Jump to content

Bytte spant

Ronny O

Recommended Posts

Har 4 spant som MÅ/SKAL byttes i snekka mi. Har noen (blir sikkert en del) spørsmål om dette emnet.

Hvordan bytter jeg et spant?

Er dette vanskelig, hva trenger jeg av verktøy?

Må det nye emnet steames?

Hva skal jeg bruke til emne?

Har flere spant der de tidligere eierne har forsterket disse med jern på utsiden, ikke akkurat lekkert og se på, men hvis dette vil holde så tror jeg lar dem være, hva mener dere?

Jeg tror det er eikespant som står idag, vanskelig å se siden dem er veldig misfarget.

Får lånt meg digitalkamera idag så ikveld blir det bilder...

Kjøp deg boken Trebåten, der står en hel del!

Greit og ha en beskrivelse på dette om du ikke kjenner en gammel båtbygger som kan hjelpe deg da!

Spant steames ikke.

De må sages/høvles til, og du bruker jo selvfølgelig de gamle som mal så langt det går an da.

Materialer finner du hos båtbyggere.

Greiest og bruke eik når det er det fra før av.

Av verktøy hadde det vært greit med båndsag, diverse høvler, spantekniv, osv.

Det kommer jo litt an på hva du har av verktøy fra før da...

Var dette til noe hjelp :headbang:

Er litt usikker her men etter bildene du la inn på en annen tråd er det ikke spant men eik band du har i båten din. Det samsvarer og bedre med at det skal være eik da jeg tror det sjelden ble brukt eikspant i båter av denne størrelsen. Er det spant du har vil disse sikker ha en dimensjon sånn cirka på 2,5x3,5 tom. Er det band vil disse ligge cirka på 15x35mm. Band er ganske lett å bøye er radiusen stor vil du muligens greie dette kaldt bare senk de ned i vann så de er godt gjenombløt. Alternativ tre hvis det ikke går er å legge de i varmvann i badekaret. Siste alternativ er å slå sammen en renne/kasse av fire bord som du kan stenge i begge ender (må være høvelig tett og ene enden må kunne åpnes å lukkes)Det neste er å få en slange fra et kokekar (jeg har brukt kaffe kjel påmontert slange med slangeklemme)Legg emnene/bandene oppi kassen lukk lokket og sett på kok etter 5-10 minutt vil disse være så myke at du greier knekker på nesten 90 grader med litt radius da. Vær snar med å få de på plass. Konsentrer deg om å feste de der det betyr noe( Der presset blir størst.)

Er det spant vi snakker om så fjekk om det går å bare skifte ut biter. Tapp/sag ut og laminer inn nytt med epoxy lim. Sjekk med leverandør hvis det er tilfelle at det er eik n være vrient å lime. Forøvrig har West sssSystem en bok/hefte som heter reparasjon og resturering  av trebåter følg denne linken og se hva du finner er mange nyttige tips om resturering med epoksy http://www.westsystem.no/

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei RonnyO.

Da disse krokvokste emnene er vanskelig og finne, spesielt for det er ikke alt som kan brukes der heller, og skal de kjøpes blir prisen deretter. Jeg hadde en Risørskøyte før Heira hvor jeg byttet ut spanter (4x4"), Forhørte meg hos en lokal båtbygger og han foreslo kapp av limtredragere hos f.eks. Saxegaard sag. Jeg dro dit og kjøpte kapp av forskjellige dimensjoner da tykkelsen var kurant og bredden var valgfritt. Skar ut spanter , la dem i et flatt kar med linolje,terpentin og antiparasitt til de var mettet, sy fast. Noe å tenke på.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Heisann

Takk for svar alle sammen.

Fikk tatt noen bilder nettopp, men det ble bare sånn kjappt for jeg holdt på å bli oppspist av knott.  :flag:

jonkare, tror du traff en innertier. Du kan vurdere selv ut ifra disse bildene. Jeg ble plutselig veldig optimistisk...  :flag:

Skal ta å sjekke litt priser på matrialer, skulle vel tro om jeg bytter til furuband så skulle vel det holde så lenge jeg skal ha båten... eller?

Bilde

Bilde

Bilde

De mørke flekkene dere ser i treverket er D1 olje som har trekt igjennom. Ellers må nok bordene på innersiden få seg en omgang med sandpapir og olje.

Slik så det ut før inne...

Bilde

Og nå slik...

Bilde

Skal nok bli bra inne etterhvert, få pusset ned veggen og lagt dørk+ nye benker osv.

Fikk klargjort babord side for oljing idag, så imorgen er det på`n igjen :flag:

Ser det er litt forskjellige betegnelser på sakene.

Her på vestlandet er det vanlig at klinkbygde båter har solide spanter av grove dimensjoner. Skal det være ekstra bra nyttes krokvokste materialer eller laminert til riktig krumming. Det er vanlig også å kalle spantene for band.

Tynne bøyde lister som på Ronny O sin båt er ikke vanlig på klinkbygde båter på vestlandet.

Beundrer ditt pågangsmot da du skal få rikelig å henge fingrene i fremover.

Hei.

Solgte en båt for et par år siden som ble påstått var bygd på Stord. Skal være en tidlig utgave av Tresfjord. Denne var det et spant på midten og resten var spiler "band".  Var litt overgidd når jeg så det, 28 fot og ca. 4 tonn. Men nå ligger båtene mine på sjøen hele året. Oppe kun 1 uke for vårpuss. Var ingenting som kunne tørke ut.

Johnny

Det er nok band som er brukt der ja, hold deg til eik hvis det er det som er brukt tidligere. Dette fikser du med litt prøving og feiling, snakkker da fra egen erfaring. Lenger fremme i kahytten kan det ut fra bildene se ut som det er brukt spant hvis ikke det bare er "spikerslag" som er lagt for å ha noe å feste garneringen mot(inner kledningen) Vær ops på  at det bak denne kan være tørr råte i den utvendige kledningen som ikke vises utenpå bordene. Tror muligens du kunne mærket det hvis det var venskelig å få nok olje her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Lenger fremme i kahytten kan det ut fra bildene se ut som det er brukt spant hvis ikke det bare er "spikerslag" som er lagt for å ha noe å feste garneringen mot(inner kledningen) Vær ops på  at det bak denne kan være tørr råte i den utvendige kledningen som ikke vises utenpå bordene. Tror muligens du kunne mærket det hvis det var venskelig å få nok olje her

Det du ser fremst der er et spiker slag som hører til den hylleløsningen som har vært der, ellers er det band i hele båten.

Dumt å rive kledningen for å sjekke om det er råte, tror at den kan bli veldig fin hvis det får seg en omgang med sandpapir. Har et bord på den siden som enda ikke har fått sitt med olje, det er heldigvis ikke så høyt oppe da. Det er også plenty med hull oppe og midt på veggen så det har ikke vært innestengt. Men anbefaler du at jeg river hele kledningen?

Nei jeg tror at du vil høre dette med banking på skroget, kanskje det er noen med litt mere år på baken som kan fortelle hvordan du best finner ut av dette. Selv fant jeg ut av det ved å støtte forhardt i brygga med resultatet at 1 stk bord i bauen røk og dette var svart sprøtt og støvete. Har der hvert bra lufting skal ikke dette være noe problem. Utfordrer andre medlemmer til å høre med gamlekara neri hvna og så legge inn beskjed her. Må det gjøres noe er tidspunktet nå mens du allerede er igang og før ting blir ferdig

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...