Jump to content

Må filteret skiftes ved hvert oljeskift?


Figaro

Recommended Posts

Skjær opp et brukt filter og se om det er skittent. Og ikke minst om det er for skittent.

Et skittent filter filtrerer bedre og bedre helt til et visst punkt, da gjennomstrømningen blir for liten.

Da får man jo en viss pekepinn på om det er nødvendig å skifte hvert år/ved hvert oljeskift.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja hvis filteret får renne av seg noen uker så skal det vel gå an å se om det er mye partikler og møkk. Jeg får prøve på et filter jeg tok vare på i sommer da jeg skifta på bilen med dieselmotor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest vedlikeholdsprogrammet i manualen for Ford 2726, og der står det at oljeskift og filterbytte skal skje etter hver 200 timers drift. Med ca. 50 timer denne sommeren, skulle det ikke være nødvendig å foreta seg noe enda, men jeg har alt kjøpt inn olje, så jeg skifter den, men lar filteret stå. :drink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Bra tips. Et annet godt tips du ga meg en gang er 12V-pumpa med bronseimpeller fra Biltema. Den suger oljepanna tom på kort tid om det så skulle være kuldegrader både inne og ute..

 

Har du artikkelnummeret på den pumpa Rem?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Her står det meste en trenger å vite om pumper.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg nekter å tro at olje/filter er dårlig/urent etter mine 70-100 timers gange i løpet av sommeren. På bilen har jeg serviceintervaller på 20000 km. Det er mange timer i sammenligning. Nå har jeg skiftet olje/filter på båten likevel. Mener å ha lest (her på forumet?) at olje inneholder noe f...skap (svovoel el?) som motoren ikke har bra av blir stående. Båten er satt vekk, og sjøsettes tidligst i slutten av april neste år. Det er stilletid på nesten 8 mnd. det. Derfor skifter jeg hver sesong....

Link to post
Share on other sites

Jeg nekter å tro at olje/filter er dårlig/urent etter mine 70-100 timers gange i løpet av sommeren. På bilen har jeg serviceintervaller på 20000 km.

Å begynne å sammenligne bil og båtmotorer er helt på viddene. Motorene jobber i to helt forskjellige miljøer og under ulike belastninger.

Link to post
Share on other sites

Kjører bare ca 100t i året. Og filteret er iallefall god for 500t. I tilleg så har sikkert fabrikkanten sikkerhetsmargin på filteret, så eg tipper eg kan presse iallefall 300t til ut av det. Med normal bruk så slipper eg å skifte filter før i 2016. Innen den tid har eg spart over 2000.- kr på filter, en masse med filler...og poser...og over 3 timer med arbeid :smiley:

haha

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Å begynne å sammenligne bil og båtmotorer er helt på viddene.

 

 

Mnja, i utgangspunktet enig i det. Nå er det vel likevel slik at miljøet inne i motoren er ganske likt? Forbrenning skjer vel omtrent på samme måte i dieselmotoren som jeg har i bilen som i dieselmotoren jeg har i båten? Jeg håper i hvertfall at det innvendige i båtmotoren min ikke er påvirket av miljøet den står i. Uansett er poenget at olje i en forbrenningsmotor ikke blir vesentlig forringert av under hundre timers drift. Kan selvfølgelig være forskjellig belastninger, men kan ikke forstå at dette skal påvirke oljen i så stor grad.

 

Største forskjellen er vel som nevnt i forrige innlegg at båtmotoren står i ro i mange måneder, mens bilen er i daglig drift?

 

Dette er selvfølgelig antagelser fra min side, da jeg hverken er mekaniker eller ingeniør.... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Største forskjellen er vel som nevnt i forrige innlegg at båtmotoren står i ro i mange måneder, mens bilen er i daglig drift?

 

Ja. Dine 20.000 km i bil tilsvarer vel rundt 300 timers drift, så sånn sett er 100 timer i båten ikke mye. Men det står vel i instruksjonsboken din at oljen skal skiftes årlig, eller ved max 20.000 km. med en båtmotor som står i ro i opplag 5-6 måneder i året er det greit å ha ren, ny olje i motoren før den settes bort. Men om du likevel velger å skifte olje hvert annet år i stedet tviler jeg på om du vil få noen ekstra problemer av den grunn. Samtidig er det ingen ting som sliter en motor ut så fort som dårlig olje, så da er årlig oljeskift en billig forsikring mot fremtidige problemer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg skifter olje og filter hvert år...

 

Samme her. Men siden båten er i bruk hele året skifter jeg som regel på vårparten, dvs like før tursesongen begynner. Seks-sju liter olje og et filter en gang i året er en billig forsikring etter mitt syn. Jeg har måttet bytte motor to ganger nå på to år, og har ingen problemer med å se nytteverdien i forebyggende vedlikehold....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

...det har jeg gjort 10 ganger på Baluba.... og hun sier at hun liker det :thumbsup:

 

(men kanskje viktigst av hele vedlikeholdet... jeg suger ut all olje slik at jeg får ut bunnfallet også, dermed har filteret det mye bedre også. Det er mer enn nok av "luringer" her inne som bruker masse energi på å snakke ned de som foretrekker å foreta et skikkelig oljeskift, mens de febrilsk prøver å finne dokumentasjon for at det er "godt-nok" å suge ut 5 liter av 11 liter.... og helle ny olje oppå "slammet" for deretter å kalle det et oljeskift :thumbsdown:  :nonod:  :crazy: )

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@dieselfan, vet du om det på TMD40A hentes olje helt fra bunnen når man suger fra oljeskiftrøret (i mangel på bedre navn). Har ett rør for peilepinne,  og ett rør for oljeskift hvis jeg har forstått det rett. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tror bestemt du er en av de heldige ja, som har dette "vidunderlige" røret som går nesten til bunnen.

Kjør motoren varm og start suging med el. pumpe eller vacuum oljeskiftepumpe umiddelbart etter du har stoppet motoren slik at ikke slammet rekker å falle til bunns. Dette røret finnes på 40, 41 og noen KAD 42.  (noen av disse har også tappeplugg :thumbsup:)

Det er inderlig trist at ikke Volvo beholdt denne gode patenten på alle sine motorer...:nonod:

 

Jeg har laget meg utstyr til å borre opp dette hullet i bunnflensen med støvsuger tilkoblet, slik at det ikke skal komme noe ned i bunnpanna ved borring og gjenging. Så som du skjønner så har jeg gruuusomt lyst på samme patent som deg :thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

til OP

 

er det hensiktsmessig å spare små summer rundt lenger bruk av olje/filter?

 

å være generøs med oljeskift og filterskift

og drivstoff filtere

og påpasselig med driftstemperatur for oljen(e)

 

er av de billige og svært enkle tingene du kan gjøre for å bidra med et bedre og lenger

liv for motor (og gearkasse)

 

husk, noen gearkasser (min for eksempel) jobber hardt og blir mega varm,

trenger godt oljestell

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...