Jump to content

Innstillinger på refleksovn


Westcruiser 32

Recommended Posts

Jeg fyrer opp på diesel, ingen problem med det men regulatoren må stå på minimum i 7-8 minutt til flammen løfter seg til øvre brennerring før jeg kan gi på mer.

 

Buldring kan også være for god trekk. Noen, muligens eldre Dickinson, har et lite spjeld i røkrøret som suges opp om trekken blir for stor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Heisann :smiley:

 

Har benyttet disse ovnene i mange år, og er vel fornøyd. Men av og til dukker opp problemer som krever litt vedlikehold. :smiley:

 

Flammen skal normalt sett være blå når ovnen er varm og god, dette viser da at vi har både riktig trekk og riktig mengde olje i ovnen.

Mine egne erfaringer er at dersom flammen ikke blir blå, har dette oftest med trekk å gjøre.

 

Ned i selve potta, finner du som nevnt her tidligere en del små hull, disse må som også nevnt tidligere ha fritt løp, altså at potta får riktig trekk.

Har du en ovn som begynner å bli noen år gammel, kan en risikere å måtte bytte selve brennerpotta.

Se etter de små hull nede i potta, ta ut nettet og brennringene, skrap rent rundt både kanter og vegger i potta, rengjør forsiktig så godt du klarer. :yesnod:

Når potta er ren, finn frem godt lys og et lite speil. Kontroller alle de små hull i brenneren.

Når ovnene blir noen år gamle, oppstår det rust og slitasjer i selve potta, da kan du risikere åpninger mellom alle disse små hull, spesielt i øvre deler av brenneren. :nonod:

Ser en at det begynner å bli åpninger her, må en nok bytte selve potta for å få en skikkelig effekt....

På 62 serien koster dette opp mot ca 2 båtlapper beklageligvis, og da må du gjøre jobben selv.

Fort gjort egentlig, borre opp nagler, demontere, montere og nagle tilbake :giggle:

Lykke masse til :seeya:

Redigert av Vidar'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jeg stjele tråden et lite øyeblikk å spørre hvordan dere pleier å tenne opp refleks'ene? :-) Mye kjekt lesestoff her. Får ofte litt problemer med å fyre den oppp, men når den først tenner, brenner den fint i det uendelige. Fyrer på parafin. Bruker rødsprit og papir for å forvarme nå, men lurer på om det er andre enklere metoder :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker tennvæske for grill for å fyre opp min Dickinson. Former litt avispapir som en veke, sprøyter litt tennvæske på veken, skrur opp for parafinen, og tenner på med en peistenner. Tror at tennvæske er bedre enn rødsprit, som fordamper hurtigere. :sweat:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg heller nedi en 2-3 korker.

Tenner på en fyrtstikk, evt en sammenrullet papirbit dynket med rødsprit og kaster den nedi.

 

Det som også kan brukes er en halvmeter rett ståltråd, som det festes noe stoff på i enden.

Denne dynkes i f.eks diesel/parafin og stikkes nedi ovenen, hvor man har hatt litt rødsprit først

 

Så trekker man ståltråden opp igjen og blåser ut den igjen.

Gjorde det slik på den forrige båten jeg hadde refleks i, da slipper man en del aske osv nedi ovnen

 

Esbit heter de tablettene man kan fyre på, kom på det nå. :smiley:

Lurer på om jeg ikke skal prøve de, da slipper man sølet med rødsprit osv

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I stedet for å betale kr 2/stk for de Bastard linker til kan en jo få disse for halve prisen. Har aldri prøvd de i oljefyren fordi jeg synes det går veldig greit å fyre direkte på diesel men jeg bruker disse til å fyre i peisen hjemme, fungerer mye bedre enn f.eks. avispapir.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Åpner regulatoren (gjerne på fullt) et minutt eller så til jeg ser dieselen så vidt kommer inn i brenneren. Slår regulatoren ned på minimum og tenner med en peislighter. Der er alltid litt sot/koks som fungerer som veke, alternativt kan en jo bruke en liten papirbete som legges i dieselen. Det er ingen problemer med å få fyr på denne måten, dieselen tenner veldig lett. Regulatoren står på minimumhelt til brenneren er så varm at dieselen gasser og flammen løfter seg opp til øvre kant av brenneren, det tar vel 6-8 minutt, da er det bare å gi full gass :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort ovnen rein og fyrt opp, men oppstod selvfølgelig en lekkasje i pluggen for oljefilteret...Drypping av diesel.... ikke den den store pakningen, men det er en sak i senter av pluggen som filteret er festet i....kan sees som en ørliten rund sak...

Mest sannsynlig må hele pluggen med filter skiftes.... problemet er et det ikke finnes deler "her i landet" til slike gamle regulatorer.... Hallo!!! gammel og gammel... 1961, for noe tøv.... :lol:

Har kontaktet produsenten i Danmark, så får vi se om de har noe liggende.....

 

cimg0995.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Den typen filterfeste har jeg ikke sett før, vet du hva slags pakning som sitter der?

 

Så slenger jeg også på ett spørsmål, den fjæra som skal sitte nedi potta, har den en viktig funksjon?

Vet at skøytegutta like gjerne bruker en liten neve metallspon nedi potta, men lurer litt på dette da siden jeg mangler den sjøl.

 

Slik ser flammen min ut nå, etter at jeg gjorde rent regulatoren så har refleksen min fyra i hele dag.

Hjalp sikkert en del at jeg også rettet opp ovnen.

Burde nok uansett åpne ovnen for en skikkelig rengjøring

 

Flammen var ikke veldig lett og ta bilde av.

 

refleks2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja stemmer det, jeg har 2 skruer og flatt lokk, bak lokket ligger en gummipakning.

En del enklere det, men kommer nok til og montere ett forfilter etterhvert.

 

Kom til og tenke på, hvor langt strekk har du mellom ovn og tank?

Jeg tror mitt strekk er litt for langt, drøyt 3 meter

Link to post
Share on other sites

hei lurer meg forsiktig innpå her... lurer litt på om disse refleks ovnene fungerer på samme måte som damaskus ovn eller som den har blitt hetende her chams parafinovn. disse er veldig enkle å bruke og vedlikeholde (erfaring med disse fra FN tjeneste unifil) noen som hvet om en kan bruke slik i båt? (har en stående som kunne komme til nytte kansje)

link til damaskusovn

 

takker pent for bruken av denne tråden og håper noen hvet noe om dette kan brukes i båt

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...