Jump to content

Hva er vitsen med bunnsmøring på båter?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei, vet at det er mange kloke båt-hoder her inne! :smiley:

 

Noen som kan forklare meg hva bunnsmøring er godt for? :confused::smiley:

Er usikker på om jeg gidd å kjøpe det og bruke en dag på å male det på. Da må det være en god grunn. :seeya:

 

Positive sider og negative sider?

 

 

Takker på forhånd

Link to post
Share on other sites

Fordeler: Du slipper problemet med at båten gror til som en tarefarm under, noe som gjør at du mister hastighet, øker forbruk og får en h....etes drittjobb ved opptak for å få båten ren igjen.

 

Ulemper: Det koster deg noen hundrelapper, samt en time eller to til påsmøring.

 

For min del er valget utrolig enkelt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ligger du i ferskvann slipper du lettere unna.

 

Vår båt ligger i saltvann:

Jeg stoffer ikke hele bunnen hvert år. Tar ca. en halv meter under vannlinjen og på vitale steder rundt ror og aksel/propell. Samt de stedene hvor stoffet er skippet fra bunnen grunnet spyling. Når jeg tar opp neste år ser jeg ikke forskjell på gammel og nytt stoff. Dvs at det er kun slim under hele bunnen. Dette er selvsagt avhengig av vannkvaliteten der båten din ligger.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde en ny Skibsplast for mange år siden, hvor båtselgeren ikke anbefalte bunnstoff første sesong på en ny plastbåt. Dette var for å få en riktig vannlinje, og for at diverse voksrester etter støpeformen skulle forsvinne,sa han. Etter noen få uker var båten så grodd under at jeg ikke klarte og få den i plan lenger, så båten måtte på land for rengjøring , og derpå følgende bunnstoffing før den atter kunne sjøsettes igjen. På høsten var båten like glatt og fri for groe som da jeg sjøsatte den etter bunnsmøringen. Har derfor i mine 35år som båteier altid vært nøye med bunnstoffingen av mine etter hver mange farkoster.

Link to post
Share on other sites

Hvis man ser på den totale kostnaden man har pga. båthold, så er nok ikke bunnstoff den mest hårreisende utgiftsposten i budsjettet. Men at det å droppe bunnstoff på båt som ligger saltvann kan gi hårreisende resultater er det lite tvil om. Bruker man selvpolerende stoff er det heller ikke mye jobb. Stort sett er det bare å flekke litt der man ser at det er slitt av før hver sesong.

Link to post
Share on other sites

Iom det er første gang du skal ha på:

 

Vask båten ordentleg.

Puss lett over der du skal ha på bunnsmørninga.

Ha på eit eller to strøk med grunning. (Primer).

Så tar du på bunnsmørninga utanpå grunninga.

 

Blir litt skeptisk når du skriver "Bare å smøre på". Ta deg tid til å maskere, og gjer jobben ordentleg. Har sjølv opplevd å fått best resultat med rulle og ikkje kost.

Husk å ha grei temperatur i lufta når du tar på.

Og bland den sjølvpolerande bunnsmørninga veldig godt!! Rør gjerne om mens du held på med jobben. Har sjølv opplevd at den har skillt seg.

Link to post
Share on other sites

Bunnsmøring er vel noe man smører på bunnen for at båten skal gli lettere gjennom vannet ?

Derav ordet smøring :giggle:

Oi sorry, så ikke at tråden var avsluttet...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var nok en spøk.

Hvis en har båten i ferskvann polerer man bare båten under. Det gir best fart. Men det skiller veldig lite. En kan begynne å snakke når båten er blitt noen år og det ligger mange lag med bunnstoff under. Da kann en fjerne en del vekt og motstand ved å fjerne det før en stoffer på nytt.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Grunning?? :confused: Båten er en 2008 mod 13 fot spider 390 som jeg har hatt en sessong uten bunnsmøring.
Hvordan så den ut etter dette da?

 

Ser noen har nevnt ferskvann her men har du fått med deg det?

 

Har du båten i ferskvann eller saltvann?

Hvis ferskvann er det bare dumt å smøre på bunnstoff...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...