A.Chr Startet 1.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2009 Hei har en Bedford motor, hvor på motoren kan jeg finne ut hvilken motor det er? Skjønner heller ikke helt gasspådragsystemet, er vant til at gassvwiren er koblet rett på dieselpumpa, men her er den koblet til luftinntaket, og et spjeld her, akkurat som en forgasser. Noen som kan forklare dette nærmere? Anders Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Motoren har dieselpumpe med vakuumregulator. Dette var ikke så uvanlig i "gamle dager". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Interessant, dette kan jeg ikke huske å ha hørt om tidligere her på forumet, vet du hvordan det fungerer også? (ot: før i tiden kunne dieselmotorer på biler ha et spjeld i innsuget som ble operert i parallell med pådraget på pumpa. Dette for å gi vakuum til bremseservo'en. I dag har alle bilmotorer egen vakuumpumpe.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Hei, om du legger ut et bilde av motoren så øker nok det sjansene for at noen kan gjenkjenne denne. Hvilken marinisering er det på den, Bowman? Grunnen til at jeg spør er at Bowman leverte marinisering til Bedford 330 og 220, det går en del av disse rundt omkring. 330 er 6 sylindret og 220 er 4 sylindret. Bowman sin kjøler til disse heter FH280. Du finner bilde av kjøleren på side 20 her: http://www.ejbowman.co.uk/pdf/marine.pdf Jeg hadde samme kjøler på en Nissan SD33 for noen år siden. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
A.Chr Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Skal få lagt inn et bilde. Det er bowman kjøling, så da er det nok muligens en 330 Er det mulig å få tak i brukermanual til denne motoren? Problemet mitt nå er at jeg får diesel helt frem til pumpa, men ikke videre opp til dysene, stopperen står åpen så lurer da på om det kan være noe med denne vakumstyringa av pumpa, det sitter også et rele som er koblet inn på luftinntaket, skal denne ha noe å si for om den får diesel eller ikke?`, eller kan dette være til noe slags forvarming av lufta ved kalde dager? noen hint til hvordan jeg går frem videre? AC Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Jeg hadde også en Bedford tidligere. Da jeg skulle indentifisere modell på den fant jeg ut at var var mulig å identifisere modell ut fra hvilken dieselpumpe som satt på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Problemet mitt nå er at jeg får diesel helt frem til pumpa, men ikke videre opp til dysene, stopperen står åpen så lurer da på om det kan være noe med denne vakumstyringa av pumpa, eller kan dette være til noe slags forvarming av lufta ved kalde dager? noen hint til hvordan jeg går frem videre? AC Hadde samme systemet på min tidligere Scania motor (D8 R01) hvor gassen ble regulert med et spjeld i luftinntaket. Kaldstartfunksjonen virket på den måten at en åpnet for dieseltilførselen på samme hendel hvor stoppfunksjonen var. Trakk bare denne ut og motoren startet med første forsøk. Dieselpumpen var av typen CAV. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Du finner noen manualer her men de koster noen kroner: Bedford Diesel Engine Manuals Du kan også prøve KD Trading http://www.kdtrading.no/tradingshop/index....1dd2e1ac0a0e6ee Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
A.Chr Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Her er bilder av motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Dette ser ut som en Bowman FH280 kjøler, om jeg ikke tar helt feil så ligger det en oljekjøler under isolasjonen nede til venstre i bildet. Her ser du samme kjøler montert på en Nissan SD33, oljekjøleren står på motsatt side her men den kan flyttes som det måtte passe. Dette kan tyde på at det er en Bedford 330 motor, men dessverre kjenner jeg ikke motoren kun kjøleren Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
A.Chr Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Det stemmer at oljekjøleren sitter nede under isolasjonen, på "enden" av varmeveksleren. Noen som kan endel om disse motorene? AC Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Det stemmer at oljekjøleren sitter nede under isolasjonen, på "enden" av varmeveksleren. Jepp, det skal også stå FH280 på selve kjøleren, så det er nok en 330 motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
arnfinn Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Noen som kan endel om disse motorene? Nja, hvis du ikke får produsert vakuum (høres litt morsomt ut må jeg si) så vil ikke dieselen slippe inn i pumpa. Disse motorene har vel ikke rekkepumpe? Da blir det vel litt mer krøkkete å åpne greiene... Jeg vet forresten at det finnes et par Bedfordstørrelser til, 330 er 5,4 liter, og så finnes det en på 7,6 og en på 8,2 liter, men de to største er mer uvanlig i marint bruk (tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Jeg kjenner 330-motoren godt men på den jeg har skrudd på(fra 1965) sitter det CAV rekkepumpe med regulator på pumpa. Noe spjeld på luftinntaket finnes det ikke på den jeg kjenner. Men har du andre spørsmål om denne motoren så kan jeg kanskje hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
A.Chr Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Har lurt på om det eventuelt går an å bygge om dette vakumgreiene, vakumet skyver bare på stanga som regulerer drivstoffet til dysene, men får prøve å fikse membranen i vakumdelen av pumpa først. ANDERS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Som sagt, den vakumpatenten kjenner jeg ikke til Ellers finnes det ihvertfall to varianter av 330-motoren, en med våte foringer og en med tørre. Den jeg hadde hadde tørre, dvs. sylindrene var boret direkte i blokka. Den var tilnærmet uslitelig, det eneste som måtte byttes år om annet var sirkulasjonspumpe for ferskvann og dynamo. Jeg totaloverhalte den motorn i 1989, da hadde den gått siden 1965. Den går fortsatt som en klokke. varianten med våte foringer hadde visstnok noen problemer men jeg er usikker på hva de bestod i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.