Chipsrederx85 Startet 3.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2009 Har kjøpt en helt ny Selva 50 hk Bull Shark, men har ikke fått den enda Skal ha den på en Spider 390 og forventer rundt 45+ knop på stille vann. DEn skal gå 35 knop med 30 hk og riktig oppsett. Noen som har noe å tillføye om motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Den har jo et litt nostalgisk utseende og passer sikkert ekstra godt på klassiske eldre båter HER kan man lese mere. Sammenlignet med f.eks. min Evinrude E-tec 50 så er Selva 50 11 kg lettere men har nesten 200 kubikk mindre sylindervolum, som man skulle tro gir en del lavere dreiemoment for å komme opp i plan. Redigert 3.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Den har jo en rå ytelse i forhold til Honda 50 hk. Den er også rimelig rå på en båt som veier 130 kg Vet at utsende messig er det andre motorer som ser bedre ut Men er det verdt 20 000 i pris forskjell med samme ytelse? Tror ikke det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Er ikke selva motorene yamaha? Har nå ihvertfall jeg lest et sted. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 PS: Bildet er en 40 hk 50 hk har powertilt/trim og har en større monteringsbrakett Så bildet er av en 40 hk UTEN powertilt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Den har jo en rå ytelse i forhold til Honda 50 hk. Den er også rimelig rå på en båt som veier 130 kg Hvordan rå ytelse har den i forhold til Honda 50 da ? Gamle Honda 50 veier bare 88 kg. Den nye veier mere men er blitt noe sprekere. Jeg hadde selv den gamle Honda 50 på en Mørebas 17 og den dro den tunge båten greit avgårde selv om ikke toppfarten ble allverden. Men prisen spiller jo en rolle, absolutt. Redigert 3.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Bildet er en 40 hk 50 hk har powertilt/trim og har en større monteringsbrakett Så bildet er av en 40 hk UTEN powertilt. Mulig, men ser ut som den kan leveres enten uten eller med power/tilt. Det bildet ligger jo hos produsenten som illustrasjon på 50 hk Ellers pussig at Selva oppgir 120 kg for både 60, 70 og 80 hk totakt, selv om alle har forskjellig sylindervolum. Redigert 3.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 2-takterne er litt råere :smiley:MEN 4-takterne er jo moderne og bruker mye mindre bensin. Men min båt skal kun brukes som gokart på vannet Og frekke forbikjøringer av skjærgårdsjeeper Men det er yamaha som lager de ja I hvert fall 4-takterne! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Tror ikke at 4-takterne bruker så mye mindre bensin. Den du har kjøpt har jo LPDFI, altså low pressure direct fuel injection, og dermed er den jo forsåvidt ganske moderne i likhet med Optimax og andre nyere motorer. Min E-tec totakter bruker mindre bensin enn de fleste 4-taktere. Min 440 skjærgårdsjeep klarer jeg presse opp i 32-33 knop så jeg skulle gjerne hatt 10 hk ekstra. Ser at de også har noen forgasser-totaktere men de er vel ikke lovlig salgsvare lengre pga. utslippskravene ? 50-hesteren veier bare 72 kg! Den heter Madeira http://www.selvamarine.com/product.php?g=m...amp;c=madeira50 Redigert 3.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Helt riktig teerex Ville helst ha den, men får bare tak i den brukt. Jeg skulle ha ny motor, sp da ble det Bull Shark-modellen som oppfyller kravene fra 2006 Noen som har sett en 50 hk Madeira på en båt i Norge? Tror ikke den er vanlig i landet Men 72 kg er jo bare snask. Kanskje vil 4-takterne i fremtiden veie så lite selv i 90 hk-versjon?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vengsøyværing Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Har en slik en på en hjemmelaget båt, men har ikke testet den enda pga. nattefrost og tempraturer under 10 grader... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Men 72 kg er jo bare snask. Kanskje vil 4-takterne i fremtiden veie så lite selv i 90 hk-versjon?? Da må de jo lages av karbonfiber, kevlar, titan, keramikk eller lignende. Og det blir så lenge til at da er sikkert bensinen slutt. Men kanskje atomdrevne elektromotorer vil føre vekten nedover igjen Har en kompis med Musling 430. En Madeira 50 hadde jo vært perfekt vektmessig på den ja hehe. Redigert 3.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Du kan bare begynne å mekke med el-motorer! Bare husk å ring redningssjøyta når bateriet er flatt! ZZZZZZzzzzzz.......stopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Med en Madeira 50 hk på muling 430 trenger man ikke strekkfisker til akterspeilet engang!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Strekkfisker har han allerede fått da.. men hvis man ikke trenger strekkfisker så er vel motorn for svak ? Nei i framtiden bruker man ikke batterier, man kjører på saltvann, hydrogen, kjernekraft.. gass ? whatever Redigert 3.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 kanskje!!! :smiley: Kass motor er rå på musling? 90 hk 140 hk? Koffor e det ikke flere som bruker strekkfisk metoden??? Har den selv på min båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Har forresten 4 strekkfisker Bedre med for sterkt akterspeil enn for svakt!! Kaller det "King- Akterspeil" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) De som ikke bruker strekkfisk trenger det vel ikke, eller så ødelegger de båten og selger den 90 hk Yamaha gammal to-takter må jo være det råeste på Musling, men 70 hk gammal yamaha er sikkert mer enn nok, og den er jo lettere. 60hk E-tec ville jeg ha hatt om jeg skulle velge (eller den nye Suzuki 60). Bør vel gjøre rundt 40 knop da. 140 hk = selvmord... Redigert 3.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Vengsøyværing Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 æ så en lyseblå/turkis musling i Tromsø me 60 hk å en slags skvættlapp over vantunelln så vatn kan renne ut men kommer ikkje inn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) 90hk totakt yamaha er vel noe av det råeste å putte på en slik båt. Disse blir brukt mye i racing og blir fort trimmet opp til 115hk av folk med peiling. Redigert 3.Oktober.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 De trenger det ikke med den motoren de har. Men hvis de hadde strekkfisker så kunne de jo ha mer power i hekken og en morsommere båt Var ute og kjørte i sommer, plutselig kom en rib med 100 yamaha på bak meg og den prøvde å kjøre forbi. Hvis ikke jeg hadde hatt strekkfisker så kunne jeg ikke blåst i fra den Jeg synes alle burde bruke den oppfinnelsen så lenge skroget tåler det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Hvordan trimmer de 90 hk yamaha? Boring i sylinderne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Noen som har erfaringer med Selvaen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Her er noe en kan gjøre med yamaha 90hk. Hentet fra finn.no Denne har sikkert litt mer guffe en originale 90hker Yamaha 90 AETO Motoren er en Yamaha 90 AETO 1994 modell. Totaloverhalt, balansert og trimmet i 2008. Kjørt ca. 25 timer. Motoren er bygget av profesjonell båtmekaniker (Offshore Class1 mekaniker). Følgende er gjort med motoren: - Borret, maskinert og portet blokk - Yamaha oversize stempler balanserte på stakar - Hydrotec High Performance topp - Hydrotec High Perfomrance tune pipe - Borrade förgasare med Keihin Velocity stacks - Ny CDI-box og nye deler til tenning og el - Totalrenovert girhus med ny propellaksel og alt nytt innvendig - Bob’s Big Foot Single Hose Nose Cone - Yamaha engine cover Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Må bruke 100 liter per nautisk mil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.