Jump to content

Helt ny 50 hk Selva Bull Shark 2-takt . En god motor?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Den har jo et litt nostalgisk utseende og passer sikkert ekstra godt på klassiske eldre båter :yesnod:

HER kan man lese mere.

Sammenlignet med f.eks. min Evinrude E-tec 50 så er Selva 50 11 kg lettere men har nesten 200 kubikk mindre sylindervolum, som man skulle tro gir en del lavere dreiemoment for å komme opp i plan.

Bull_Shark_LPDFI.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den har jo en rå ytelse i forhold til Honda 50 hk. Den er også rimelig rå på en båt som veier 130 kg

Hvordan rå ytelse har den i forhold til Honda 50 da ?

Gamle Honda 50 veier bare 88 kg. Den nye veier mere men er blitt noe sprekere.

Jeg hadde selv den gamle Honda 50 på en Mørebas 17 og den dro den tunge båten greit avgårde selv om ikke toppfarten ble allverden.

Men prisen spiller jo en rolle, absolutt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bildet er en 40 hk :smiley: 50 hk har powertilt/trim og har en større monteringsbrakett :smiley: Så bildet er av en 40 hk UTEN powertilt.

Mulig, men ser ut som den kan leveres enten uten eller med power/tilt.

Det bildet ligger jo hos produsenten som illustrasjon på 50 hk :wink:

 

Ellers pussig at Selva oppgir 120 kg for både 60, 70 og 80 hk totakt, selv om alle har forskjellig sylindervolum.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at 4-takterne bruker så mye mindre bensin. Den du har kjøpt har jo LPDFI, altså low pressure direct fuel injection, og dermed er den jo forsåvidt ganske moderne i likhet med Optimax og andre nyere motorer.

Min E-tec totakter bruker mindre bensin enn de fleste 4-taktere.

 

Min 440 skjærgårdsjeep klarer jeg presse opp i 32-33 knop så jeg skulle gjerne hatt 10 hk ekstra.

 

Ser at de også har noen forgasser-totaktere men de er vel ikke lovlig salgsvare lengre pga. utslippskravene ?

50-hesteren veier bare 72 kg! Den heter Madeira :lol:

http://www.selvamarine.com/product.php?g=m...amp;c=madeira50

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Helt riktig teerex :smiley: Ville helst ha den, men får bare tak i den brukt. Jeg skulle ha ny motor, sp da ble det Bull Shark-modellen som oppfyller kravene fra 2006 :smiley:

 

Noen som har sett en 50 hk Madeira på en båt i Norge? :smiley: Tror ikke den er vanlig i landet :smiley: Men 72 kg er jo bare snask. Kanskje vil 4-takterne i fremtiden veie så lite selv i 90 hk-versjon?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men 72 kg er jo bare snask. Kanskje vil 4-takterne i fremtiden veie så lite selv i 90 hk-versjon?? :smiley:

Da må de jo lages av karbonfiber, kevlar, titan, keramikk eller lignende.

Og det blir så lenge til at da er sikkert bensinen slutt.

Men kanskje atomdrevne elektromotorer vil føre vekten nedover igjen :lol:

 

Har en kompis med Musling 430. En Madeira 50 hadde jo vært perfekt vektmessig på den ja hehe.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Strekkfisker har han allerede fått da.. men hvis man ikke trenger strekkfisker så er vel motorn for svak ? :giggle:

 

Nei i framtiden bruker man ikke batterier, man kjører på saltvann, hydrogen, kjernekraft.. gass ? whatever

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De som ikke bruker strekkfisk trenger det vel ikke, eller så ødelegger de båten og selger den :giggle:

 

90 hk Yamaha gammal to-takter må jo være det råeste på Musling, men 70 hk gammal yamaha er sikkert mer enn nok, og den er jo lettere.

60hk E-tec ville jeg ha hatt om jeg skulle velge (eller den nye Suzuki 60). Bør vel gjøre rundt 40 knop da.

140 hk = selvmord...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De trenger det ikke med den motoren de har. Men hvis de hadde strekkfisker så kunne de jo ha mer power i hekken og en morsommere båt :smiley:

 

Var ute og kjørte i sommer, plutselig kom en rib med 100 yamaha på bak meg og den prøvde å kjøre forbi. Hvis ikke jeg hadde hatt strekkfisker så kunne jeg ikke blåst i fra den :smiley: Jeg synes alle burde bruke den oppfinnelsen :smiley: så lenge skroget tåler det :lol:

Link to post
Share on other sites

Her er noe en kan gjøre med yamaha 90hk. Hentet fra finn.no

Denne har sikkert litt mer guffe en originale 90hker :smiley:

 

Yamaha 90 AETO

Motoren er en Yamaha 90 AETO 1994 modell. Totaloverhalt, balansert og trimmet i 2008. Kjørt ca. 25 timer. Motoren er bygget av profesjonell båtmekaniker (Offshore Class1 mekaniker). Følgende er gjort med motoren:

- Borret, maskinert og portet blokk

- Yamaha oversize stempler balanserte på stakar

- Hydrotec High Performance topp

- Hydrotec High Perfomrance tune pipe

- Borrade förgasare med Keihin Velocity stacks

- Ny CDI-box og nye deler til tenning og el

- Totalrenovert girhus med ny propellaksel og alt nytt innvendig

- Bob’s Big Foot Single Hose Nose Cone

- Yamaha engine cover

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...