Jump to content

Må filteret skiftes ved hvert oljeskift?


Figaro

Recommended Posts

Jeg skal skifte olje på motoren snart, og tenker å la filteret sitte til neste gang. Det blir alltid litt mer styr og oljesøl å skifte oljefilter. Og med tanke på at motoren i en lystbåt i gjennomsnitt går mye mindre på et år enn i en bil, tenker jeg at det ikke er så nødvendig med filterbytte ved hvert oljeskift hvis ellers alt er iorden og oljen ser bra ut.

Noen med synspunkter på dette? :confused:

Båten blir brukt hele året.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

. . . . . . . med tanke på at motoren i en lystbåt i gjennomsnitt går mye mindre på et år enn i en bil, tenker jeg at det ikke er så nødvendig med filterbytte ved hvert oljeskift. . . . . . . . . . . . . . . Noen med synspunkter på dette? :confused:

Båten blir brukt hele året.

Jeg skifter filter ved hvert olieskift . . . MEN, hvis motoren ikke har kørt mere end 50 - 60 timer i løbet af året, - skal man så overhovedet skifte olien ?

Synspunkter på dette ?

Bruger som Figaro båden hele året

Link to post
Share on other sites

Neiii, det er vel det da Roaldbj, at oljeskift/filterskift er noe forb. søl uansett hvordan man snur og vender på det eller pakker det inn i plastpose.

Ellers er filterskifte det viktigste, om man drøyer intervallene noe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå skal vi se:

1 filter+olje = noen hundringser + muligens litt søl..

1 motor som går fløyten pga manglende vedlikehold= noen hundretusener..

 

Synes ikke valget er så vanskelig jeg... Har man ikke råd til filter/olje og bytte slik produsenten spesifiserer har man ikke råd til båt.

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tiltredes rem.

Jeg pleier å skifte olje på motorene etter ca 2 -3 timer med bra marsjfart, ca 2300 RPM.

Da er olja varm - antar omlag 80 grader C.

Skifte av oljefilter foretas dagen etter.

Olja er da kald og det blir lite søl ved å sku ut gammelt filter.

Jeg har Yanmar 6LYA-STE med horisintalt stilte oljefiltere.

Likevel er søla liten når olja er kjølig.

Link to post
Share on other sites

Ville også følgt produsentens anbefalinger, imiddlertid jobbet jeg engang på ett fartøy der det på en detroit mener jeg hadde oljeskift hver 250 time og filterskift hver 500 time, altså annenhvergang, nå skal det sies at jeg ikke kan gå go for om dette var produsentens anbefaling eller en "vane og formening" en hadde gjort seg opp ombord. Det skal heller ikke bannes på at det var en detroit, da en iløpet av mine år til sjøs har vært borti en del motorer, det jeg kan banne på er iallefall at det var en motor der dette ble praktisert.

 

Ved nærmere ettertanke var det en V12 Cummins....

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skifte av oljefilter foretas dagen etter.

Olja er da kald og det blir lite søl ved å sku ut gammelt filter.

Bra tips. Et annet godt tips du ga meg en gang er 12V-pumpa med bronseimpeller fra Biltema. Den suger oljepanna tom på kort tid om det så skulle være kuldegrader både inne og ute..

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal det bli så søl ved filterskifte er jeg ikke helt med på. Er jo bare å tre en liten bøs under filter eller en pose. På siste båt var oljefilteret av en passe stor type, tok 2 liter med olje, ikke noe søl da jeg holdt en liten pøs under filteret mens jeg skrudde det ut med den andre handa. Enkelt å greit. Javel da, kan vel kanskje si i tillegg at det var godt med plass for å komme til filteret. Å skifte olje uten filter ser jeg ikke helt hensikten med.

Link to post
Share on other sites

12V-pumpa med bronseimpeller fra Biltema. 

 

Denne hørtes OK ut. Har du tilfeldigvis et produktnr. hos Biltema. 

 

 

I dag bruker jeg en håndpumpe som har en slange som tres over røret som kommer opp fra bunnpanna, men det ligger nok en god del olje igjen. Får i alle fall ikke opp på langt nær så mye som egentlig motoren inneholder ifølge papirene. En VP tamd 30.

 

En skikkelig pumpe hvor slangen kanskje stikkes ned i peilepinnerøret og kan fås helt i bunn høres ut som en god løsning.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil fra en periode jeg jobbet på toyota tidlig 90 tall. Mener jeg det ble skiftet olje hver 7500 km og olje og filter hver 15000km,

Litt snodig synes jeg da, filteret var ikke større en liten maisboks, men tviler på at mange av disse motorene har havarert grunnet for dårlig olje

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke for å spare noen kroner at jeg har lyst til å ta filterskiftet annethvert oljeskift. Men forrige gang hadde jeg en vanskelig jobb for å løsne filteret, og gruer meg litt til dette. Og oljesøl er vanskelig å unngå, selv med plastposer, kald olje osv. Jeg kjenner argumentet om å skifte "for sikkerhets skyld" men hvordan kan et filter bli tett eller dårlig med ca 50 timers gange på motoren? Noen skifter også impeller hvert år "for sikkerhets skyld" men er det nødvendig?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

sorry men.... hvorfor er det så om å gjøre å unngå/omgå/redusere service omfanget på motorane våre

jeg tar med en pils ned i båten, setter på P4, bytter olje og filter på en time, når jeg drar hjem

igjen vet jeg at motoren har det MYE bedre, er ikke det bedre enn å være helt på grensen hele tiden ??

 

En gjennomsnittlig motor koster kanskje 100-400.000kr henger det på greip å spare 200 pr filter og 500 på olje ??

 

Selvfølgelig havarerer ikke motoren om jeg kiiper ett oljeskift, men har den godt av det ?? NEI

 

Jeg vil heller konkureri klassen for de som vil gi motoren et godt liv. Jeg er glad i motoren min. Jeg tror på det gode...

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller konkureri klassen for de som vil gi motoren et godt liv. Jeg er glad i motoren min. Jeg tror på det gode...

Døhhh!!

Vi tar over hele landet og tvinger alle til å skifte olje hver 10 driftstime og filter hver 20 :-)

Jeg er forøvrig enig med deg, motoren er som en kvinne... Skjønner ikke en dritt av den, men vet at oppmerksomhet og pleie holder den i godt humør :-) Største fordelen var med motorene mine at det fulgte med en manual. Venter fortsatt på den på kjerringa som svigers skulle sende over. Forøvrig er motorene og kjerring svensker, dog er fruen lys og motoren har mer grønnskjær..

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skilsø'n veier nesten 5 tonn race ready, den er ikke overmotorisert med en KAD44, 200 timer pr sesong, jeg bytter olje...

761 Oceancraften veier godt under 2 tonn, rekker ikke mer enn ca 100 timer pr sesong, men mye høyere tempo... jeg bytter likegodt olje og filter på den også... Olja blir resirkulert i sentrifuga og får et nytt liv.

 

Skal dere spare så kjøp heller prisgunstig olje... 15/40 på biltema selges også med et annet klistremerke til 3x prisen.

VP har 20% kampanje på service sett....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...