index Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Har du ikke større problemer med groe enn litt grønt slim kan du like godt la være å smøre den! Groinen variere fra sted til sted, noen steder gror båtene fullstendig ned mens andre gror de knapt i det hele tatt! jeg så for noen år siden en hytteeier som tok opp sin usmurte båt for vinteren, denne båten var helt tettgrodd med 30cm grønt "skjegg" under hele båten. Rart den gikk fremover i det hele tatt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jeg kan vel bunnsmøre uannsett. Båten blir vel ikke dårlige med å smøre? Kan man ikke tjene et par knop på toppfart hvis båten glir bedre i vannet? Mindre friksjon? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Den blir ikke dårligere nei. Langt i fra. Tvert imot, særlig sent på sesongen vil du få flere knop enstra med ren båt under. . Som skrevet over: Mattslip skroget under, vask med aceton eller tynner, påfør et par strøk Antipest primer og avslutt med to strøk selvpolerende bunnstoff. Påfør helst det første mens primeren ennå er litt klebrig, da sitter det bedre og du unngår flassing. Neste vår bare flekker der bunnstoffet er slått av, og der det ser tynnslitt ut! Ingen grunn til å smøre nye lag hvert år, det gamle virker like godt så lenge det er noe igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Double Weber Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Du får ikke no høyere fart med bunnstoffet i seg selv. "Malingen" gjør ikke sånn at båten din glir bedre i vannet. Det den gjør er at det ikke gror en hel flora under båten din. Hvis det starter å gro under båten vil det hindre fremdrift. Det skjer ikke hvis du har påført bunnstoff. Den "malingen" er ikke lagd for å gi deg bedre fremdrift, den smører ikke så du får mindre friksjon. Hvis du har den i saltvann og lar den ligge ute bør du ha den stoffet. Hvis ikke du ønsker å ta den opp hver tredje dag og gjøre den ren. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
JRK Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Det var nok en spøk.Hvis en har båten i ferskvann polerer man bare båten under. Det gir best fart. Men det skiller veldig lite. En kan begynne å snakke når båten er blitt noen år og det ligger mange lag med bunnstoff under. Da kann en fjerne en del vekt og motstand ved å fjerne det før en stoffer på nytt. Hovedgrunnen til å bunnsmøre en båt er atr gelcoat trekker vann!. Man bruker en eller annen tokomponent primer som forhindrer at vann trekker inn slik at plastgpest unngås. Det blir skrevet i tråden her at polering gir best fart gjennom vannet. Det er ikke riktig. En polert overflate suger seg fast i vannet Den litt ru overflaten fra primer eller bunnstofflar luft slippe inn mellom skrog og vannflate og båten glir lettere i vannet. For båter som ikke ligger på vannet annet enn når de brukes vil det være best å bare rubbe opp gelcoaten for høyest mulig fart Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Det er helt riktig! Akkuratt som med vannplaning med biler. Her gjelder det å ha ru-overflate på smøringen slik at luft kommer mellom båt og vannet. Båten min ligger på sjøen fra mai-september Så det blir bunnsmøring på meg! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Da lærte jeg og no. Ikke meninga å være påståelig. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Vi er vel her på Baatplssen for å lære! Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Hei har du fått på noe bunnstoff ennå? Redigert 4.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Spør du meg?? Jeg har ikke tatt på bunnsmøring på spideren min. Jeg venter til den skal på sjøen til sommeren Høres ikke det rimelig greit ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jo bra det bar tulla litt,som jeg sa i går denne poll blir aldrig ferdig. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Woody Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Hovedgrunnen til å bunnsmøre en båt er atr gelcoat trekker vann!. Man bruker en eller annen tokomponent primer som forhindrer at vann trekker inn slik at plastgpest unngås. Det blir skrevet i tråden her at polering gir best fart gjennom vannet. Det er ikke riktig. En polert overflate suger seg fast i vannet Den litt ru overflaten fra primer eller bunnstofflar luft slippe inn mellom skrog og vannflate og båten glir lettere i vannet. For båter som ikke ligger på vannet annet enn når de brukes vil det være best å bare rubbe opp gelcoaten for høyest mulig fart Skaper ikke den ru overflaten bare turbulens, hvis man kan bruke et slikt ord på båt? Med mindre man klarer å legge primer og bunnstoff på sånn at det blir som et haiskinn da. Det er visstnok gunstig. Jeg mener bestremt at de som kjører offshore 1 polerer båtene sine under. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Offshore båtene er polert under for å bedre aks, når de er i toppfart elr skroget nesten ikke nedi vannet. Derfor polerer de. men for båter som er nedi vannet i 40 knop er nok det bedre ru overflate på bunnsmøringa, da ligger båten på en luftpute og friksjonen reduseres kraftig påga trykket fra tyngdekraften. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Så konklusjonen er at man ikke trenger bunnstoff i ferskvann? På min båt er det gammelt bunnstoff som jeg må ta av til våren, hva skal jeg da bruke istedet? Ingenting? Ser over er at bunnstoff brukes for å skjerme gelcoat, er det en påstand med hold i? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Trenger ikke bunnsmøring i ferskvann. Bruk gjerne det selvom fordi det hindrer at vann trekker seg inn i glassfiberen og gelcoat. Bruk smøring, det tetter porene i glassfiberen og gjør overflaten 100% vannavstøtene. Redigert 4.Oktober.2009 av Ev.SPIDER (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Primeren beskytter gelcoaten mot vanninntrengning og bunnstoffet beskytter båten mot groe. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Det hjelper ingenting med bunnstoff for å unngå at vann trenger inn i gelcoaten, det er to-komponent primer i flere strøk som da må til. Selve bunnstoffet er ikke vanntett. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Ja, det jeg mente. Men siden båten har hatt primer og bunnsmøring på fra før, trengs ikke ny primer før etter 3 år. Bruk bunnsmøring uannsett om den skal brukes i sjøen eller ferskvann Redigert 4.Oktober.2009 av Ev.SPIDER (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Primer legges innerst/først. Bunnstoff=bunnsmøring Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Primer legges innerst/først. Bunnstoff=bunnsmøring [/quo Du misforsto, jeg brukte bare feil rekkefølge Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Bruk bunnsmøring uannsett om den skal brukes i sjøen eller ferskvann Hvorfor det? Bunnstoff er giftig og bør ikke brukes hvis man ikke trenger det.I ferskvann trenger man ikke det... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) med primer så hindrer det at vannet trekker inn i båten Så bruk bunnsmøring uannsett. Kankje skal neste man som kjøper båten bruke den på sjøen? Bruk bunnsmøring, støtt maritime buntikker! Redigert 4.Oktober.2009 av Ev.SPIDER (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Blei fortalt at folk bruker to forskjellige farger på bunnstoffet. Lyst utanpå mørkt, dette for å lettere sjå kvar det er slitt, og kvar det må flekkast. Er det nokon som har erfaringer med dette? (Ikkje for å forvirre trådstarter, men meir for min egen del, då eg må ta fatt på malerulla til neste helg.) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Offshore båtene er polert under for å bedre aks, når de er i toppfart elr skroget nesten ikke nedi vannet. Derfor polerer de. men for båter som er nedi vannet i 40 knop er nok det bedre ru overflate på bunnsmøringa, da ligger båten på en luftpute og friksjonen reduseres kraftig påga trykket fra tyngdekraften. Kan du forklare hvordan trykket fra tyngdekraften reduserer friksjonen kraftig? Og hvis offshorebåtene har bedre aks med polert skrog, gjelder ikke de samme fysiske lovene for en båt med 40 knops fart som er nedi vannet? Offshorebåten er jo nedi vannet under akselerasjon. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Når offshore båtene akselererer så går de fra 0-45 knop før de løfter seg fra vannet. De er opptatt av å ha polert skrog fordi det er best når du bare er i vannet i 10 sek, og da trenger de ikke sjøegenskaper. Skal du ligge lenge i vannet i 40 knop må du helst ha ru-overflate slik at båten "løftes" fra vannet og at du skal kunne styre båten uten at den ikke vugger. Tyngdekraften presser båten ned i vannet, når du har en ru-overflate på bunnsmøringen vil da båten ligge på en luftpute, noe som gir mindre friksjon. Offshore båtene har overflate propell og hevet motor. De trenger ikke ru-overflate for å få en ekstra luftpute, de er allerede i luften. Hvis de skulle ha ru-overflate på bunnsmøringen ville de ha lettet i slike vanvittig høye hastigheter over vannet, det er ikke det de vil. Det er livsfarlig! Håper du ble litt klokere på svaret Hvis ikke, er det bare å spørre! Redigert 4.Oktober.2009 av Spider390.Expert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.