Allan E Startet 30.September.2009 Del på Facebook Startet 30.September.2009 Eieren av verftet har tapt ca 1 mrd € i løpet av de siste 2 åra. Kommer de med en ny prispolitikk? http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=442761&cat=4914 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 (redigert) Ikke nødvendigvis. En gjeldsanering, salg der selgeren blir sittende med en del av den gamle gjelden eller en konkurs med nyoppstart kan være positiv for bedriftens kostnadstruktur. (mindre gjeldsrenter) Vi kan gå ut ifra at seilbåtmarkedet er et marked i tilnærment perfekt konkurranse. Teorien tilsier da at salgsprisen skal tilnærme seg marginalkost. (I.e. kost ved å produsere en ekstra enhet) Dette helt uavhengig av gjeld, foretatte investeringer etc. Bavaria har etter sigende en godt automatisert produksjonsprosess som skulle tilsi lav marginalkost. Ingen grunn for at prisene skulle stige. Redigert 30.September.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 De er vel i realiteten konkurs så noe vil ihvertfall skje for det er slett ikke sikkert kreditorene vil bli sittende med bavaria, tror det går til helv.... med de nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 (redigert) Konkurs kan har mange grunner, men det er to hovedmåter å gå konkurs på: 1) Dårlig og ulønnsom drift sørger for underskudd år etter år helt til egenkapital er oppspist og kreditoren vil ikke mer. Ofte lite kapitalutstyr og underinvestert. Slike bedrifter har en tendens å bli nedlagt for godt. 2) I utgangspunkt god drift men for høy gjeld på grunn av store investeringer som har blitt foretatt. Litt salgsvikt eller uventa trøbbel og bedriften har ikke nok likviditet til å betjene lån og renter og er konk. (Askeladden-konkurs) Slike bedrifter skifter ofte eiger (den er den egentlige taperen) men bedriften drives videre på grunn av at den er uten for stor gjeld en lønnsom bedrift. Tipper at Bavaria er i denne kategorien uten å vite noe særlig om det. Redigert 30.September.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Ja vi får håpe at det ikke påvirker lundebåt og deres leveranser av båter i norge selv om noen sikkert nå vil si lavt inni seg jippi nå gjenstår det bare å hugge de brukte så er vi kvitt faenskapen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Står litt her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Bavaria tjener penger, bare ikke nok til å betjene milliardgjelden de nye eieren skaffet seg. Etter hva jeg vet hadde Bavaria en organisk vekst under sin første eier og en høy egenkapital. Det er all grunn til å tro at virskomheten vil fortsette. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 (redigert) dette var ikke overraskende. Bain valgte en high leverage modell som mange andre private equity selskaper som belastet Bavaria med store rentekostnader. I praksis fungerer det slik at man kjøper selskapet og finansierer det ved å etablere et nytt holdingselskap over det selskapet man kjøper - og der ligger all gjeld. Alt så nok bra ut i Excel modellene til analytikerne - men det hjelper ikke når forutsetningene endres så dramatisk som båtmarkedet har gjort det siste året og tilgang på risikovillig kapital til Bain skrumper inn. Det mest fundamentale som gikk feil var kjøpsprisen. Flott for eieren å få kanskje 12-15xEBITDA (lønnsomhet for renter, skatt og avskrivninger) men ikke så flott for selskapet som må betjene all gjelden. Med en gjeldssanering blir det nok enklere for Bavaria fremover. Egenkapitalen fra forrige eier er nok ikke lenger i selskapet - den er nok tatt ut enten av forrige eier som en del av transaksjonen eller motregnet mot den store gjelden Redigert 1.Oktober.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Denne historien har pågått i over et år. Bain er nå helt ute av Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.