MartinMLund Startet 30.September.2009 Link til dette innlegget Startet 30.September.2009 Hei alle sammen, jeg er ny på dette forumet, registrerte meg her på grunn av at det ser ut som en fin kilde til informasjon. Har nettopp gått til anskaffelse av en Merc 115 Hk fra mellom 1883 og 1988, er litt usikker på årstallet men tror det heller mest mot 1988 :) Hva syntes forresten folket om merc 115 "the tower of power" ? Så tingen er, når vi skaffet båten og motoren for en månede siden så var det et gåent stempel på den. Vi bestilte stempel fra usa og overhalte motoren så nå fungerer den som en kule :) MEN, den lader dårlig. Målt på tomgang stiger spenningen fra 11.9V til 12V og lurer da på om noen vet hvilken deler som mest sansynlig forårsaker dette og hvor det evt er greiest og få tak i? Har et par teorier selv og vet at de selger de fleste delene på mercruiserparts.com, men ville bare høre fra et par eksperter her først, skader aldri med flere teorier! Jeg kommer nok mest sansynlig til og lage ett nytt emne om båten og motoren når vi starter og pusse opp båten om noen uker, båten er en 17 fots Marshan og den er i veldig god stand bortsett fra litt dårlig lakk og de vanlige "alderssykdommene". Når våren kommer skal forhåpentligvis både båten og motoren være i "så god som ny eller bedre" :) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Vet du om denne motoren har "gammeldags" ladespole med fast magnetisering (det har vært vanligst på 2-taktere fram til for relativt få år siden) eller "moderne" generator med regulert magnetiseringsstrøm? Jeg vet ikke hva det er i din motor, men skulle jeg tippe ville jeg satse på ladespole. Disse gir vel typisk lading som er meget avhengig av turtallet fra svært lite lading ved tomgang til maks lading ved maks turtall. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Droll Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 MEN, den lader dårlig. Målt på tomgang stiger spenningen fra 11.9V til 12V og lurer da på om noen vet hvilken deler som mest sansynlig forårsaker dette og hvor det evt er greiest og få tak i? Start med å koble av de 2 gule ledningene som kommer ifra statoren ( ca 10 cm til venstre for starteren, nære toppen ), mål så motstande imellom disse 2 ledningene, skal bare være noen få ohm. Sjekk også den røde ledningen som går ifra start releet og opp til likeretteren ( til venstre for starteren... ), er den ok ? Er alt ok så langt er det antagelig likeretteren som har tatt kvelden. Tar kvelden fort hvis Batteriet kobles feil Batteriet kobles til/fra mens motoren går Dele nummeret på likeretteren er 816770T ($44.11 hos Mercruiserparts ) Kan alternativt byttes ut med en vanlig likeretter bru kjøps hos en radio/tv reparatør ( MÅ tåle 15 A ( motoren lader 9 A )) Hva syntes forresten folket om merc 115 "the tower of power" ? Har opptil flere stykker Vet du om denne motoren har "gammeldags" ladespole med fast magnetisering (det har vært vanligst på 2-taktere fram til for relativt få år siden) eller "moderne" generator med regulert magnetiseringsstrøm? Er ingen nyhet med generator ( dynamo ) på utenbords motorer, Johnson og Evinrude hadde det på flere modeller på 60 tallet ( MED egen regulator for regulering av strømmen til magnetiserings viklingene, som en moderne bil dynamo... ) Mercuryen som det spørres om her har en vanlig stator . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Helge Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 (redigert) ( motoren lader 9 A )) En ladespole på 9 A klarer ikke å levere noe særlig strøm på tomgangsturtall - bare en brøkdel av den strømmen den klarer å lever på maks. Er batteriet ikke toppladet vil man kunne få ned mellom "12-komma-et-eller-annet" til drøyt 13 V på tomgang og først med litt mer turtall på motoren få en mer fornuftig ladespenning. Har man på litt strømforbruk vil man kunne få slike lave spenninger selv med toppladet batteri så lenge motoren går på tomgang. Er ingen nyhet med generator ( dynamo ) på utenbords motorer, Johnson og Evinrude hadde det på flere modeller på 60 tallet ( MED egen regulator for regulering av strømmen til magnetiserings viklingene, som en moderne bil dynamo... ) Vel nå skrev jeg at ladespole har vært vanligst på 2-taktere og slettes ikke at det ikke fantes regulerte dynamoer i disse! Årsaken til at jeg brukte ordet "moderne" (og da faktisk nettopp i hermetegn) om regulerte dynamoer var jo fordi dette er det vanligste i dag, mens det ikke var det i påhengsmotorer på 80-tallet. I bilmotorer derimot har regulerte dynamoer vært det normale lang tid. Mercuryen som det spørres om her har en vanlig stator. Vanlig stator...? Ligger ikke hovedforskjellen mellom ladespoler og regulerte generatorer i rotoren da? Regulerte dynamoer har en styrt (regulerbar) magnetiseringsstrøm i rotoren med en spenningsregulator som styrer magnetiseringsstrømmen ut fra størrelsen på spenningen. . Redigert 1.Oktober.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.