dieselfan Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 se på feks www.gulliksen.no eller en eller annen VP forhandler på nett Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Skjær opp et brukt filter og se om det er skittent. Og ikke minst om det er for skittent. Et skittent filter filtrerer bedre og bedre helt til et visst punkt, da gjennomstrømningen blir for liten. Da får man jo en viss pekepinn på om det er nødvendig å skifte hvert år/ved hvert oljeskift. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy37GM Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Er ikke dieselolje ofte så jæv** grisete og svart at for menigmann å avgjøre om det er skittent eller ikke blir vanskelig? Her er sammenlignig av masse filter for de som er interresert: Filter sammenligning mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Tja hvis filteret får renne av seg noen uker så skal det vel gå an å se om det er mye partikler og møkk. Jeg får prøve på et filter jeg tok vare på i sommer da jeg skifta på bilen med dieselmotor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Figaro Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Nå har jeg lest vedlikeholdsprogrammet i manualen for Ford 2726, og der står det at oljeskift og filterbytte skal skje etter hver 200 timers drift. Med ca. 50 timer denne sommeren, skulle det ikke være nødvendig å foreta seg noe enda, men jeg har alt kjøpt inn olje, så jeg skifter den, men lar filteret stå. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
index Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Det går sikkert helt greit! Om jeg hadde hatt så vanskelig tilgjengelig filter som du sier hadde jeg nøyd meg med filterbytte annethvert år uten å bekymre meg noe som helst.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BjornLie Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Bra tips. Et annet godt tips du ga meg en gang er 12V-pumpa med bronseimpeller fra Biltema. Den suger oljepanna tom på kort tid om det så skulle være kuldegrader både inne og ute.. Har du artikkelnummeret på den pumpa Rem? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
REM Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Her står det meste en trenger å vite om pumper. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Rotax Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Jeg nekter å tro at olje/filter er dårlig/urent etter mine 70-100 timers gange i løpet av sommeren. På bilen har jeg serviceintervaller på 20000 km. Det er mange timer i sammenligning. Nå har jeg skiftet olje/filter på båten likevel. Mener å ha lest (her på forumet?) at olje inneholder noe f...skap (svovoel el?) som motoren ikke har bra av blir stående. Båten er satt vekk, og sjøsettes tidligst i slutten av april neste år. Det er stilletid på nesten 8 mnd. det. Derfor skifter jeg hver sesong.... Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Trenger ikke å skifte oljefilter på min motor når det skal byttes olje Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Hansi Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Jeg nekter å tro at olje/filter er dårlig/urent etter mine 70-100 timers gange i løpet av sommeren. På bilen har jeg serviceintervaller på 20000 km. Å begynne å sammenligne bil og båtmotorer er helt på viddene. Motorene jobber i to helt forskjellige miljøer og under ulike belastninger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Kjører bare ca 100t i året. Og filteret er iallefall god for 500t. I tilleg så har sikkert fabrikkanten sikkerhetsmargin på filteret, så eg tipper eg kan presse iallefall 300t til ut av det. Med normal bruk så slipper eg å skifte filter før i 2016. Innen den tid har eg spart over 2000.- kr på filter, en masse med filler...og poser...og over 3 timer med arbeid haha Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rotax Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Å begynne å sammenligne bil og båtmotorer er helt på viddene. Mnja, i utgangspunktet enig i det. Nå er det vel likevel slik at miljøet inne i motoren er ganske likt? Forbrenning skjer vel omtrent på samme måte i dieselmotoren som jeg har i bilen som i dieselmotoren jeg har i båten? Jeg håper i hvertfall at det innvendige i båtmotoren min ikke er påvirket av miljøet den står i. Uansett er poenget at olje i en forbrenningsmotor ikke blir vesentlig forringert av under hundre timers drift. Kan selvfølgelig være forskjellig belastninger, men kan ikke forstå at dette skal påvirke oljen i så stor grad. Største forskjellen er vel som nevnt i forrige innlegg at båtmotoren står i ro i mange måneder, mens bilen er i daglig drift? Dette er selvfølgelig antagelser fra min side, da jeg hverken er mekaniker eller ingeniør.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Største forskjellen er vel som nevnt i forrige innlegg at båtmotoren står i ro i mange måneder, mens bilen er i daglig drift? Ja. Dine 20.000 km i bil tilsvarer vel rundt 300 timers drift, så sånn sett er 100 timer i båten ikke mye. Men det står vel i instruksjonsboken din at oljen skal skiftes årlig, eller ved max 20.000 km. med en båtmotor som står i ro i opplag 5-6 måneder i året er det greit å ha ren, ny olje i motoren før den settes bort. Men om du likevel velger å skifte olje hvert annet år i stedet tviler jeg på om du vil få noen ekstra problemer av den grunn. Samtidig er det ingen ting som sliter en motor ut så fort som dårlig olje, så da er årlig oljeskift en billig forsikring mot fremtidige problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rotax Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 .... med en båtmotor som står i ro i opplag 5-6 måneder i året er det greit å ha ren, ny olje i motoren før den settes bort. Nettopp, det var jo det som var poenget mitt. Og for ordens skyld; jeg skifter olje og filter hvert år... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 jeg skifter olje og filter hvert år... Samme her. Men siden båten er i bruk hele året skifter jeg som regel på vårparten, dvs like før tursesongen begynner. Seks-sju liter olje og et filter en gang i året er en billig forsikring etter mitt syn. Jeg har måttet bytte motor to ganger nå på to år, og har ingen problemer med å se nytteverdien i forebyggende vedlikehold.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Baklengs Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 dieselfan skrev On 30.9.2009 at 21.57: 15/40 på biltema selges også med et annet klistremerke til 3x prisen. @dieselfanHvilket klistremerke er det? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Vel...oljeskift er viktig. Odd Bøtterzen var merkelig, men ingenI idiot. I sin oppramsing av formålsparagrafen for grunnskolen,..du skal bruke refleks på riksveien,...du skal elske din neste som deg selv, om han er afrikaner,...du skal bytte olje, før det er for sent....osv... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Burde i alle fall byttet oljefilter siden denne tråden var aktiv sist... ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) ...det har jeg gjort 10 ganger på Baluba.... og hun sier at hun liker det (men kanskje viktigst av hele vedlikeholdet... jeg suger ut all olje slik at jeg får ut bunnfallet også, dermed har filteret det mye bedre også. Det er mer enn nok av "luringer" her inne som bruker masse energi på å snakke ned de som foretrekker å foreta et skikkelig oljeskift, mens de febrilsk prøver å finne dokumentasjon for at det er "godt-nok" å suge ut 5 liter av 11 liter.... og helle ny olje oppå "slammet" for deretter å kalle det et oljeskift ) Redigert 18.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 @dieselfan, vet du om det på TMD40A hentes olje helt fra bunnen når man suger fra oljeskiftrøret (i mangel på bedre navn). Har ett rør for peilepinne, og ett rør for oljeskift hvis jeg har forstått det rett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Tror bestemt du er en av de heldige ja, som har dette "vidunderlige" røret som går nesten til bunnen. Kjør motoren varm og start suging med el. pumpe eller vacuum oljeskiftepumpe umiddelbart etter du har stoppet motoren slik at ikke slammet rekker å falle til bunns. Dette røret finnes på 40, 41 og noen KAD 42. (noen av disse har også tappeplugg ) Det er inderlig trist at ikke Volvo beholdt denne gode patenten på alle sine motorer... Jeg har laget meg utstyr til å borre opp dette hullet i bunnflensen med støvsuger tilkoblet, slik at det ikke skal komme noe ned i bunnpanna ved borring og gjenging. Så som du skjønner så har jeg gruuusomt lyst på samme patent som deg Redigert 18.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Grand Banks jr - Ingar startet en interessant og lærerik tråd for noen år siden som er ganske relatert. Se godt på bildene på side 2, så skjønner du nok hvorfor jeg snakker om "teknisk tilbakesteg" på bekostning av levetid.... Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 til OP er det hensiktsmessig å spare små summer rundt lenger bruk av olje/filter? å være generøs med oljeskift og filterskift og drivstoff filtere og påpasselig med driftstemperatur for oljen(e) er av de billige og svært enkle tingene du kan gjøre for å bidra med et bedre og lenger liv for motor (og gearkasse) husk, noen gearkasser (min for eksempel) jobber hardt og blir mega varm, trenger godt oljestell Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Baklengs Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Grand Banks jr skrev for 15 timer siden: Burde i alle fall byttet oljefilter siden denne tråden var aktiv sist... ? Får håpe det ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.