M/B Shanty Startet 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2009 (redigert) Hei! Skal utover vinter/vår legge inn toalett og septik i solluxen. Jeg veit at det er flere som har dette i sine solluxer, så det hadde vært flott hvis noe kunne fortelle meg hvor septiktanken er plassert, og erfaringer rundt dette. Ellers mer generelle spørsmål. * hvor stor bør tanken være for 5 personer på helgetur? *manuell eller elektrisk tømming? * Beste toalett? *spyle med salt eller ferskvann? *Hvor bør tømmingen plasseres? *besteplassering for lufting? Høyest mulig? lavest mulig? Vakumventil? *viktige hensyn å ta? Mvh. Alf Kåre Redigert 2.Oktober.2009 av M/B Shanty (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
SundtCrawler Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Hold meg oppdatert. Har planer om å gjøre det samme i min Sollux i vinter / vår Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 (redigert) *60 til 80 liter hvis det er plass til dette. Jeg har 40 liter, det er litt lite for fem... *Jeg foretrekker manuell. Enkelt og lite problemer *Tror det meste fungerer egentlig.. Jabsco og RM69 skal i alle fall være bra. *Saltvann. Skal du skylle med ferskvann bør du ha egen tank til dette, og det tar for mye plass. Det eneste virkeligeproblemet med sjøvann er urinstein, og dette kan forhindres med litt 35% eddik nå og da.. *Fortrinnsvis under vannlinjen, så nær tank/pumpe som mulig. Helst ikke rett ved siden av sjøvannsinntaket til toalettet. *Hipp som happ tror jeg, hos meg plasserte jeg den litt høyere enn utløpet på tanken. Glem vacumventil, tanken må kunne puste begge veier! *Skikkelige dimensjoner på lufting, min er 16mm og gror lett igjen. Minimum 25mm hvis mulig. Og kortest mulig slange på sjøvannsinntak, sjøvannet har en tendens til å råtne i lange slanger. Lukter ille når toalettet ikke har vært i bruk på et par uker... Redigert 2.Oktober.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Jeg har Sollux24, men uten AC. Denne er jo levert med denne toalettløsningen som jeg ha tror jeg, i din båt med AC er vel dassen rett på propellen?? Jeg har isåfall en 40 liters tank under dørken, under batteriene, som er der du har bena når du er skipper. Dassen står rett på andre siden av veggen i lugaren. Jeg har både direkte ut og i tank-løsning, og bruker å skru over etter hva jeg har i toalettet. Jeg bryr meg ikkeno om å tisse rett ut, så sant det ikke er noen som bader ved meg da. Jeg har manuell dass, og manuell tømming av tank. Kulekran under vannlinjen, på et lavere punkt enn tanken, så det renner ut ganske fort med god lufting. Jeg bruker også sjøvann til å flushe med. Jeg kunne tatt noen bilder og lagt ut om du vil, men jeg er på jobb nå, og i mårra. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Lbjordal Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 når det gjelder toalettsystem tror jeg at desse ofte blir alt for komplekse. (kraner, ventiler, treveiskraner, pumper, kverner osv.) Det beste systemet jeg har sett var på relativt ny bavaria. Men regner med at de fleste nye båtprodusenter har samme tankegangen. Der ble en passe stor tank plassert over vannlinje (og over toalett) El toalett (liker vetus, men er kanskje for plasskrevende) Tanken hadde eit stort 2" utløp i bunn. Stor 2" for utpumping fra dekk Usikker på lufting, men som blir sagt ovenfor, så er mer bedre også her, gjerne to 1" mvh -L- Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Jeg kunne tatt noen bilder og lagt ut om du vil. Det hadde vært helt 100! har du mulighet til å ta bilde av toalett rommet ditt også?? Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
tom-ass Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Her kommer omsider bildet av toalettrommet: Den røde slusekrana på venstre side er inntaket for vannskylling, Bak pumpa i veggen ser du en grå endeplugg, det er inntaket til septiktanken, som ligger under dørken under batterikassa. Det grå røret du ser som går på skrå ned bak selve dassen er direkte utløp til sjø, med påfølgende kulekran som du ser (svart håndtak rett under den grå endepluggen.) Dette bildet er tatt uten at ventilen som bestemmer om du skal ha det i sjø eller tank er montert. Det er vanskelig å ta bilder av tanken og tømmekran, da tanken er helt skult under batterikassa og vasken. Krana for ut er forøvrig under vannlinjen rett bak skapet med vasken i, under ei dørkplate. Håper det er til hjelp! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Og HER finner du div tegninger, mål og løsninger. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
M/B Shanty Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Takk! Så ikke denne før nå! Skal tenke litt fremover nå. så dette var bra! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Sydvesten Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 En nabo av meg satte inn dass med septik i sin Sollux 24AC, han plasserete selve dassen på stb side av orginaldassen over propellen og septiken noe lenger frem under køya akterut... Det ble helt greit og , han beholdt løsningen som var i forpiggen. Ulempen er jo mangelen av separat toallet da, så her blir det for og imot hva en velger. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
M/B Shanty Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Må nok desverre "Spise opp" litt av forkabinen, synd men er nok den mest hensiktsmessige løsningen. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.