Jump to content

Enkel spenningsalarm, eller varsel for lav spenning?

OnkelDonald

Recommended Posts

Jeg tenker på en sak som sier ifra når jeg har ligget for lenge på brygga med strømforbruk, slik at jeg vet at "oi, nå er det visst på tide og kjøre seg en tur å få ladet batteriene litt". Altså når hvilespenning er for lav.

Jeg vil helst unngå start/forbruksbatteri med batterivender løsningen da jeg tror det er lett å glemme denne bryteren også ender man med å i praksis ha masse dødvekt i form av et batteri som ikke er i bruk.. eller at man er glemsk og tømmer alle batterier fordi man glemte å vri over på forbruk.

Den saken som Naurstad linket til virket jo helt genial. egentlig akkurat det jeg tenkte på. Trenger en liten dings som får en egen + og - etter hovedbryter og som sier i fra, helst med lyd dersom spenning faller under et gitt nivå.

Mange sånne battmeter instrumenter har vel lignende funksjon, men de er dyre. Bør være mulig å få laget seg en sånn spenningsalarm ut av fint lite investeringer??

Men nå er det jo også sånn at det som er blir omtalt som hvilespenning vil bero på hvor stort strømtrekk en har til enhvertid, høyere strømtrekk jo lengre ned "kneles" spenningen, så i allefall måtte det blitt målt ved en konkret forbruk eller når forbruket er null.

Ved null forbruk er vel blybatteriet 50% ved 12,5 volt hvilespenning, er det ikke? og 50% er vel nedre grense for hva som er sunt for nevnte batteritype.

det første som faller meg inn er å montere ekkolodd. Sjøl de enkleste varianter til under tusingen har voltmeter og alarm ved valgt spenning. Da får du jo òg noe nyttig på kjøpet :wink:

Desse er rettnok ikkje alltid heilt korrekt men så lenge det viser konsekvent feil så veit du nå likevel når det er på tide

Redigert av Korsnes (see edit history)

Et fullt batteri har ca 12,8-12,9 Volt spenning når det er stabilisert etter en tur. Ville vel tenkt lading når det nærmer seg 12,4 Volt, men det er ikke mange ladere som gir 14,4 Volt ladspenning inn :confused: Greier seg med et digitalt voltmeter som er koblet til batteriene kontinuerlig...

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Jeg vil helst unngå start/forbruksbatteri med batterivender løsningen da jeg tror det er lett å glemme denne bryteren også ender man med å i praksis ha masse dødvekt i form av et batteri som ikke er i bruk.. eller at man er glemsk og tømmer alle batterier fordi man glemte å vri over på forbruk.

Eget startbatteri bør en jo ha, da egenskapene til forbruk og start er forskjellig. Bryter som glemmes, løser en enkelt med et rele som skiller start og forbruk. Rele kobles til dynamo, slik at rele først trekker når dynamo lader

Denne har vært fremme før og kobles den som vist i siste eksempel vil den kutte strømmen. Litt dumt når man ikke får forvarsel med alarm. Enda dummere når man er på toalettet og skal spyle ned med elektrisk pumpe. Så snart man trykker på spylerknappen går lyset eller en alarm :lol: Men det lar seg jo gjøre å koble litt større forbrukere utenom hvis de bare er innkoblet i korte øyeblikk. Ellers får man en veldig plagsom av og på funksjon som Sea Raymond er inne på.

Obs, nå tuller jeg igjen. Det nytter jo ikke koble noe utenom så lenge strømmen tas fra det samme batteri. Det er jo den lave batterispenningen som kobler ut strømmen.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...