Westcruiser 32 Startet 1.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2009 Har en refleksovn i båten som jeg ikke helt vet hvordan jeg bruker, det er en pinne med en 90 grader vinkel på som kan skyves inn og dras ut. Skal den stå helt inne heller helt ute når ovnen er i bruk Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 (redigert) Ute Ellers er det også info og finne på hjemmesiden til fabrikanten "klippet fra avnsittet rensenålen" 11. RENSENÅL Rensenålen komplet består af en 6 mm rustfri pind, som glider i et messing T-stykke med en O-ringspakning i enden, som kan udskiftes ved lækage. Rensenålens funktion er, at man manuelt skal kunne fjerne evt. fast materiale, som aflejres ved oliens afbrænding i bunden af brænder-potten. Refleks´ olieovn brænder som regel hele vinteren, derfor anbefales det, hver 14. dag at trække rensepinden ind og ud nogle gange for at bevare et frit indløb. Det er underordnet, om rensepindens håndtag vender til venstre eller til højre, men det er vigtigt, at rensepinden er trukket så langt ud som muligt, (dog uden at den falder ud) af to grunde. 1. Hvis rensepinden er helt i bund, når den ind i selve brændkammeret. Efter en måneds konstant drift er pinden brændt til med sod og slagger, hvorved den ikke længere kan trækkes ud og ind og derved ligefrem stoppe for olietilførslen. 2. Er rensepinden helt i bund, optager den så meget varme fra brændkammeret, at O-ringspakningen hurtigt bliver utæt. O-ringspakningen kan kun udskiftes ved, at man skruer messing T-stykket af ovnen. Hvis olieovnen er slukket og brænderen står med olie i bunden, fjerner man let denne olie ved at trække rensepinden ud, olien vil da løbe ud her og resten af olien tørres op med en klud i brænderen inden optænding. Redigert 1.Oktober.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Westcruiser 32 Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Låner denne tråden litt: Er det noen forhandlere av deler/O-ringer til disse ovnene i hordaland? Maritim forhandler ikke denne typen. Prøvde importøren, men ikke noe svar så langt.... Lekker rundt rensepinnen, da den nok har stått helt inne under bruk.... Begynner å bli kaldt så vil ha fyr på ovnen.. Redigert 14.Oktober.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Du kan jo prøve om du får svar her? http://www.refleks-olieovne.dk/ Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Forhandler i Egersund: http://www.shelby.no/ Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
M/S Bastard Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Tess har sikkert o-ring Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Har noen skiftet O-ringen tidligere? Har demontert selve T-stykket fra ovnen slik det skrives her, men kommer ikke til denne O-ringen....Går det an å skru ut "pakkboksen" fra T-stykket, eller? Ser ut som ett stykke for meg..... Står at det lar seg ikke gjøre å skifte den uten at selve T-stykket er demontert....Vil ikke bryte på noe før jeg har undersøkt litt.... må innrømme jeg har blitt pinglete med årene.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Ja, det skal la seg gjøre. Om du har det samme opplegget som jeg har. Den muttern sitter neppe særlig hardt Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Ok da er den ute... Men pakkboksen (satt godt fast)hadde ikke noe med stramming rundt O-ringen å gjøre....Heller en messingnippel med et tynt hull gjennom for å støtte rensepinnen. Inni denne var det laget et spor som O-ringen lå godt gjemt i.... Kom til den ved å bruke en nål og stikke den inn i gummien og vippe den ut.... Måtte til med bestefarsbrillene for å kunne se den.... Nå er det reingjøring og Loctite gjengetetning på alle delene og få det på plass i morgen tidlig.... Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 17.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2009 Jeg brukte Refleksovnen 71MS ved NordØstpasseringen i år (Norge-Alaska). Har bare bra å si om denne ovnen, bortsett fra når det blir masse sjø. Da renner det over flåttøren en god del. Så en må passe på og ha en større returtank som tar unna for lengre bruk. Ovnen varmet bra og det var bra kokemuligheter på denne vi brukte. Pinnen du snakker om brukte vi når det la seg sot i "panna" for å åpne bedre diesel tilførselen pga sote. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
A.Chr Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 (redigert) Noen som vet hvor man kan få tak i ny regulator til denne. har en ovn i båten, men uten denne. og det er vel dumt å buke den uten? AC Redigert 18.Oktober.2009 av rulle1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Shelby har dette. http://www.shelby.no Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Da er det fyrt opp i ovnen.... potte tett rundt T-stykket og rensenålen...Men får ikke den til å brenne med blå flamme... Gul flamme som og lager noe lyd.... Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Holder på å montere en Dickinson Arctic, det er visst nesten samme system. Om den står det også at det er viktig å få blå flamme opp over brennkammeret. Friskluft-tilførselen er viktig, sier brosjyren?? mvh JanS/ Eir Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 (redigert) ja er enig i det...men hos meg er det snakk om en ovn som har stått ombord siden midten på 60 tallet en eller annen gang..... Ok ok ok, klarer ikke lese skiltet med årstallet, men båten er fra den tiden og mye tyder på at ovnen har sått i siden den gang..... kremt kremt.... Tenkte å åpne den i morgen og støvsuge alle plasser jeg kommer til.... I infoen fra shelby er det snakk om detaljer som ikke jeg har på min ovn....er nok betydelig nyere de som er nevnt på den hjemmesiden... Redigert 21.Oktober.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 ...Men får ikke den til å brenne med blå flamme...Gul flamme som og lager noe lyd... Hordan lyd, da...? Hvis det begynner å romle kraftig (og jeg mener riktig kraftig!!), så har du for mye diesel i potta. Har du for tett båt kanskje? Hvis ikke annet hjelper, så må du tilføre luft utenifra til forbrenning. Alle Refleks'er (tror jeg) har eget luft-inntak på baksiden - det har min. Prøv å fyre med døra åpen og se om det hjelper. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Vi trykket visst på "send"knappen samtidig..... Nei det er ikke en voldsom kraftig lyd..... men mer enn det pleier av en pottebrenner... Skal prøve å finne luft inn til brennkammeret for å se om det er noe som har tettet seg til... men ovnen står noe sånn inn i h.... ehhh, veldig trangt plassert.... Bildet tatt fra tiden før jeg begynte på arbeidet med ovnen.... Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 I brännarpottan finns det massor av små hål för lufttillförsel. Kanske dessa är igensotade. Blå låga eller inte kan också bero på reglageinställningen, dvs vilken effekt du tar ut. Titta på refleks hemsida, där står hur man "vedlikehåller" och rensar kaminen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Er du sikker på at du fyrer med riktig brensel? Disse kan gå på både diesel og parafin Husker ikke nummeret på dysa akkurat nå, men det er forskjellig dyse for diesel og parafin, samt justering av regulator Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Tanken (100l)var fylt av forrige eier....som dessverre ikke er blant oss... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 (redigert) Ok Hvordan er pipa di plassert på dekk? Redigert 21.Oktober.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 (redigert) Høyt og fritt på styrehustaket... I kveld var det nesten helt vindstille..... Redigert 21.Oktober.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Jeg har vært bort i dette før mener jeg, men da hadde jeg ikke fått varmet opp skikkelig med rødsprit først. Det må man hvis det er diesel. Med parafin skal ikke oppvarming med rødsprit være nødvendig. Har du sjekket filteret på regulatoren forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Filteret ble rengjort før det ble fyrt i... tappet ca. 1 liter fra tanken for å være sikker... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.