SveinHa Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Jeg fyrer opp på diesel, ingen problem med det men regulatoren må stå på minimum i 7-8 minutt til flammen løfter seg til øvre brennerring før jeg kan gi på mer. Buldring kan også være for god trekk. Noen, muligens eldre Dickinson, har et lite spjeld i røkrøret som suges opp om trekken blir for stor. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
M/S Bastard Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Hmm..hva kan det være da tro. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Jeg skulle fyre opp min i dag, brant bare med gul flamme og romla litt. Mulig dette er årsaken, så nå skal den vaskes grundig Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Heisann Har benyttet disse ovnene i mange år, og er vel fornøyd. Men av og til dukker opp problemer som krever litt vedlikehold. Flammen skal normalt sett være blå når ovnen er varm og god, dette viser da at vi har både riktig trekk og riktig mengde olje i ovnen. Mine egne erfaringer er at dersom flammen ikke blir blå, har dette oftest med trekk å gjøre. Ned i selve potta, finner du som nevnt her tidligere en del små hull, disse må som også nevnt tidligere ha fritt løp, altså at potta får riktig trekk. Har du en ovn som begynner å bli noen år gammel, kan en risikere å måtte bytte selve brennerpotta. Se etter de små hull nede i potta, ta ut nettet og brennringene, skrap rent rundt både kanter og vegger i potta, rengjør forsiktig så godt du klarer. Når potta er ren, finn frem godt lys og et lite speil. Kontroller alle de små hull i brenneren. Når ovnene blir noen år gamle, oppstår det rust og slitasjer i selve potta, da kan du risikere åpninger mellom alle disse små hull, spesielt i øvre deler av brenneren. Ser en at det begynner å bli åpninger her, må en nok bytte selve potta for å få en skikkelig effekt.... På 62 serien koster dette opp mot ca 2 båtlapper beklageligvis, og da må du gjøre jobben selv. Fort gjort egentlig, borre opp nagler, demontere, montere og nagle tilbake Lykke masse til Redigert 24.Oktober.2009 av Vidar'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Klarer søren ikke å finne ut hva som er på tanken til ovnen, parafin eller diesel..... Innholdet har stått noen år og dermed er det ikke så enkelt å finne ut av.... Lukter hverken det ene eller det andre...Gode råd mottaes med takk. Redigert 24.Oktober.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Du kan jo plukke ut den store dysa, det skal stå på den hva den er beregnet for. 7A Parafin 7B Diesel Du kan vel tappe ut litt av tanken oppi en kork eller noe. Tenner den lett er det parafin, diesel er det ikke like lett og få fyr på Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Kan jeg stjele tråden et lite øyeblikk å spørre hvordan dere pleier å tenne opp refleks'ene? :-) Mye kjekt lesestoff her. Får ofte litt problemer med å fyre den oppp, men når den først tenner, brenner den fint i det uendelige. Fyrer på parafin. Bruker rødsprit og papir for å forvarme nå, men lurer på om det er andre enklere metoder Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Jeg bruker rødsprit, men mener det skal finnes spritablett av noe slag. Fyrer på denne tabletten og slipper den nedi ovnen. Var det ikke noe slikt man brukte til og fyre slik lekedampmaskiner tro? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Når du sier du bruker rødsprit, heller du da noen korker rødsprit nedi, og fukter et papirstykke med rødsprit som du trer som en "vek" opp den sylinder risten akkurat som meg? Kanskje litt krøkkete forklart men. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Jeg bruker tennvæske for grill for å fyre opp min Dickinson. Former litt avispapir som en veke, sprøyter litt tennvæske på veken, skrur opp for parafinen, og tenner på med en peistenner. Tror at tennvæske er bedre enn rødsprit, som fordamper hurtigere. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Akora Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Ah at jeg ikke har tenkt på det før! Det skal prøves! Takk for tips! Ja problemet med rødsprit er at det bare sier POFF så er den brent bort den dampen som er der, og flammen slukker Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Ja, jeg heller nedi en 2-3 korker. Tenner på en fyrtstikk, evt en sammenrullet papirbit dynket med rødsprit og kaster den nedi. Det som også kan brukes er en halvmeter rett ståltråd, som det festes noe stoff på i enden. Denne dynkes i f.eks diesel/parafin og stikkes nedi ovenen, hvor man har hatt litt rødsprit først Så trekker man ståltråden opp igjen og blåser ut den igjen. Gjorde det slik på den forrige båten jeg hadde refleks i, da slipper man en del aske osv nedi ovnen Esbit heter de tablettene man kan fyre på, kom på det nå. Lurer på om jeg ikke skal prøve de, da slipper man sølet med rødsprit osv Redigert 25.Oktober.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Er de tablettene noe som selges på friluftsbutikker/sportsbutikker? Eller? Skal prøve med tennvæske først, det har jeg troen på Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Ja, de brukes også til kokeapparater ser jeg her Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 I stedet for å betale kr 2/stk for de Bastard linker til kan en jo få disse for halve prisen. Har aldri prøvd de i oljefyren fordi jeg synes det går veldig greit å fyre direkte på diesel men jeg bruker disse til å fyre i peisen hjemme, fungerer mye bedre enn f.eks. avispapir. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 De der så ikke dumme ut. Hvordan fyrer du opp dieselen Sveinha, jeg får ikke til det, men det har kanskje no med at jeg har tanken liggende i skutesida ute? At dieselen er for kald med andre ord? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Åpner regulatoren (gjerne på fullt) et minutt eller så til jeg ser dieselen så vidt kommer inn i brenneren. Slår regulatoren ned på minimum og tenner med en peislighter. Der er alltid litt sot/koks som fungerer som veke, alternativt kan en jo bruke en liten papirbete som legges i dieselen. Det er ingen problemer med å få fyr på denne måten, dieselen tenner veldig lett. Regulatoren står på minimumhelt til brenneren er så varm at dieselen gasser og flammen løfter seg opp til øvre kant av brenneren, det tar vel 6-8 minutt, da er det bare å gi full gass Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Ja, når man har en slags veke går det jo greit. Nå er i allaefall regulatoren min gjort rein, så da blir det spennende og se om ovnen vil fyre normalt Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) Fikk gjort ovnen rein og fyrt opp, men oppstod selvfølgelig en lekkasje i pluggen for oljefilteret...Drypping av diesel.... ikke den den store pakningen, men det er en sak i senter av pluggen som filteret er festet i....kan sees som en ørliten rund sak... Mest sannsynlig må hele pluggen med filter skiftes.... problemet er et det ikke finnes deler "her i landet" til slike gamle regulatorer.... Hallo!!! gammel og gammel... 1961, for noe tøv.... Har kontaktet produsenten i Danmark, så får vi se om de har noe liggende..... Redigert 30.Oktober.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Heisann Den typen filterfeste har jeg ikke sett før, vet du hva slags pakning som sitter der? Så slenger jeg også på ett spørsmål, den fjæra som skal sitte nedi potta, har den en viktig funksjon? Vet at skøytegutta like gjerne bruker en liten neve metallspon nedi potta, men lurer litt på dette da siden jeg mangler den sjøl. Slik ser flammen min ut nå, etter at jeg gjorde rent regulatoren så har refleksen min fyra i hele dag. Hjalp sikkert en del at jeg også rettet opp ovnen. Burde nok uansett åpne ovnen for en skikkelig rengjøring Flammen var ikke veldig lett og ta bilde av. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Nei jeg aner ikke hvilke pakning som har lagt der eller er ødelagt. Kanskje en liten O-ring? I dag er det et flatt lokk over hullet som filteret ligger inni... Dette er festet med 3-4 små skruer. Er betydelig mer vedlikeholdsvennlig kontra den varianten jeg har... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Ja stemmer det, jeg har 2 skruer og flatt lokk, bak lokket ligger en gummipakning. En del enklere det, men kommer nok til og montere ett forfilter etterhvert. Kom til og tenke på, hvor langt strekk har du mellom ovn og tank? Jeg tror mitt strekk er litt for langt, drøyt 3 meter Sitér dette innlegget Link to post
eschri Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 hei lurer meg forsiktig innpå her... lurer litt på om disse refleks ovnene fungerer på samme måte som damaskus ovn eller som den har blitt hetende her chams parafinovn. disse er veldig enkle å bruke og vedlikeholde (erfaring med disse fra FN tjeneste unifil) noen som hvet om en kan bruke slik i båt? (har en stående som kunne komme til nytte kansje) link til damaskusovn takker pent for bruken av denne tråden og håper noen hvet noe om dette kan brukes i båt Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Var flott den ovnen der, fungerer vel omtrent som en Refleks. Er usikker på om den kan benyttes i båt, hva slags matriale er den bygget av? Sitér dette innlegget Link to post
eschri Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 leita litt runt om og kan vel bli feil å ha i båt dette ja siden den blir veldig varm under... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.