Jump to content

Defekt batteri: Reklamasjon?


eysteind

Recommended Posts

Fant følgende om batteri til PC, noe som vel gir en viss pekepinn på hvor man også står når det gjelder batteri til bil/båt?

 

Kapasiteten til et batteri kan reduseres med opptil tre fjerdedeler etter et par års bruk. Når har du krav på reklamasjon?

Forbrukertvistutvalget har gitt et svar på hvor lenge en kunde kan kreve reklamasjon for et defekt batteri. Etter å ha behandlet en klage fra en kunde i desember i fjor, slo de fast at et batteri er forbruksmateriell, men at det likevel må forventes at å ha en viss normal levetid.

 

Ifølge Forbrukertvistutvalgets oppfatning vil den være på rundt to og et halvt til tre år når det gjelder dagens pc-batterier.

 

Avgjørelsen gir i realiteten forbrukere to års reklamasjonsrett på pc-batterier (Forbrukerkjøpsloven hjemler for enten to eller fem års reklamasjon). Det betyr at butikken eller selger blir nødt til å skifte ut et batteri dersom det blir ødelagt ved normal bruk før det har gått to år.

 

Fikk selv byttet et bilbatteri som var defekt etter 2,5 år da garantien på dette var 3 år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet mit tok kvelden i sommer. En celle er kortsluttet (ingen syrevekt). Batteriet er en Sønak Hevy duty 125Ah, 3 år gammelt. Har eg noe rett på nytt batteri? Gjelder kjøptloven?

Hos oss har vi 2 år. Forhandler for bema. Men 3 år er litt for dårlig , og om du har ei celle som har gått og dem andre har bra syrevekt så er det jo en garantisak om det hadde vært under 2 år.

Da er det om å gjøre at kunden blir fornøyd for så å gå inn på et kompromiss med å selge et nytt batteri til 1/2" pris eller noe.. Dette blir praktisert veldig forskjellig rundt om.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Noen tanker rundt problematikken (OT?):

 

-Batterier er noe dritt, men et nødvendig onde.

-Batterier er ferskvare - de blir dårligere omtrent fra dag 1.

-Det er ikke vanskelig å ødelegge batterier.

-Det er en utfordring å få batterier til å vare så lenge som mulig (i båt). (Kanskje månedsvis uten lading.)

-Batterileverandører burde ikke være så kjipe i garanti/reklamasjonsaker så lenge batteriene ikke blir levert med detaljert bruksanvisning.

 

På den annen side:

 

-Uten noen som helst referanse til noen av de som har skrevet i denne tråden, tror jeg det er få bransjer som er så plaget av kunder som ikke forteller hele sannheten i forb. med reklamasjoner.

Link to post
Share on other sites

Du er vel naiv når du tror at du bare kan bruke et batteri i 3 år, og så reklamere og ha kravpå et helt nytt batteri uten å betale noe i mellom? Å kontakte forbrukerrådet for et batteri som har vært brukt i 3 år, og som har en verdi på noen hundrelapper er vel å ta litt hardt i...

 

Nei, jeg er ikke spesielt naiv. Jeg hadde krevd nytt batteri eller pengene tilbake uten kostnad for meg da jeg mener at en kortslutning på en battericelle etter bare 3 år med godt batterivedlikehold, er uholdbart og må skyldes dårlig kvalitet. Jeg mener helt klart det foreligger en mangel som gir meg rett å reklamere i henhold til forbrukerkjøpsloven. Og et nytt batteri koster mer enn noen hundrelapper. Det 3 år gamle batteriet har dessuten ingen økonomisk verdi eller bruksverdi med en defekt battericelle. Det er ikke verdt noen hundrelapper slik du antyder.

 

Ifølge Forbrukertvistutvalgets oppfatning vil den være på rundt to og et halvt til tre år når det gjelder dagens pc-batterier.

 

Avgjørelsen gir i realiteten forbrukere to års reklamasjonsrett på pc-batterier (Forbrukerkjøpsloven hjemler for enten to eller fem års reklamasjon).

 

Selv om du skrev at dette kan gi en viss pekepinn, mener jeg at levetiden til et PC-batteri ikke kan sammenlignes med et startbatteri. Erfaring og praksis tilsier at startbatterier normalt har 3 til 5 ganger så lang levetid som batterier for PC'er.

Link to post
Share on other sites

Batterier og reklamasjon / garanti er ikke en enkel sak og har alltid minst to sider. På den ene siden sitter produsenten som vil men som ofte har bergrenset mulighet for å ville.

På den andre siden sitter forbrukerne, hvorav majoriteten kanskje mener å ha greie på dette uten å ha satt seg særlig inn i hvordan batterier virker og hvordan de skal brukes.

 

Det er da et dilemma for leverandøren som gjerne vil være grei, for deles nye batterier ut i hytt og pine på garanti, så får batteriprodusenten kanskje opparbeidet et rykte om å levere dårlige batterier. Det er jo viktig for båteieren å finne ut hele sannheten, for hvis ikke så ryker kanskje batterisett nr. 2 også om ikke så lenge.

 

Det er ingen i denne tråden som viser noen interesse for detaljene verken rundt bruken av batteriene eller batteri installasjonen, og da er det jo veldig vanskelig å vurdere noe som helst.

Kanskje man burde få se et bilde av batteriinstallasjonen og få litt detaljer rundt bruken før man dømmer batteriprodusenten nedover og hjem?

Link to post
Share on other sites

Kanskje man burde få se et bilde av batteriinstallasjonen og få litt detaljer rundt bruken før man dømmer batteriprodusenten nedover og hjem?

 

I følge CTEK skyldes rundt 70% av alle reklamasjoner som skjer før garantien er utløpt ikke produksjonsfeil, men dårlig lading og vedlikehold.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde jo håpet at man skulle sense spissformuleringen min da. Nei, jeg redigerte innlegget litt. Det jeg tror, er at kvalitetskontrollen i bransjen er ymse. Små feil på batteriene kommer ofte ikke til overflaten når de er nye, men først etter en tids (feil?) bruk og lading. Og kanskje spesielt den dagen man virkelig har bruk for den kapasiteten man trodde man hadde. Startbatterier/bilbatterier er som regel ikke noe problem (unntatt for de som har en tregstartet motor, men da er det kanskje lurt å gjøre noe med motoren?). Trådstarter refererer til en død celle. Betyr det at han ikke får startet? Konsekvensen av feil på batterier varierer mye etter hvilken situasjon man er i.

Link to post
Share on other sites

Eysteind:

Så ikke at det var du som var trådstarteren. Det var nok uten tvil det beste du kunne oppnå, uansett hvor mye du hadde lagt i det. En er i slike tilfeller avhengig av en velvillig forhandler. Nå var kanskje du i en særstilling , i og med at du kjente ham som arbeidsgiver. Ikke sikkert en utenforstående hadde fått samme pris.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt: Fikk nytt batteri til god pris...

 

Jeg synes dette var en fornuftig ordning. Fikk du vite om hvilke garantier sønnak har på slike batterier?

 

Uten å sikte til deg, eysteind, synes jeg forbukere (meg inkludert) er for lite flinke til å spørre om garanti når man handler hva enn det skal være. Leverandører/forhandler er også lite flinke til å opplyse om garanti ved salg.

 

Pris avgjør gjerne, garanti er som regel uinterresant når handelen blir gjort. Som sagt gjelder det i høyeste grad meg selv også. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i det traust...vi er generelt altfor slappe til å spørre om garanti- og reklamasjonsordningene til det enkelte produktet. På den annen side er ikke butikkene/forhandlerne fllinke nok ei opplært til å kjenne sitt ansvar og våre rettigheter og "krav."

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel nok av dokumentasjon på at butikkene og de ansatte der har lite greie på hva garanti og reklamasjon er og hvilke rettigheter vi kunder har!

 

Få butikker kan Forbrukerkjøpsloven

 

Og vi kunder er også stort sett ganske bevisstløse hva angår våre rettigheter som forbrukere!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...