Jump to content

Jeg slapp svineinfluensa, men fikk fotvirus. Riviera 925?


Luna III

Recommended Posts

:sweat: Hallo Baatplassvenner ! Som kjent er det ikke noe å få i mot virus. Så når båten er på land, nennsomt klargjort for vinteren er tiden inne for å drømme og ønske. Det medfører som kjent ikke hverken renter eller avdrag, men det har lett for å bli en av bivirkningene.

Jeg, og heldigvis fruen, har begynt å drømme om en Riviera 925. I løpet av et par nattevakter har jeg nå blitt medlem av "Baatplassen" og lest innlegg om Rivieraen så øyet har blitt stort og vått. Og som om ikke det var ille nok,så har de lagt en Riviera "utapå" min Saga 26 i opplaget!

Men jeg er ute etter alt av tips. Har ikke erfaring med Volvo motorer. Hva med en KAMD 42 ? Er den ok i en Riviera? Kan man gjøre service på den selv ? Jeg/vi er ikke så veldig opptatt av fart, men jeg liker at man kan høre at motoren trives når båten går bra i sjøen. Som dere skjønner så har vi ikke tenkt å satse alt på en ny bruktbåt. Hadde håpet på max 1 mill, men først må jeg jo få solgt min pærle av en Saga 26 LS som vi har kost oss med i 5 år. Egentlig er det jo forferdelig at når man har fått oppgradert en båt til akkurat det man ønsker, så skal man selge.

Men virus er virus.

Snakkas. Ship ohoi !

Redigert av sigbjand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riviera ja, en flott båt, men uten at jeg har noen erfaring med verken båten eller den motoren du nevner. Det er det nok andre her som har. Ser at det ligger èn på Finn med fly til over 1,4. Så du må nok spe på med litt mer enn 1 mill. hvis du skal få tak i et slikt eksemplar. Lite utvalg av denne båten brukt.   

 

Og pass deg, svineinfluensafaren er nok ikke over, og dersom du får den i tillegg til fotviruset, da er du ille ute :nonod:  

 

Velkommen hit forresten :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har vært i samme situasjon som deg i noen år. Føler jeg har gått gradene med mine fem båter. For to mnd siden hoppet jeg over neste båt som burde ha kostet 7 - 800 og vi kjøpte den sjette: En -97 Riviera med KAMD 42. Vi så ikke på båter med drev. Erfaringer er vel for tidlig, men hadde en god tur hjem fra Bergen. Her er "hentetråden".

 

Chiba

Redigert av Chiba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen, sigbjand. Jeg har akselversjon og 290 Yanmar på min, ville ikke ha hatt noe mindre motor enn det. Mulig det er annerledes for drevvarianten, men jeg synes en kad 42 høres snaut ut. Ellers skal det være mulig å få en eldre Riviera 925 til rundt en million. Det var nylig en på Finn.no som vel var priset til rundt 800-900.000. Det ligger forøvrig en 98-modell til like over 1,1 på finn.no nå.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for alle svar !

For å være litt mer presis ang. ønskebåten så er jeg vel kanskje gammeldags, men jeg satser på aksel. Har ikke erfaring med drev, men jeg har skrudd endel og mener at: jo mere"leamikk" jo mere problematikk(les,mere som kan ryke)

Ellers trodde jeg aldri jeg skulle si det, men flybridge er ønsket. Ser fordelen ved kombinasjonen lukket båt med mulighet til å sitte ute også.

Jeg følger rimelig godt med på Finn og ser at prisnivået nå faktisk ligger høyere enn i våres, men de båtene er jo heller ikke solgt da.

Det er forøvrig ikke min heller, så vi er flere i samme båt.

Jeg er veldig ute etter tips om Volvo da endel Rivieraer er levert med det. Tenker da mest på vedlikehold, service og muligheten for å gjøre dette selv.Har en Yanmar selv nå. Den er jo i en mye mindre klasse,men hvis de andre størrelsene er like trofaste så håper jeg å finne en Riviera med det.

Forstår at 280 til 300hk er topp, men hva med 220 til 240 hk? Blir det altfor lite eller ? Vi putrer jo for det meste langs kysten og hvis de marsjer i 16 til 18 knop så synes jeg det ser bra ut. Eller er det en dårlig fart for en halvplaner ? jeg mener da i forhold til hvordan den går i sjøen.Ellers har jeg god erfaring med solcellepanel etter å ha det på to båter, så bare spør.

 

Snakkas :smiley:

Link to post
Share on other sites

Med Yanmar 290, feriepakket båt, fulle tanker og groe mot slutten av sesongen har jeg akkurat nok krefter til å få båten til å ligge fint i vannet med litt fart. Kjører vel 70-80 prosent av tiden rundt 7 knop, men når jeg først tar en transportetappe er 290 hk ikke mer enn det som må til. Når det gjelder min motor er det meste greit å fikse selv, men impellerbytte skal visstnok være litt vanskelig (men så er intervallet for skifte 500 timer så vidt jeg husker). Har ikke skifte impeller selv, men har truffet mange som gjør det selv. Skifte av registerreim bør gjøres ved 1000 timer eller 5 år og skal i følge manualen gjøres av aut. verksted. Ellers regnes vel denne motoren som en grei sliter.

 

Kad42 har fått en del pepper og regnes av mange som en mindre vellykket motor fra VP, men den kan visstnok oppgraderes eller modifiseres. Søk så finner du egne tråder om denne motoren. Jeg ble så skremt av disse trådene at jeg valgte å velge å styre unna akkurat denne, men så er jeg vel av den lettskremte typen.

 

Ellers vil du finne mange godord om Huseklepp (produsenten av Riviera) her på forumet. Har hatt båten min i to sesonger og mine erfaringer er også veldig gode med alt fra info. om utstyr og egenskaper, kjøp av reservedeler osv.

 

Når det gjelder priser på Finn.no er jeg enig med deg. Jeg hadde min på Finn.no en ukes tid i begynnelsen av august til kr. 1.250.000. Jeg kjøpte den på topp senhøsten til 2007 for kr. 1,3 mill og har påkostet ca. 100.000. Dette er en velholdt og godt utstyrt 2000-modell med mye nytt (batterier, kalesjer, teak på fly, gir, etc.). Hadde tre seriøse henvendelser, og kunne nok fått 1,2 mill. for den, men jeg trakk den fra markedet da båten jeg siklet på ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en nabo i havna som har en 2004 mod. med VP D6-310. Han er veldig godt fornøyd med sin båt. Marsjer vel på 22-23 knop.

Etter å ha prøvd båten hans, så er iallefall jeg av den klare formening at denne båten trenger sine 300 hk. for å fungere optimalt.

Båten i seg selv har han ikke hatt noe problem med. Motoren har også stort sett vært uproblematisk. Han fikk lekasje i styresylinderne, noe som er en gjenganger på 04 og 05 modellene. Han fikk nye levert fra VP på reklamasjon, kostnadsfritt uten diskusjon. Han byttet de selv. Han hadde også en kjølevannslekasje hvis jeg husker rett. Tror det var sprekk i filterhuset. Han fikset også dette selv. (Fingernem kar.)

Link to post
Share on other sites

Har lest og sjekket litt rundt og er overbevist om at mittt kjøp er et bra kjøp. Utslag av 10-fot syken resulterer i salg av Wikingen og hele 2 stk KAD32! Med strak aksel. Drev ville heller ikke jeg ha. Har hatt det uten spes negative opplevelser, men det BLIR mer leamikk og mer som kan gå i stykker. Mer arbeid høst og vår også:smash:

Lykke til med båtkjøpet og salget av Saga'n. Og blir det KAD42 eller ei....det kan vi snakke om til helgen :flag: ...onkel :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har lest og sjekket litt rundt og er overbevist om at mittt kjøp er et bra kjøp. Utslag av 10-fot syken resulterer i salg av Wikingen og hele 2 stk KAD32!

 

Mulig litt OT, men hva slags båt har du kjøpt? Skjønte ikke helt den med Wiking og 2 motorer... Har du solgt en Wiking og kjøpt en 38 foter med 2 x kad32, kanskje?

 

Hilsen

Chiba

Link to post
Share on other sites

Ble ett litt for raskt svar det der...

Har kjøpt en 37 Fairline Corsika med 2xKAD42

Jaså Kysta !

Det var da voldsomt til fotvirusanfall ! Gratulerer med ny båt. :flag: Håper anfallet har roet seg nå, ellers ender det med kystskipper'n :lol:

Men nå ser du hvordan det går når du tuller med onkel'n din på åpent forum. Da er det flere som vil ha svar :confused:

Og til Chiba: Dette ser ut til å gi svar på spørsmål om KAD42. Takker igjen for all respons så får vi se hvor dette bærer.

En ting er i alle fall sikkert ! Det går mot en ny sommer :cheers:

Snakkas.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...