Jump to content

Defekt batteri: Reklamasjon?


eysteind

Recommended Posts

Startbatteriet mit tok kvelden i sommer. En celle er kortsluttet (ingen syrevekt). Batteriet er en Sønak Hevy duty 125Ah, 3 år gammelt. Har eg noe rett på nytt batteri? Gjelder kjøptloven?

 

Kan iallefall ikkje skylde på dårlig vedlikehold. Batteriet har kun blitt brukt som startbatteri, alltid toppladet og nok vann.

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Startbatteriet mit tok kvelden i sommer. En celle er kortsluttet (ingen syrevekt). Batteriet er en Sønak Hevy duty 125Ah, 3 år gammelt. Har eg noe rett på nytt batteri? Gjelder kjøptloven?

Tror ikke du kommer så langt med lovverket i bakhånd. Jeg ville ha tatt en telefon til Sønnak og forklart det samme som du har gjort her på BP. Ser ikke bort fra at de kan stille seg velvillig til om mulig å komme med noe, fex halvparten på et nytt batteri. Fortell hva som skjer. Lykke til. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet mit tok kvelden i sommer. En celle er kortsluttet (ingen syrevekt). Batteriet er en Sønak Hevy duty 125Ah, 3 år gammelt. Har eg noe rett på nytt batteri? Gjelder kjøptloven?

Tror ikke du kommer så langt med lovverket i bakhånd. Jeg ville ha tatt en telefon til Sønnak og forklart det samme som du har gjort her på BP. Ser ikke bort fra at de kan stille seg velvillig til om mulig å komme med noe, fex halvparten på et nytt batteri. Fortell hva som skjer. Lykke til. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det er forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven som gjelder om batteriet ble handlet nytt hos forhandler for 3 år siden. Ettersom batteriet er for start, og om det ikke har blitt brukt til andre ting og tappet sterkt ned, vil jeg tro trådstarter har en meget god sak med å reklamere i henhold til forbrukerkjøpsloven. Et startbatteri er da vitterlig ment å vare lenger enn 3 år såfremt det blir ladet av dynamo fra motor.

 

Og på så kort tid som 3 år, er det ikke så mange måter man kan "herpe" et startbatteri. Jeg hadde uten tvil reklamert og bedt om et nytt batteri eller krevd å få pengene tilbake.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det forbrukerkjøpsloven som kan komme til anvendelse...men han er avhengig av en velviilig innstilit forhandler, for du har bevisbyrden her.

 

Men, det kan tenkes at han komme frem til en kulanseordning med selger...dvs. at han jo må betale for den tiden har ha brukt batteriet. Dersom antatt levetid på batteriet er 6 år, kan han muligens få inrømmet 50 % erstatning. Han betaler derfor 50 % av dullrpis på nytt batteri. Dette kan være en gunstig ordning for begge parter.

Link to post
Share on other sites

Skulle få en god pris på nytt batteri, men synes igrunn dette er for dårlig. Alle andre cellene i batteriet hadde topp syrevekt, så her er det vel en fabrikajonsfeil?

Kommer aldri til å kjøpe sønak igjen. Har 3 stk Nautilus til forbruk, og syns disse har begynt å tape seg mye. Spenningen synker raskt. Har litt lav ladestrøm fra motor, ca 14.2V, men topper med lader, så batteriene burde ha en godt liv...

Link to post
Share on other sites

"eysteind", jeg hadde som nevnt krevd å få pengene tilbake eller et nytt batteri uten kostnad for meg med henvisning til forbrukerkjøsploven da et startbatteri selvfølgelig skal vare mer en 3 år! Og ladespenning 14,2 V fra dynamo er mer enn nok til å gi batteriet et langt liv, selv om 14,4 V regnes som det ideelle uten å "overlade" batteriet og forkorte levetiden. Men må du virkelig lade startbatteriet med ekstern lader i tillegg til motorens dynamo?

Link to post
Share on other sites

"Capitaine":

Du er vel naiv når du tror at du bare kan bruke et batteri i 3 år, og så reklamere og ha kravpå et helt nytt batteri uten å betale noe i mellom? Å kontakte forbrukerrådet for et batteri som har vært brukt i 3 år, og som har en verdi på noen hundrelapper er vel å ta litt hardt i, ikke?

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med nimbuster at å reklamere på et batteri til noen hundrelapper etter tre år ,for og få nytt, er vel vanskelig. Kan nesten sammenlignes med ei frontlyspære, som tross alt koster noen kroner i dag, sa takk for seg etter et halvt år på min nye Opel. Måtte betale pæreskiftet sjøl.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan overbevise forhandler eller produsent om at det batteriet har hatt de forhold det bør, burde de kanskje være mulig for ett nytt batteri til innkjøpspris, eller prodiksjonskost, det tror jeg må være absolutte beste løsning å forvente. Dette med 5 års reklamasjon gjelder jo på produkter ment å vare vesentlig lenger en 5 år, og akkurat der tror jeg batterier kan komme litt mellom barken og veden om du skjønner.

 

Hadde jeg fått nytt til innkjøpspris tror jeg jeg hadde roet meg med det og vært passe fornøyd, og håpet på lengre levetid på dette, mulig du kan få en annen type som forhandler forhandler om din tillitt til aktuelle batterifabrikat er ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Dette med 5 års reklamasjon gjelder jo på produkter ment å vare vesentlig lenger en 5 år, og akkurat der tror jeg batterier kan komme litt mellom barken og veden om du skjønner.

Dette er vel ikke helt riktig. Dersom et produkt er ment å vare i mer enn 2 år, så har man 5 års reklamasjonsrett ihht forbrukerkjøpsloven.

Dersom man leverer en skriftlig klage, så må forhandler gi et skriftlig svar innen 14 dager. Er nok betraktelig større sjanse for å få igjennom sin klage da...

Dette får du hjelp til her

 

Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel. (Fra forbrukerportalen.no)

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...