Jump to content

Dekksbord, hvilke dimensjoner foretrekker folket?

Godthaab

Recommended Posts

Hei hei!

Skal skjære opp dekksbord av no feit furu i vinter og lurer litt på hva jeg skal gå for i tykkelse. Jeg har forhørt meg med mange, og pløyd gjennom endel litteratur, men er fremdeles like usikker.

Dekket består av faspanel, 2 lag med kryssfiner med epoxymatte i midten og epoxy på toppen. Så mitt vanskelige valg står da på tykkelse av borda. Rundt 10mm tykke så de bare kan limes, eller gå opp i tykkelse og skru og proppe i tillegg. Jeg har mest lyst til å skjære de opp på rundt 20mm og lime skru og proppe, men tenker jo litt på at dette kanskje vil jobbe så mye at det til slutt kan gå vann gjennom skruene, og kanskje også natene. Jeg synes 10mm virker litt puslete, men jeg vet jo at det er veldig normalt og at det jo sikkert fungerer veldig bra.

Hva mener folket? :smash:

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

• 2 måneder senere...

hei

Hva tror folket om sibirsk lerk, dokumentert at den faktisk kommer fra sibir og ikke en plantasje i danmark. 21x120.

Det er fra forhandler så jeg får ikke plukka bord, så kan vel ikke regne med at det er quartskåret kanskje. Lerka er vel kjent for å kunne vri seg litt..

Innspill?

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Ja dekket skal vel ikke være tykkere enn 6-8mm før epoksy ikke egner seg til natemasse lenger.

Teak er ikke aktuelt, "jeg vil ikke ha regnskog tre", og kvaliteten på plantasjeteak er vel så som så.

Jeg er redd for at den sibirske lerka jeg sikter til er tangensielt skåret, og det er jo ikke så bra, men om man freser et spor i undersiden på en 5 mm, vil dette kunne bidra til å minske faren for vridninger nok til at det er noe å satse på? Noen som vet litt hvordan sibirsk lerk oppfører seg? Går så mange rykter, sikkert fordi kvaliteten også varierer ekstremt.

Tenkte eventuelt handle gjennom eco timber as. Syntes prisene jeg fikk gjennom min forhandler var nokså gode. Noen erfaringer herfra?

Skruer i finer er notoriske fuktledere og vil ødelegge fineren før eller siden, du oppdager det gjerne ikke før det er betydelig elendighet helt andre steder enn der lekkasjen er. Uansett hvor bra finer du har vil den lede vann mellom limlagene, når vannet når en skrue ledes det forbi limlaget til neste finer, utsettes det for kuldegrader sprenges det litt, og vannet renner igjen videre til det finner en ny skrue eller liten sprekk det kan renne igjennom osv. Sopp og mugg stortrivs inne i fuktige finerplater. Jeg skal aldri aldri aldri ha et skrudd og limt dekk igjen, been there done that..

Lim tynne staver 6-8 mm, tenk på de som et slitelag og ikke et styrkelag, bor selvfølgelig for propper men uten skruehøla. Blir dekket for smekkert så bygg styrke med ytterligere finer under stavene. Mye greiere å legge nye staver om 8-10 år enn hele dekket på nytt. Må du bore for å holde fast stavene når du limer dem, ta ut skruene etterpå og fyll i høla med tynnet epoxy (Tynnol, Xylen, Lynol, Tekn sprit uten vann), fra bunn og opp med sprøyte og kanyle, etterfyll hele tiden.

Ja jeg er egentlig enig i deg på alle punkter. Kanskje bare krype til korset og bestille bord i 8mm eik. Underdekket er sterkt nok som det er, så trenger ikke tykke bord for styrkens skyld. Jeg er vinglepetter på det feltet her. Har (om)bestemt meg mange ganger nå..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...