Jump to content

Kartprogram for MAC.


Careka

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som har kjøpt kart fra Navionics?

Jeg drar på langtur om 1 måned, men har ikke penger til kart nå. Har nettop kjøpt et lastebil lass med sikkerhet og navigasjonsutstyr, så bankkontoen er rimelig tom. Underveis på havet har jeg nok penger, ettersom jeg skal studere (lånekassa) og skrive for seilmagasinet. Noen som har Navionics kart de kan låne meg?

Dette er noe jeg kommer til å bruke mye, dermed har jeg lyst å kjøpe de lovlig, men jeg må vente til våren (da regner jeg med at økonomien begynner å bli mer stabil og at jeg har litt til overs.)..

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei,

 

er det noe nytt på markedet her? hva er best for mac, og hvor kjøper man/laster man ned programvare og kart?

 

Vet ikke, men skulle gjerne kunne brukt MacENC med noe av de kartene jeg allerede har betalt for (navionics og iSailor), men har ikke lyst til å betale for det samme ennå engang. (Sjekket med dem for ca et år siden, og da måtte det til så jeg valgte å stå over ...) OpenCPN kunne vært et altiernativ, men kart-stoda er ikke noe bedre der svjv ... dog litt bedre tilgang på pirat-kart (skattekart?), tror jeg.

Link to post
Share on other sites

 

MacENC med noe av de kartene jeg allerede har betalt for (navionics og iSailor),

 

Kartene til iSailor er et redusert datasett i forhold til f.eks S-57/S-63 kart til MacENC. Det mangler en masse tekst, friselingshøyder osv.

MacENC på en MaBook Air 13" må være den ideelle kartmaskin iallefall i seilbåt. Ytelse og batteritid tatt i betraktning.

Link to post
Share on other sites

Får en Mac book pro med retinaskjerm i posten i morgen! fint å vite at det også er muligheter, men åpersonlig skjønner jeg ikke poenget med en PC ombord kontra en moderne kartplotter med lit større skjerm og kompatibel finneser..I seilbåtverden kansje slike løsniner er bedre der strøm er lit kritisk.. ikke vet jeg. Mac/Microsoft krangelen skjønner jeg ikke at folk gidder.. har selv Ipad Ipod Iphone og er storfornøyd bruker. ingen feil og veldig enkelt i bruk for en langt fra datainteressert person. For min bruk er det perfekt. Om andre ikke liker produktene trenger dere jo ikke disse dem eller rakke ned på dem. min asus til nesten samme pris som en Mac tok kvelden etter 4 år.. lite brukt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

åpersonlig skjønner jeg ikke poenget med en PC ombord kontra en moderne kartplotter med lit større skjerm og kompatibel finneser.

Et godt poeng kan være at du får oppdaterte, offisielle sjøkart. Du vet ikke hvor gammelt kartet til Navicomics er.

Og du kan velge selv hvilken posisjonsensor du vil bruke. Du er ikke låst til et billig chip fra Taiwan. Eller låst til proprietære protokoller.

Og som sagt, strømmessig bruker en Macbook Air kun en brøkdel av en Nintendoboks.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for innspill.

Ble MacENC med navionics kart på meg. Litt plunder å installere, men gikk fint etter en stund - syns det fungerer brillefint. Noe dyrt var det, men betydelig bedre enn de gamle pirat kartene jeg hadde på en gammel PC tidligere.

 

Har MacBook Air 13" så det er bra med batterikapasitet.

 

Grunnen til at jeg vil ha en PC nede i båten er at kartmaskinen ( Raymarine C120) står i cocpit, og det er ikke alltid like trivelig å stå der å drive med seilas planlegging etc.

Jobber som Sjøkaptein og syns det er betydelig lettere å drive med ruteplanlegging på en PC/mac enn på kartmaskinen som står i båten.

 

Skal seile båten fra Kristiansund til Oslo tidlig i April, så greit å begynne tidlig med planleggingen:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Kult! Jeg har en macbook air 13" og ønsker å bruke denne som kartplotter. Men jeg skjønner ikke helt, må jeg kjøpe en ekstern gps som er kompadibel med macen for å få båtposisjon på kartet eller kan jeg bruke gpsen på telefonen og koble denne til macen? Eller hvordan fungerer dette egentlig..?

Ja, jeg vet, jeg er litt grønn på dette feltet:P

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Kjøp en GPS-antenne som du kobler til USB på macen.  Tror du finner en del av dem på ebay hvis du søker.  Vet ikke hvilken båt du har, men personlig ville jeg gått for en iPad med 3G/4G som har innebygget GPS, eller annet nettbrett med tilsvarende funksjon, eller en kartplotter.  Det hender seg at jeg har med macen på båttur, men den er sårbar hvis den skulle falle ned på dørken, og den liker ikke vann.  Til gjengjeld er den fin til foto/video, men det tar jeg når båten er godt fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Konge! Takk for raskt svar! Ja, vurderer ipad opp mot mac, men nå har jeg allerede en macbook air. Men hvis prisen for ekstern gps. kommer opp mot prisen av en brukt ipad kommer det jo på det samme. Jeg har ikke båt nå, men den jeg ser på har lukket kabin, og jeg lager isåfall en anordning der macen vil stå trygt. 

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...