Jump to content

Hva er vitsen med bunnsmøring på båter?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Har du ikke større problemer med groe enn litt grønt slim kan du like godt la være å smøre den! Groinen variere fra sted til sted, noen steder gror båtene fullstendig ned mens andre gror de knapt i det hele tatt! jeg så for noen år siden en hytteeier som tok opp sin usmurte båt for vinteren, denne båten var helt tettgrodd med 30cm grønt "skjegg" under hele båten. Rart den gikk fremover i det hele tatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den blir ikke dårligere nei. Langt i fra. Tvert imot, særlig sent på sesongen vil du få flere knop enstra med ren båt under. . Som skrevet over: Mattslip skroget under, vask med aceton eller tynner, påfør et par strøk Antipest primer og avslutt med to strøk selvpolerende bunnstoff. Påfør helst det første mens primeren ennå er litt klebrig, da sitter det bedre og du unngår flassing. Neste vår bare flekker der bunnstoffet er slått av, og der det ser tynnslitt ut! Ingen grunn til å smøre nye lag hvert år, det gamle virker like godt så lenge det er noe igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du får ikke no høyere fart med bunnstoffet i seg selv. "Malingen" gjør ikke sånn at båten din glir bedre i vannet. Det den gjør er at det ikke gror en hel flora under båten din. Hvis det starter å gro under båten vil det hindre fremdrift. Det skjer ikke hvis du har påført bunnstoff.

Den "malingen" er ikke lagd for å gi deg bedre fremdrift, den smører ikke så du får mindre friksjon. Hvis du har den i saltvann og lar den ligge ute bør du ha den stoffet. Hvis ikke du ønsker å ta den opp hver tredje dag og gjøre den ren.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det var nok en spøk.

Hvis en har båten i ferskvann polerer man bare båten under. Det gir best fart. Men det skiller veldig lite. En kan begynne å snakke når båten er blitt noen år og det ligger mange lag med bunnstoff under. Da kann en fjerne en del vekt og motstand ved å fjerne det før en stoffer på nytt.

 

 

Hovedgrunnen til å bunnsmøre en båt er atr gelcoat trekker vann!. Man bruker en eller annen tokomponent primer som forhindrer at vann trekker inn slik at plastgpest unngås.

 

 

Det blir skrevet i tråden her at polering gir best fart gjennom vannet. Det er ikke riktig. En polert overflate suger seg fast i vannet Den litt ru overflaten fra primer eller bunnstofflar luft slippe inn mellom skrog og vannflate og båten glir lettere i vannet. For båter som ikke ligger på vannet annet enn når de brukes vil det være best å bare rubbe opp gelcoaten for høyest mulig fart

Link to post
Share on other sites

Hovedgrunnen til å bunnsmøre en båt er atr gelcoat trekker vann!. Man bruker en eller annen tokomponent primer som forhindrer at vann trekker inn slik at plastgpest unngås.

 

 

Det blir skrevet i tråden her at polering gir best fart gjennom vannet. Det er ikke riktig. En polert overflate suger seg fast i vannet Den litt ru overflaten fra primer eller bunnstofflar luft slippe inn mellom skrog og vannflate og båten glir lettere i vannet. For båter som ikke ligger på vannet annet enn når de brukes vil det være best å bare rubbe opp gelcoaten for høyest mulig fart

Skaper ikke den ru overflaten bare turbulens, hvis man kan bruke et slikt ord på båt? Med mindre man klarer å legge primer og bunnstoff på sånn at det blir som et haiskinn da. :lol: Det er visstnok gunstig.

Jeg mener bestremt at de som kjører offshore 1 polerer båtene sine under. :smash:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Offshore båtene er polert under for å bedre aks, når de er i toppfart elr skroget nesten ikke nedi vannet. Derfor polerer de. men for båter som er nedi vannet i 40 knop er nok det bedre ru overflate på bunnsmøringa, da ligger båten på en luftpute og friksjonen reduseres kraftig påga trykket fra tyngdekraften. :flag:

Link to post
Share on other sites

Primeren beskytter gelcoaten mot vanninntrengning og bunnstoffet beskytter båten mot groe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bruk bunnsmøring uannsett om den skal brukes i sjøen eller ferskvann :smiley:
Hvorfor det? Bunnstoff er giftig og bør ikke brukes hvis man ikke trenger det.

I ferskvann trenger man ikke det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Blei fortalt at folk bruker to forskjellige farger på bunnstoffet. Lyst utanpå mørkt, dette for å lettere sjå kvar det er slitt, og kvar det må flekkast.

 

Er det nokon som har erfaringer med dette? (Ikkje for å forvirre trådstarter, men meir for min egen del, då eg må ta fatt på malerulla til neste helg.)

Link to post
Share on other sites

Offshore båtene er polert under for å bedre aks, når de er i toppfart elr skroget nesten ikke nedi vannet. Derfor polerer de. men for båter som er nedi vannet i 40 knop er nok det bedre ru overflate på bunnsmøringa, da ligger båten på en luftpute og friksjonen reduseres kraftig påga trykket fra tyngdekraften. :flag:

Kan du forklare hvordan trykket fra tyngdekraften reduserer friksjonen kraftig? :confused: Og hvis offshorebåtene har bedre aks med polert skrog, gjelder ikke de samme fysiske lovene for en båt med 40 knops fart som er nedi vannet? :confused: Offshorebåten er jo nedi vannet under akselerasjon. :confused:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Når offshore båtene akselererer så går de fra 0-45 knop før de løfter seg fra vannet. De er opptatt av å ha polert skrog fordi det er best når du bare er i vannet i 10 sek, og da trenger de ikke sjøegenskaper. Skal du ligge lenge i vannet i 40 knop må du helst ha ru-overflate slik at båten "løftes" fra vannet og at du skal kunne styre båten uten at den ikke vugger. Tyngdekraften presser båten ned i vannet, når du har en ru-overflate på bunnsmøringen vil da båten ligge på en luftpute, noe som gir mindre friksjon. Offshore båtene har overflate propell og hevet motor. De trenger ikke ru-overflate for å få en ekstra luftpute, de er allerede i luften. Hvis de skulle ha ru-overflate på bunnsmøringen ville de ha lettet i slike vanvittig høye hastigheter over vannet, det er ikke det de vil. Det er livsfarlig!

 

 

Håper du ble litt klokere på svaret :flag: Hvis ikke, er det bare å spørre! :smiley:

Redigert av Spider390.Expert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...