Jump to content

Kartprogram for MAC.


Careka

Recommended Posts

Tuuusen takk for tipset!

Har lett etter dette før, men fant ingen ting da

 

Ja, jeg har å lett lenge, men jeg tenkte at hvis de har laget noe som skal brukes på IPhone, så må det jaggu snart dukke opp noe for Macèn også.

 

Og nå er det her, og jeg tror det kommer mer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Maxsea er utviklet på Mac, og ble levert både for PC og Mac inntil for to år siden.

Da forsvant Mac versjonen.

 

Det må jeg si har vært dårligt markedsført.

Men da skal der vel ikke mye til før de også er på banen igjen.

Nå skjer der jo ting med Maxsea. Se annen topic.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Det norske kartprogrammet olex kjører på Linux (fedora). Er ikke helt stø på hvordan det kjører på Mac OS X. Finnes også i en lystbåtutgave de har gitt navnet Lino

 

Dette har jeg sett etter en stund, mange takk! skal se om ikke jeg kan finne det programmet å teste ut. Tiki (norsk) er bra til windows.

 

redigert. Har sett på det, svindyrt, får se mer på lino om jeg kan finne det

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

sendt mail , får å spørre om hvordan, og hvor mange Mac jeg kan ha dette på.

 

svar:

 

You can install MacENC on as many of your Macs as you like. :smash:

 

Sånn liker jeg å høre..... :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bare litt "off-topic" info i tilfelle noen skulle komme inn her å få ideen om å kjøpe en mac for båtbruk og drite seg ut på det:

 

Mac som kartmaskin er vel ikke akkurat aktuelt for de fleste, og en heller ufornuftig løsning spør du meg. MEGET dyr hardware i forhold til hva du får igjen, og hva du har bruk for, ikke i nærheten av det beste operativsystem på markedet, til tross for at det er BSD-basert. Mac har også endel kompabilitetsproblemer med div. hardware.

 

Med en PC-kartmaskin fremfor en mac har du mye større muligheter til å skreddersy systemet, velge blant flere gode kartprogrammer til både windows platform eller unix baserte systemer(f.eks. linux) som igjen gir deg muligheten til å velge et system med godt nettverk rundt for support.

 

Og hva gjør du, om du er ute på tur og en del i kart-mac'en din tar kvelden? Er de aller fleste steder mye lettere å få tak i en erstatningskomponent til pc, enn til mac.

 

Så om man ikke har et umiddelbart behov for å gjøre ting som video-, og audioredigering eller bildebehandling på kartmaskinen din er ikke dette å anbefale.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Helt riktg, anbefaler ikke mac som kartmaskin. Ikke for å skape en mac vs Windows debatt, det er smak og behag. Selv bruker jeg mac. Men, om du skal ha en maskin spessielt til båten og kart er nok en Panasonic Toughbook beste alternativ. Derimot hvis du alerede har en mac bruker du selfølgelig dette:)

Link to post
Share on other sites

Mac dyrer enn andre, nja, samme spesifikasjoner hos andre produsenter er like dyrt. Men er helt enig i at det er billigere å kjøpe en billig pc og kjøre kart på den. Det finns dessverre ikke billige mac laptoper enda. Fremtiden vil vise :yesnod:

 

Men jeg liker tanken på å ha kartprogram på laptop.

Link to post
Share on other sites

..ikke i nærheten av det beste operativsystem på markedet, til tross for at det er BSD-basert...

 

..Så om man ikke har et umiddelbart behov for å gjøre ting som video-, og audioredigering eller bildebehandling på kartmaskinen din er ikke dette å anbefale.

 

Ha,ha. Hører jeg et ekko fra 80-tallet? Fra en it-ekspert som bare har brukt windows og elsker å mekke datamaskin?

Tidene er forandret siden macen var en maskin nesten bare reklamebyråer og grafisk brukte. Jeg har brukt mac i mange år

og kom ikke her og antyd at OSX gir deg begrensninger til å bare holde på med audiovisuelle oppgaver. Hallo! Tror du vi macere er idioter?

Jeg har kjørt kartprogrammer på macen siden -90 tallet. Først var det MaxSea under mac OS 9. Meget stabilt og intuitivt. Så ble det GPSNavX. Dette programmet kjører jeg med BSB kart, det er det jeg liker å se på, og i motsetning til alle andre kartprogrammer jeg har testet under Windows (som jeg kjørte under Parallels på macen) inkl Tiki, er dette et program som er meget enkelt og bruke også under stress og høy sjøgang. Alt er rett på og oversiktlig. Man zoomer lynraskt ut/inn med + og - tastene. Tar lynraske bæringer, setter WP og ruter på sekunder osv. Eneste minuset er at man ikke kan vende det baug opp. Men det er en vanesak. Jeg bruker forøvrig autopiloten ofte tilkoblet programmet.

Men det som også gjør at en mac er en glimrende plotter er stabiliteten på os`et. Jeg har aldri opplevet at maskinen har frosset. Alt bare virker. Skjermene på macbook pro er også meget lyssterke.

Og etter at man har lagt seg til for kvelden gjør det jo ikke noe at en mac er en kul dings som også kan brukes som en helt vanlig datamaskin også....inkl og f eks redigere dagens videoopptak av familien i iMovie.

Link to post
Share on other sites

sendt mail , får å spørre om hvordan, og hvor mange Mac jeg kan ha dette på.

 

svar:

 

You can install MacENC on as many of your Macs as you like. :smash:

 

Hvor sendte du mailen? Jeg har prøvd å overføre mitt GPSNavX fra min forrige mac til den nye MacBook. Men jeg får beskjed om å skrive inn nytt passord. (Det gamle virker ikke) Sendte en mail til MAPTECH for å få passord, men har ikke fått svar derfra. Så kanskje det ikke går an å overføre kartene til en annen maskin? :headbang:

Skulle gjerne hatt dem på MacBooken, da det er mye bedre skjerm på denne. Har også vært veldig fornøyd med disse kartene. :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...