Jump to content

Hva ville vært den ideelle redningsvesten for seilere og hvorfor?


heidibo

Recommended Posts

Jeg holder på med min masteroppgave i industridesign og oppgaven min går ut på å gjøre personlig sikkerhetsutstyr i seilbåt mer attraktivt å bruke. Både i forhold til sikring, komfort, integrering med andre produkter, mote, funksjonalitet og ergonomi.

 

Derfor er jeg veldig nysgjerrig på hva tankter dere her i forumet har om dette. For at dere virkelig ville bruke en redningsvest, hvordan burde den være for at dere ville bruke den i alle situasjoner fra dere går fra havna, klargjøre båten, sitte i cockpiten men "styrepils" til uhellet er der og dere er i vannet og må komme seg opp i båten igjen?

 

Ingen ideer er for dumme! Kom med alt, men fint om dere også forklarer hvorfor.

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

Den må være behagelig å bruke i alle sammenhenger (fra badebukse til full seildress) - liten og nett og ikke i veien for jobbing på dekk og i cockpit.

Enkelt og sikkert å kroke seg inn med sikkerhetsline -umulig å løse ut ubevisst samtidig lett å løse ut ved behov

Integrert Danboy m. strobelys som blåses opp e.l. hvis en person faller i vannet

Gjennomsiktig trekk man kan ta over hodet i sjøsprøyt i vannet

Skrittstropp

Lomme for PLB, MOB tracking el.l.

rette opp bevistløs person i vannet (luftveier over vannet)

Feilfri

Enkelt og billig vedlikehold

Hvis den er oppblåsbar e.l: Umulig å ta på seg vest som ikke vil blåse seg opp /eventuelt umulig å ikke oppdage at den ikke vil blåse seg opp.

Link to post
Share on other sites

jeg veksler mellom en oppblåsbar vest fra baltic og en flytejakke. Begge har sine spesielle fordeler. Det beste med den oppblåsbare er at den har krok for sikkerhetsline, at den går utenpå seiljakka og den kan brukes også når det er varmt i været. Flytejakken er fin ved at den er varm og komfortabel, men lite egnet når det er varmt og når forholdene krever bruk av sikkerhetsline. Den oppblåsbare burde hatt et bedre system for å stramme selene slik at den lettere kan tilpasses hva en måtte finne på å ha under.

 

Har lenge hatt lyst til å prøve denne fra spinlock, men den er veldig dyr.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har til vanlig redningsvestene liggende inn i båten. Dette innebærer at jeg ikke har redningsvest på vei inn og ut av båten. Hvis dette oppfattes som en sikkerhetsrisiko bør man kanskje tilrettelegge med låsbare, tørre skap ved kaikanten?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg liten greie på hva som ligger i begrepet "industridesign".

Betyr det at man skal designe et produkt ut fra hva som er "desired end state" (snu en person og holde vedkommedes hode over vannet) for produktet, eller ligger det at man skal designe den funksjonalitet som gjør at produktet fungerer (fylle luftkammer eller fast oppdriftsmateriale).

 

Hvis jeg skulle lage et slikt produkt ville jeg vektlagt følgende (og bare så det er sagt har jeg ikke filla peiling på seiling).

-Sikker funksjon

-God kapasitet

-Bekvemmelighet og bevegelsesfrihet

 

Sikker funksjon betyr for meg at hele eller deler av funksjonaliteten må være tilstede til enhver tid, selv om deler er defekt.

 

God kapasitet betyr at oppdriftsevne må over et minimum, selv om deler er defekt.

 

Bekvemmelighet og bevegelsesfrihet er i utgangspunktet selvforklarende tror jeg.

 

Så til det konkrete forslaget som jeg kan tenke meg skulle være modulbasert.

 

En stk seiler/kajakkvest med harness/skrittstropp. Dette skulle kunne ivareta bevegelsesfrihet, mulighet for å "hekte" seg fast i sikkerhetsliner ved behov. På skulderpartiet en oppblåsbar (og avtakbar) nakkepute (gjerne tokammer) i form av en "Donaldkrage" for å ivareta snuing av bevisstløse samt for å få nok oppdrift til å ende i redningsvestklassen. Om man ønsker det kan man da (i min fantasiverden) ta andre plagg utenpå redningsvesten. Evt kan man flytte Donaldkragen på en seilerjakke/flytejakke som er forberedt for denne. En tredje mulighet er at man kan feste kragen rett på harness uten at seilervesten er påkoblet. Alternativt bare benytte seilervesten.

 

Mulig dette finnes allerede. Hva vet jeg?

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I noen tilfelle ønsker man en vest som er enkel å ta av og på, andre ganger ønsker man en vest som gir mest mulig sikkerhet dersom man faller i vannet.

 

Er det regn, kaldt eller sjøsprøyt, tar jeg på en pustende regnjakke med innebygget oppblåsbar vest med skikkelig sele og stål D-krok slik at jeg kan huke meg fast i sikkerhetskrok eller -line.

 

Ofte benytter jeg en Baltic seilervest (altså ikke oppblåsbar). Den har ikke så stor oppdrift som en oppblåsbar, men vil bestandig virke, og den er komfortabel (til og med litt varm). Den har sele, skrittstropp og stål D-ring. Ofte ta jeg den på utenpå skjorte eller regnbuksa, og da er den på selv om jeg tar regnjakka eller en varmejakke utenpå (altså både belte og bukseseler). Enkel, pålitetlig og "alltid" på.

 

Under litt værre forhold er jeg veldig glad i Spinlock Deckvest, en avansert oppblåsbar vest som har alle ønskelige funksjoner (sele, skrittstropp, lys, reguleringsmuligheter alle veier, komfortabel utforming, lomme for en liten kniv til å kutte livlinen etc.)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en oppblåsbar redningsvest hver dag jeg er på jobb,

og det er veldig kjipt når man er tynnere kledd at den gnager på nakken.

Ellers, så er jeg ganske fornøyd med den.

Jeg bruker en slik en:

http://www.guycottenusa.com/INDIVIDUAL%20P...erna%20PFD.html

Nå som den er litt slitt, så er det ikke bare "gummien" som kan gnage, men også de

kantene som kommer ut der gummien er slitt bort. (en form for "brettekant" som

sikkert er årsak til at gummien er slitt bort akkurat der.)

 

Det er én konkret ting innenfor komfort som du kan tenke på ;)

Link to post
Share on other sites

Brukeren må kunne heises etter vesten, fortrinnsvis mulig å ta tak i noe som vil være over vannflaten når brukeren er i sjøen og uten brukermedvirkning (for han fikk bommen i skallen og er bevisstløs). Har sett stridsvogndresser med noen sterke stropper delvis skjult oppå skuldrene, så de slenger ikke rundt til vanlig, men kan rykkes ut av lommene sine og løftes etter ved behov. Ekstra lett på oppblåsbar vest, ha stropper som ligger helt innpakket til vanlig, men legger seg ut når vesten blåses opp?

 

Bare delvis oppblåsbar vest? Et solid innerlag som varmer litt samtidig som det sørger for litt oppdrift, så tar den oppblåsbare funksjonen seg av å gi mer oppdrift og lage flytekrage? Gir økt sikkerhet i tilfelle flaske eller overtrykksventil ikke oppfører seg som ønsket.

 

Liten blinkeLED som tenner i kontakt med vann? Må være lett å teste at det fortsatt er liv. Usikker på om jeg ønsker meg superduperspesialbatteri som ikke lader seg selv ut på flere år, eller om det bør være f.eks. AA som er å få på enhver butikk og så billig at man bytter dersom man er det minste i tvil.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at den perfekte redningsvest som kan brukes under alle forhold ikke finnes. I jolla på en sommerdag, eller på seiltur i lite vind og skjermet farvann bruker jeg en oppblåsbar vest fra HH. Fordelen med denne er at den er behagelig å ha på seg, den er ikke for varm og den tar liten plass når den ikke er i bruk.

 

Under tøffere forhold er denne ikke førstevalget. Da bruker jeg heller en Baltic offshore seilervest. Fordelen med denne er rett og slett at den beskytter meg mot skader hvis jeg lir kastet rundt av en bølge, mister balansen og faller el.l. En annen grunn til ikke å bruke den oppblåsbare er at den kan blåse seg opp hvis det kommer mye sprut over lang tid. I oppblåst tilstand er den ikke spesielt enkel/praktisk å bevege seg i.

 

Uansett vest vil jeg at den har en kraftig D-krok foran. På offshore-vesten skulle jeg gjerne hatt en lomme for fløyte, litt pyro osv, og gjerne ekstra festehemper/kroker til større ting som VHF el.l.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd testet Regatta sin seiler bekledning, som har intrigrert oppblåsbar flytevest montert inni jakken m/patroner. Den har i tillegg stropper montert ferdig for sikkerhetsline i jakken.(regatta.no definerer oppblåsbar flytevesten som innebygd flytelunger. Kan misforståes som, med flyte elementer. Det er det ikke)

Mener for sitt bruk, er ikke dette noen dum løsning.

Brukte den ved NorØstpasseringen og langs norskekysten i sommer.

Her:

http://www.regatta.no/index.php?page_id=79

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

1. Den må være svært synlig og med masse reflekser (og gjerne nødblink og lomme for vantett gps-sender/vhf) slik at f.eks. man kan finnes av redningshelikoptre med eller uten søkelyskaster.

 

2. Må naturligvis vende nese/munn opp hvis bevistløs.

 

3 færrest mulig flagrende remmer.

Link to post
Share on other sites

Salt

 

Regatta.no sin jakke fyller alle disse kravene.

Eneste som flagrer er skritt stroppen, når den ikke er i bruk.

 

Derfor valgte vi på RX II å bruke Regatta sine seilbekledning. Slapp stresse med å ha på flytevesten utenpå seilerjakka. Selvfølgelig hadde vi også vanlig oppblåsbare flytevester. men disse ble faktisk nesten ikke brukt.

 

Konsepte til regatta.no likte jeg.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd testet Regatta sin seiler bekledning, som har intrigrert oppblåsbar flytevest montert inni jakken m/patroner.

Her:

http://www.regatta.no/index.php?page_id=79

 

Ville du ha brukt denne jakken på sommeren? Er en vest (en beklednings type vest) vært bedre til å kunne brukes i et større spekter av vær og vind? Eller en jakke der armene kan tas av? Som da såklart har flyteelementer og/eller oppblåsbar funksjon integrert.

 

Eller hva med en vest som en har på seg tett inntil kroppen der en kan kle på seg jakke og varmere klær utenpå vesten?

 

Mange gode innspill her! Takk:)

Hjelper meg masse! Dere er jo brukeren jeg skal treffe, så da er det stor hjelp å få høre deres tanker.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at den perfekte redningsvest som kan brukes under alle forhold ikke finnes.

 

Er enig i det.

Forskjellige forhold og forskjellige krav.

Det er forskjell på en seilvest som kun skal gi ekstra oppdrift til noen klepper meg tilbake ombord, og en redningsvest som skal være som en liten "livbåt" til noen finner meg.

Link to post
Share on other sites

Et flyte element eller en vest mener jeg skal være helt ytters. Fordi at den skal å større mulighet til å snu personen riktig vei, når personen er bevisløs?

Regatta sitt konsept er slik at jakken revner etter flere sømmer (brede borrelås sømmer) når vesten utløses. På vesten monterte vi det små blinkende lysen, før bruken av jakkene.

 

Mener også at en bør ha flere alternativ liggende ombord, etter bruk i forskjellige forhold.

Har flyte kjeldressen ombord også, den bruker jeg nesten aldri. fordi den er så varm at det blir for varmt når en jobber med seilene.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Kommer igjen an på.

På varme sommerdager bruker jeg en seilvest fra Extrasport. Feste til VHF og to nettinglommer. Den beskytter meg også ved fall.

Seiler jeg i dritt vær bruker jeg en flytedress fra Mustang med innbygd, manuell, lunge.

Har masse rart i den veien ombord. Det eneste jeg IKKE har er automatisk oppblåsbar enkeltkammervest.

Det mest komplette konseptet så langt er etter mitt syn den IMO godkjente vesten til Crewsaver.

Dobbeltkammer, skrittstropp, D-ring, Hammar utløser, lys, fløyte og sprayhood.

Litt klossete å gå med og DYR.

Link to post
Share on other sites

Forskjellige forhold og forskjellige krav.

Det er forskjell på en seilvest som kun skal gi ekstra oppdrift til noen klepper meg tilbake ombord, og en redningsvest som skal være som en liten "livbåt" til noen finner meg.

 

Dette er jeg også helt enig i.

Min oppgave er å gjøre personlig sikkerhet i seilbåt mer attraktivt. Det å få flere til å bruke vest.

 

Gruppen jeg ser etter for inspirasjon og krav er aktive hobbyseilere, men selgergruppen er såklart mye større. Men som man ser i veldig mange sporter og områder så ser de fleste opp til de som er aktive for å finne ut hva en skal kjøpe.

Ut i fra min research så er en hybrid vest kanskje den mest aktuelle. Da tenker jeg for inshore seiling i normalt til en del vind/regn. Men i ekstremvær med kraftig vind og regn må tilleggsprodukter eller andre produkter inn. Som sagt er det vanskelig å lage en vest til all slags vær- og vindforhold.

Link to post
Share on other sites

Da må en lage oppblåsbare vestene slik at den er mere behagelig å ha på seg. Gnag i nakken må vekk. Slippe å justere ryggstroppen og mavestroppen hver gang en skal ha på seg vesten. Når en først har justert vesten til sitt bruk, så bør det ikke skli hit og dit stroppene. Mange har vel opplevd at det ligger en haug med vester og at alle må justere vestene sine på nytt. Mye pga at mann vet ikke hva som er mitt eller ditt. Kanskje hoved problemet med mange i båten??

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Jepp

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Som sagt er det vanskelig å lage en vest til all slags vær- og vindforhold.

 

Feil....tråden heter jo redningsvest og da må den fikse det været som dukker opp i henhold til definisjonen på redningvest når det gjelder oppdrift og flytestilling for bevistløse personer. Man kan ikke ringe nettshoppen etter en bedre vest når det blåser opp,

 

Flytevest/ seilervest er noe helt annet enn redningsvest....nemlig flytehjelp som fungerere bra nok for vannsport og annet i smult farvann gjerne under oppsyn av andre.

 

I tilegg finnes naturligvis overlevelsesdrakter men det er vel heler ikke det som skal designes i denne tråden.

 

Nei kommer en kunde inn å ber om en redningvest bør det være en ekte redningsvest uten spørsmål om hvor store bølger man skal ut i.

 

I indre Oslofjord har jeg kun seilervester i båten, men jeg ved i hytta i havgapet nesten bare bruker redningsvester.

Det må være et klart skille mellom seilervester og redningsvester.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...