Jump to content

Bedford 6 cyl hvilken type har jeg?


A.Chr

Recommended Posts

Hei har en Bedford motor, hvor på motoren kan jeg finne ut hvilken motor det er?

Skjønner heller ikke helt gasspådragsystemet, er vant til at gassvwiren er koblet rett på dieselpumpa, men her er den koblet til luftinntaket, og et spjeld her, akkurat som en forgasser.

Noen som kan forklare dette nærmere?

 

Anders

Link to post
Share on other sites

Interessant, dette kan jeg ikke huske å ha hørt om tidligere her på forumet, vet du hvordan det fungerer også?

 

(ot: før i tiden kunne dieselmotorer på biler ha et spjeld i innsuget som ble operert i parallell med pådraget på pumpa. Dette for å gi vakuum til bremseservo'en. I dag har alle bilmotorer egen vakuumpumpe.)

Link to post
Share on other sites

Hei, om du legger ut et bilde av motoren så øker nok det sjansene for at noen kan gjenkjenne denne.

Hvilken marinisering er det på den, Bowman? Grunnen til at jeg spør er at Bowman leverte marinisering til Bedford 330 og 220, det går en del av disse rundt omkring. 330 er 6 sylindret og 220 er 4 sylindret.

 

Bowman sin kjøler til disse heter FH280. Du finner bilde av kjøleren på side 20 her: http://www.ejbowman.co.uk/pdf/marine.pdf

 

Jeg hadde samme kjøler på en Nissan SD33 for noen år siden.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Skal få lagt inn et bilde.

Det er bowman kjøling, så da er det nok muligens en 330

Er det mulig å få tak i brukermanual til denne motoren?

 

Problemet mitt nå er at jeg får diesel helt frem til pumpa, men ikke videre opp til dysene, stopperen står åpen så lurer da på om det kan være noe med denne vakumstyringa av pumpa, det sitter også et rele som er koblet inn på luftinntaket, skal denne ha noe å si for om den får diesel eller ikke?`, eller kan dette være til noe slags forvarming av lufta ved kalde dager?

noen hint til hvordan jeg går frem videre?

 

AC

Link to post
Share on other sites

Problemet mitt nå er at jeg får diesel helt frem til pumpa, men ikke videre opp til dysene, stopperen står åpen så lurer da på om det kan være noe med denne vakumstyringa av pumpa, eller kan dette være til noe slags forvarming av lufta ved kalde dager?

noen hint til hvordan jeg går frem videre?

AC

Hadde samme systemet på min tidligere Scania motor (D8 R01) hvor gassen ble regulert med et spjeld i luftinntaket. Kaldstartfunksjonen virket på den måten at en åpnet for dieseltilførselen på samme hendel hvor stoppfunksjonen var. Trakk bare denne ut og motoren startet med første forsøk.

Dieselpumpen var av typen CAV.

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som en Bowman FH280 kjøler, om jeg ikke tar helt feil så ligger det en oljekjøler under isolasjonen nede til venstre i bildet.

 

Her ser du samme kjøler montert på en Nissan SD33, oljekjøleren står på motsatt side her men den kan flyttes som det måtte passe.

 

Nissan_SD33.jpg

 

Dette kan tyde på at det er en Bedford 330 motor, men dessverre kjenner jeg ikke motoren kun kjøleren :smiley:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noen som kan endel om disse motorene?

 

Nja, hvis du ikke får produsert vakuum (høres litt morsomt ut må jeg si) så vil ikke dieselen slippe inn i pumpa. Disse motorene har vel ikke rekkepumpe? Da blir det vel litt mer krøkkete å åpne greiene...

Jeg vet forresten at det finnes et par Bedfordstørrelser til, 330 er 5,4 liter, og så finnes det en på 7,6 og en på 8,2 liter, men de to største er mer uvanlig i marint bruk (tror jeg).

Link to post
Share on other sites

Som sagt, den vakumpatenten kjenner jeg ikke til :confused:

 

Ellers finnes det ihvertfall to varianter av 330-motoren, en med våte foringer og en med tørre. Den jeg hadde hadde tørre, dvs. sylindrene var boret direkte i blokka. Den var tilnærmet uslitelig, det eneste som måtte byttes år om annet var sirkulasjonspumpe for ferskvann og dynamo. Jeg totaloverhalte den motorn i 1989, da hadde den gått siden 1965. Den går fortsatt som en klokke.

varianten med våte foringer hadde visstnok noen problemer men jeg er usikker på hva de bestod i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...