Jump to content

Innstillinger på refleksovn


Westcruiser 32

Recommended Posts

Ute

 

Ellers er det også info og finne på hjemmesiden til fabrikanten

 

"klippet fra avnsittet rensenålen"

 

11. RENSENÅL

Rensenålen komplet består af en 6 mm rustfri pind, som glider i et messing T-stykke med en O-ringspakning

i enden, som kan udskiftes ved lækage. Rensenålens funktion er, at man manuelt skal kunne fjerne evt. fast

materiale, som aflejres ved oliens afbrænding i bunden af brænder-potten.

Refleks´ olieovn brænder som regel hele vinteren, derfor anbefales det, hver 14. dag at trække rensepinden

ind og ud nogle gange for at bevare et frit indløb. Det er underordnet, om rensepindens håndtag vender til

venstre eller til højre, men det er vigtigt, at rensepinden er trukket så langt ud som muligt, (dog uden at den

falder ud) af to grunde.

1. Hvis rensepinden er helt i bund, når den ind i selve brændkammeret.

Efter en måneds konstant drift er pinden brændt til med sod og

slagger, hvorved den ikke længere kan trækkes ud og ind og derved

ligefrem stoppe for olietilførslen.

2. Er rensepinden helt i bund, optager den så meget varme fra brændkammeret,

at O-ringspakningen hurtigt bliver utæt. O-ringspakningen kan

kun udskiftes ved, at man skruer messing T-stykket af ovnen.

Hvis olieovnen er slukket og brænderen står med olie i bunden, fjerner man let denne olie ved at trække

rensepinden ud, olien vil da løbe ud her og resten af olien tørres op med en klud i brænderen inden

optænding.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Låner denne tråden litt:

 

Er det noen forhandlere av deler/O-ringer til disse ovnene i hordaland? Maritim forhandler ikke denne typen.

Prøvde importøren, men ikke noe svar så langt.... Lekker rundt rensepinnen, da den nok har stått helt inne under bruk....

 

Begynner å bli kaldt så vil ha fyr på ovnen..

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen skiftet O-ringen tidligere? Har demontert selve T-stykket fra ovnen slik det skrives her, men kommer ikke til denne O-ringen....Går det an å skru ut "pakkboksen" fra T-stykket, eller? Ser ut som ett stykke for meg..... Står at det lar seg ikke gjøre å skifte den uten at selve T-stykket er demontert....Vil ikke bryte på noe før jeg har undersøkt litt.... må innrømme jeg har blitt pinglete med årene.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Ok da er den ute...

Men pakkboksen (satt godt fast)hadde ikke noe med stramming rundt O-ringen å gjøre....Heller en messingnippel med et tynt hull gjennom for å støtte rensepinnen. Inni denne var det laget et spor som O-ringen lå godt gjemt i....

Kom til den ved å bruke en nål og stikke den inn i gummien og vippe den ut.... Måtte til med bestefarsbrillene for å kunne se den.... :giggle:

Nå er det reingjøring og Loctite gjengetetning på alle delene og få det på plass i morgen tidlig....

Takker for tips!

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Refleksovnen 71MS ved NordØstpasseringen i år (Norge-Alaska).

Har bare bra å si om denne ovnen, bortsett fra når det blir masse sjø. Da renner det over flåttøren en god del. Så en må passe på og ha en større returtank som tar unna for lengre bruk.

 

Ovnen varmet bra og det var bra kokemuligheter på denne vi brukte.

Pinnen du snakker om brukte vi når det la seg sot i "panna" for å åpne bedre diesel tilførselen pga sote.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

ja er enig i det...men hos meg er det snakk om en ovn som har stått ombord siden midten på 60 tallet en eller annen gang..... Ok ok ok, klarer ikke lese skiltet med årstallet, men båten er fra den tiden og mye tyder på at ovnen har sått i siden den gang..... kremt kremt.... :saint:

Tenkte å åpne den i morgen og støvsuge alle plasser jeg kommer til.... I infoen fra shelby er det snakk om detaljer som ikke jeg har på min ovn....er nok betydelig nyere de som er nevnt på den hjemmesiden...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Men får ikke den til å brenne med blå flamme...

Gul flamme som og lager noe lyd...

Hordan lyd, da...? Hvis det begynner å romle kraftig (og jeg mener riktig kraftig!!), så har du for mye diesel i potta.

Har du for tett båt kanskje?

Hvis ikke annet hjelper, så må du tilføre luft utenifra til forbrenning. Alle Refleks'er (tror jeg) har eget luft-inntak på baksiden - det har min. Prøv å fyre med døra åpen og se om det hjelper.

 

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vi trykket visst på "send"knappen samtidig.....

Nei det er ikke en voldsom kraftig lyd..... men mer enn det pleier av en pottebrenner...

Skal prøve å finne luft inn til brennkammeret for å se om det er noe som har tettet seg til... men ovnen står noe sånn inn i h.... ehhh, veldig trangt plassert.... :saint: Bildet tatt fra tiden før jeg begynte på arbeidet med ovnen....

 

p1010242.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...