Jump to content

Da har Njord fått nye Lazy Jack's - Er de ikke flotte?


Njord

Recommended Posts

Etter en del fundering så tok jeg skrittet ut og fikk laget Lazy Jack's til Njord. Passet godt nå, fordi de gamle bomtrekkene begynte å bli godt slitte.

 

Har ikke fått prøvd de skikkelig i praksis enda, men ser for meg at det skal bli en fryd. Spesielt ved pakking av seil på vei til havn.

Er overbevist at Njord blir enda oftere å se med seilene oppe :smiley:

 

Så langt har jeg erfart to "BUT's":

  • Merkbart mer vindfang enn med de mindre ruvende gamle trekkene. Noe jeg må leve med
  • Spilene henger seg opp i tauverket ved heising. Ser for meg å lage til en kjapp måte å samle tauene på fremme ved masten.

Lazy Jack'ene og trekkene er laget av den nye seilmakeren som har startet opp her på Hommersåk.

 

Synes selv at de tar jeg riktig så godt ut. Ikke sant?

 

img_3608.jpg

img_3602.jpgimg_3606.jpgimg_3605.jpg

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Hvor mye måtte du gi for dem Njord?

Jeg tenkte litt på å lage meg en slik en selv, men er ikke sikker på om symaskina er 'up to it'.

Investeringen i stoff, tauverk, maljer & sånt blir et par tusen, litt mye å betale hvis det skulle blitt en fiasko.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Spilene henger seg opp i tauverket ved heising. Ser for meg å lage til en kjapp måte å samle tauene på fremme ved masten.

 

Jeg satte en bit med bungeecord fra enden av salingshorna og festa dem i lina til lazybag'en. Før heising av storseil slakker jeg litt på linene og så blir de trukket ut til enden av salingshorna.

Link to post
Share on other sites

Har montert LJ på bommen og dette kostet meg knapt 500 kroner. Kan bruke bomtrekket da LJ dras forover - før bomtrekket skal på - og legger seg langs bommen ved hjelp av line til "kokpitten". Forøvrig er samtlige liner trukket akterover og alt kan opereres av en person alene. Bare fryd og gammen ombord.

 

Eneste problemet som gjenstår nå er å få nye spor i masten (utenpå montert) til storseilet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye måtte du gi for dem Njord?

Jeg tenkte litt på å lage meg en slik en selv, men er ikke sikker på om symaskina er 'up to it'.

Investeringen i stoff, tauverk, maljer & sånt blir et par tusen, litt mye å betale hvis det skulle blitt en fiasko.....

 

Jeg gav 3000.- for hele pakken hos Elvstrøm i 2003, LJ + storseilposen med gidelås.

så har vel prisen gått litt opp siden da.

 

(PS: vi seiler (SOL) hvor er du ?)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er skeptisk til seilmakere som kun spør om lengden på bommen når LJ skal produseres. Lengden, og avstanden fra bommen, på alle spilene er jo også en viktig faktor å ha med seg. Og noen bommer krever opptil tre (og flere) fester for å løse problematikken med at spilene henger seg opp.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også bungeecord fra forkant av spilene i lazybag'en slik at forkant blir strukket oppover/fremover. En av linene fra det gamle lazyjack systemet er fjernet slik at spilen kun henger i to liner. Med bungeecord i salingshorna åpner også bag'en seg helt når seilet skal ned. Fullspileren folder seg pent i bag'en raskere en jeg kan si "La gå storseil".

Det er også praktisk når seilet skal hjem etter sesongen. Man tar med hele bag'en.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye måtte du gi for dem Njord?

(Nå heter ikke jeg Njord)... men alligavel.... Jeg betalte i underkant av 5.000 for Lazy-bag'en fra Boding til vår Bavaria 32.

Den er laget av veldig solid duk har fin passform og drenering (nett i bunnen)

 

Jeg laget lazy-jacks av flaggline og små nylon blokker. I stedet for knuter i innfesningene i bag og blokker -

laget jeg øye som jeg sydde og hadde gjennomsiktig krympestrømpe over.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for mange hyggelig tilbakemeldinger :flag:

Veldig kjekt :smiley:

 

Gratulerer. Ser fint ut. men det er vel strengt tatt en Lazy Bag...

Bøyer meg i støvet. Da lærte jeg noe i dag også. Lazy Bag's altså :wflag:

 

Hvor mye måtte du gi for dem Njord?

Jeg tenkte litt på å lage meg en slik en selv, men er ikke sikker på om symaskina er 'up to it'.

Investeringen i stoff, tauverk, maljer & sånt blir et par tusen, litt mye å betale hvis det skulle blitt en fiasko.....

Prisen jeg betalte til slutt ble 8.750,- for begge to bommene. Da var monteringen inkludert. Jobben min begrenset seg stort sett til å holde i sikkerhetslina da han kløyv rundt oppi mastene.

 

Jeg satte en bit med bungeecord fra enden av salingshorna og festa dem i lina til lazybag'en. Før heising av storseil slakker jeg litt på linene og så blir de trukket ut til enden av salingshorna.

Det var noe å tenke på. Hørtes faktisk ganske elegant ut.

 

Dette så flott ut. Men jeg ser at du har en Motiva motorseiler---hvordan er den å seile? Kan den f.eks. sammenlignes med en Nauticat 33?

(Bortsett fra at det er en stålbåt, selvfølgelig) :wink:

Litt vanskelig for meg å uttale meg om hvordan den er i forhold til f.eks en Nauticat 33. Jeg har aldri seil noe annet enn Njord, men for å si det sånn så er det kun båter som ligger fortøyd jeg har seilt forbi :lol:

En ting jeg har merket meg, er at den krenger vesentlig mindre enn andre seilbåter. Beror nok mye på at mastehøyden kun er 12,6, men tyngden i skipet betyr helt sikkert også mye. 14-15 tonn.

Ellers klarer jeg fint å seile solo under relativt rolige forhold.

 

Jeg bruker også bungeecord fra forkant av spilene i lazybag'en slik at forkant blir strukket oppover/fremover. En av linene fra det gamle lazyjack systemet er fjernet slik at spilen kun henger i to liner. Med bungeecord i salingshorna åpner også bag'en seg helt når seilet skal ned. Fullspileren folder seg pent i bag'en raskere en jeg kan si "La gå storseil".

Det er også praktisk når seilet skal hjem etter sesongen. Man tar med hele bag'en.

Tror nok det må finnes andre Lazy Bag's enn de jeg har fått laget. Mine er åpne under og festet fast til bommene på hver side. For å få de av, så må jeg trekke de bakover gjennom klemmene.

 

 

Ellers takk igjen for kjekke tilbakemeldinger og kreative innspill :flag:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Bøyer meg i støvet. Da lærte jeg noe i dag også. Lazy Bag's altså :wflag:

 

Linene som holder seilet over bommen heter LazyJacks, noen har bare disse og trekker etterpå et vanlig bomtrekk over seilet.

 

Hvis du ikke har et løst bomtrekk, men en sånn bag som du, hvor Lazyjacksene er festet til (istedenfor til bommen) så er denne bagen en LazyBag. Så du har begge deler.

 

Ingen LazyBag uten LazyJacks, men du kan godt bare ha LazyJacks uten at du behøver å ha LazyBag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...