OnkelDonald Startet 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2009 Finnes det? Noe man enkelt kobler inn skjult. Altså ikke et battmeter el noe sånt, bare ei tute som setter i gang hvis spenningen inn faller under et visst nivå? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Naurstad Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Denne må jo kunne brukes. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Ikkje dum den. Men ikkje noko norsk leverandør? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 ting er aldri så enkelt som man skulle tro :) tenker du da på en sak som varsler ved dårlig ladespenning eller en sak som sier fra når hvilespeningen er for lav..? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 hvile...... tok eg for gitt. Ang ladespenning så er vel den av eller på? Hadde iaffal lyst i nokre instrument om dynamo tok kveld. Så den er trygg nok Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
OnkelDonald Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Jeg tenker på en sak som sier ifra når jeg har ligget for lenge på brygga med strømforbruk, slik at jeg vet at "oi, nå er det visst på tide og kjøre seg en tur å få ladet batteriene litt". Altså når hvilespenning er for lav. Jeg vil helst unngå start/forbruksbatteri med batterivender løsningen da jeg tror det er lett å glemme denne bryteren også ender man med å i praksis ha masse dødvekt i form av et batteri som ikke er i bruk.. eller at man er glemsk og tømmer alle batterier fordi man glemte å vri over på forbruk. Den saken som Naurstad linket til virket jo helt genial. egentlig akkurat det jeg tenkte på. Trenger en liten dings som får en egen + og - etter hovedbryter og som sier i fra, helst med lyd dersom spenning faller under et gitt nivå. Mange sånne battmeter instrumenter har vel lignende funksjon, men de er dyre. Bør være mulig å få laget seg en sånn spenningsalarm ut av fint lite investeringer?? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
SeaRaymond Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Men nå er det jo også sånn at det som er blir omtalt som hvilespenning vil bero på hvor stort strømtrekk en har til enhvertid, høyere strømtrekk jo lengre ned "kneles" spenningen, så i allefall måtte det blitt målt ved en konkret forbruk eller når forbruket er null. Ved null forbruk er vel blybatteriet 50% ved 12,5 volt hvilespenning, er det ikke? og 50% er vel nedre grense for hva som er sunt for nevnte batteritype. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Ang ladespenning så er vel den av eller på? Hadde iaffal lyst i nokre instrument om dynamo tok kveld. Så den er trygg nok mjaa med påhengs er det ofte svært dårlig stelt med ladelampe så eg måtte jo spørre Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 (redigert) det første som faller meg inn er å montere ekkolodd. Sjøl de enkleste varianter til under tusingen har voltmeter og alarm ved valgt spenning. Da får du jo òg noe nyttig på kjøpet Desse er rettnok ikkje alltid heilt korrekt men så lenge det viser konsekvent feil så veit du nå likevel når det er på tide Redigert 2.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 (redigert) Et fullt batteri har ca 12,8-12,9 Volt spenning når det er stabilisert etter en tur. Ville vel tenkt lading når det nærmer seg 12,4 Volt, men det er ikke mange ladere som gir 14,4 Volt ladspenning inn Greier seg med et digitalt voltmeter som er koblet til batteriene kontinuerlig... Redigert 2.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Kysta Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Jeg vil helst unngå start/forbruksbatteri med batterivender løsningen da jeg tror det er lett å glemme denne bryteren også ender man med å i praksis ha masse dødvekt i form av et batteri som ikke er i bruk.. eller at man er glemsk og tømmer alle batterier fordi man glemte å vri over på forbruk. Eget startbatteri bør en jo ha, da egenskapene til forbruk og start er forskjellig. Bryter som glemmes, løser en enkelt med et rele som skiller start og forbruk. Rele kobles til dynamo, slik at rele først trekker når dynamo lader Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 (redigert) Denne har vært fremme før og kobles den som vist i siste eksempel vil den kutte strømmen. Litt dumt når man ikke får forvarsel med alarm. Enda dummere når man er på toalettet og skal spyle ned med elektrisk pumpe. Så snart man trykker på spylerknappen går lyset eller en alarm Men det lar seg jo gjøre å koble litt større forbrukere utenom hvis de bare er innkoblet i korte øyeblikk. Ellers får man en veldig plagsom av og på funksjon som Sea Raymond er inne på. Obs, nå tuller jeg igjen. Det nytter jo ikke koble noe utenom så lenge strømmen tas fra det samme batteri. Det er jo den lave batterispenningen som kobler ut strømmen. Redigert 2.Oktober.2009 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Koble toalettet på startbatteriet, så stopper ikke kjøleskapet om det begynner å bli lite strøm. Kjøleskapet har vanligvis en spenningsmåler. Jo tykkere ledninger til kjøleskapet, desto mindre spenningsfall og jo lenger funker skapet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.