Jump to content

Vil prisen på Bavaria stige?


Allan E

Recommended Posts

Ikke nødvendigvis. En gjeldsanering, salg der selgeren blir sittende med en del av den gamle gjelden eller en konkurs med nyoppstart kan være positiv for bedriftens kostnadstruktur. (mindre gjeldsrenter)

 

Vi kan gå ut ifra at seilbåtmarkedet er et marked i tilnærment perfekt konkurranse. Teorien tilsier da at salgsprisen skal tilnærme seg marginalkost. (I.e. kost ved å produsere en ekstra enhet) Dette helt uavhengig av gjeld, foretatte investeringer etc. Bavaria har etter sigende en godt automatisert produksjonsprosess som skulle tilsi lav marginalkost. Ingen grunn for at prisene skulle stige.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Konkurs kan har mange grunner, men det er to hovedmåter å gå konkurs på:

 

1) Dårlig og ulønnsom drift sørger for underskudd år etter år helt til egenkapital er oppspist og kreditoren vil ikke mer. Ofte lite kapitalutstyr og underinvestert.

 

Slike bedrifter har en tendens å bli nedlagt for godt.

 

 

2) I utgangspunkt god drift men for høy gjeld på grunn av store investeringer som har blitt foretatt. Litt salgsvikt eller uventa trøbbel og bedriften har ikke nok likviditet til å betjene lån og renter og er konk. (Askeladden-konkurs)

 

Slike bedrifter skifter ofte eiger (den er den egentlige taperen) men bedriften drives videre på grunn av at den er uten for stor gjeld en lønnsom bedrift. Tipper at Bavaria er i denne kategorien uten å vite noe særlig om det.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

dette var ikke overraskende. Bain valgte en high leverage modell som mange andre private equity selskaper som belastet Bavaria med store rentekostnader. I praksis fungerer det slik at man kjøper selskapet og finansierer det ved å etablere et nytt holdingselskap over det selskapet man kjøper - og der ligger all gjeld. Alt så nok bra ut i Excel modellene til analytikerne - men det hjelper ikke når forutsetningene endres så dramatisk som båtmarkedet har gjort det siste året og tilgang på risikovillig kapital til Bain skrumper inn.

 

Det mest fundamentale som gikk feil var kjøpsprisen. Flott for eieren å få kanskje 12-15xEBITDA (lønnsomhet for renter, skatt og avskrivninger) men ikke så flott for selskapet som må betjene all gjelden. Med en gjeldssanering blir det nok enklere for Bavaria fremover.

 

Egenkapitalen fra forrige eier er nok ikke lenger i selskapet - den er nok tatt ut enten av forrige eier som en del av transaksjonen eller motregnet mot den store gjelden

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...