jeepy Startet 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2009 Da har vi bestemt oss for å bestille seilbåt. Det blir den nye Bavaria 32 cruiser. Jeg har bestemt meg for konvensjonell mast med lazy bag/jacks. Det jeg imidlertid er usikker på er om jeg skal beholde standardseilene eller gå for "fullspilet storseil". Dette er en oppsjon i prislisten til 11000kr. Får jeg da et mye bedre seil? Det er lite informasjon å finne om hva dette gir meg - Er det samme duk/tekniske kvaliteter som standard seilet? Alternativt går jeg for standard seil og kjøper nytt storseil senere -- hva vil det koste meg (ca...)? Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Fullspila seil vil gi deg mer fart i båten,(de ville jeg valgt + skikkelige sleider/vogner, da er reving av seilet en lek,.) Alt det andre bør du spørre Lunde om. Men orginal seilea på en Bavve, er ikke kvalitet, disse er meget dårlige, Så har jeg hørt at du får nesten ingenting i fratrekk om de velger disse bort. Men igjen spør Lunde. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jeg har akkurat bestilt et nytt storseil til min Bavaria 34. Prisen er nok rett i nærheten av Bav 32. Måtte gi 22 200.- svenske, dvs mellom 18 og 19 000.- norske - for et storseil i cruising laminat. Dersom det er et laminert seil - ikke dacron - du har fått tilbud på, så får du det for litt over halv pris da - til sånn ca 11 høvdinger. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Hvis det er den samme duken som i standardseilet, ser jeg ikke at fullspiler skal gi et bedre seil. Men det er kanskje enklere å få det til å falle på plass i lazy-bag'en. Hvis du skal oppgradere et av seilene, ville jeg prioritert forseilet. Men helst begge, da... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Holder med sun flyer her , er det originalseilet men bare endring til fullspiser så er det null vits , det vil falle lettere ned i bagen men bli tyngre å heise. Spar heller de 11000.- og kjøp deg et skikkelig seil om 2-3år eller så. Er det mulig å få fratrekk og slippe å få båten levert med forseil så ville jeg fått den ute og heller lagt igjen noen kroner hos en seilmaker og kjøpt noe skikkelig der Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Du sier ikke så mye om bruken. Stor sett turseilas? Seilene som leveres orginalt er helt greie til det. Skal du seile mye regatta er det bedre med noe high-tech, men husk en del av de mer avanserte dukene har kortere levetid. Jeg ville ha valgt fullspilet fordi det gir deg en noe mer stabil bus, samt at det gjør vel storseilet noe større. Sjekk om det er rullesleider på begge typer, det gjør også en viss forskjell. Seilemessig er detikke all verdens forskjell, og uansett kun på bidevind. PS: Har selv seilt ca. 10 000 Nm med orginalseil på en Bavaria i sydligere strøk. Funker helt fint, men begynner å bli slitt nå. Synes forresten at 11000 var stor prisforskjell barefor litt lengre spiler. Ville ha spurt Lunde båt om dette. De kan svare på om det også er bedre duk. Redigert 4.Oktober.2009 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Du sier ikke så mye om bruken. Stor sett turseilas? Seilene som leveres orginalt er helt greie til det. Ikke enig! Standardseilene som leveres er alt for dype og vil raskt bli verre. På kryss i mye vind får du mye krenging og lite fart, noe som igjen fører til at du må reve tidlig dersom du skal klare å holde båten på sporet. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Ikke vær i tvil, legg noen ekstra kroner i seil. Dette vil påvirke seilgleden og varigheten på seilene, de tusenlappene ekstra betyr lite. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Har hatt Bavaria med standardseil (fullspilet storseil) i 6 år og seilt 10000 Nm med dem. De holder forsatt formen men begynner å bli mekanisk slitt i etter mye bruk. Så lenge du ikke seiler regatta er jeg i tvil om high-tech seil er verdt det. Lengre levetid med high-tech seil stemmer ikke, ser du f.eks. her: http://www.elvstromsails.com/ref.aspx?id=378 ser på du på s. 15 at det Dacron har lengs levetid og det er bare Hydranet som har samme langtidsegenskaper som Dacron. Men det er klart at nye Carbon-seil er morsommere å seile med og raskere og bedre høyde på bidevind. Speslilt vil du merne at du akselerer bedre i vindkast. På andre vindretninger er det ikke så mye å hente. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Nå er det forskjell på den dacron-kvaliteten elvstrøm leverer i standardseilene til bavaria og den de leverer hvis du bestiller et nytt dacronseil. Det er faktisk ikke mulig å få kjøpt så dårlige dacronseil av en elvstrømforhandler. Jeg er enig i at dacron i mange tilfeller er bra nok. Men ikke i den kvaliteten bavaria leverer som standard. I den utførelsen varer de definitivt ikke lengre enn andre duker. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 (redigert) Hva mener de så med hydranet ? Er det den såkalte cruisinglaminaten (som jo har sånt "nett/fiskegarn" mønster) ! Nå er det jo også litt delte meninger om hva som er et utslitt og ubrukelig seil også , mange seiler i dag rundt med dacronseil som var standardlevert på båten for både 3-6 og 10år siden og synes de er helt greie og har ikke noen planer om å bytte de før de ryker i filler , andre igjen synes de samme seilene er ubrukelige etter en sesong (ja jeg snakker fortsatt om turseilere). Jeg har selv seilt flere båter med dacronseil som ikke har vært omtalt som dårlige av eier men som får meg til å skjønne godt at de kjører motor når det er motvind. På lens og rom slør på tur så er det ikke så voldsomt farlig men på kryss så er det ubehagelig å seile rundt med seil som krenger båten mer og gir mindre fartsøkning enn gode seil ville gjort. Overført til motorbåter så er det mange som bytter seg opp eller kjøper båter med stor og god motor mens andre klarer seg mer enn godt nok med en mindre og muligens dårligere motor. Desverre så har noen av oss opplevd forskjellen på gode og dårlige seil på samme båt og det koster desverre mye penger , noen mener det er verdt å ha et formstabilt seil med god form mens andre mener det er viktigere å ha radar eller øl i båten Redigert 13.Oktober.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Jeg hadde valgt de oppgraderte seilene. Jeg har seilt div Bavaria (42 cr, 38 cr, 38 match, 44 vision, 30 cr) 38 cr med og uten rulleseil. Alle båtene som hadde standardseilene var av skremmende dårlig kvalitet. Skjønner egentlig ikke at Elvstrøm vil sette navnet på disse. På 44 Vision var de helt nye da vi hentet båten og duken vred seg helt ut av form på skarp slør i 11 m/s! Performance seilene er fortsatt turseil som er laget med bedre duk. Vet at for 38 cr som jeg seilte for en uke siden var det polyester laminatseil som sto helt greit etter 2 års bruk. Er mye diskusjon om holdbarhet på seil. Jeg mener du må skille holdbarhet i 2 deler. Teknisk levetid for duk og formstabilitet over tid. Min far har et storseil som er orginal på båten (Omega 30) siden 1984. Duken er hel og det er ikke fare for at den revner men formen er ute for mange år siden. Med dette seilet kaster båten styringen når kraftige vindbyger treffer båten. Polyester laminat er samme fibertype som i Dacron seil men er laminert sammen med tykkere tråder i midten som legges i seilets strekkretning dette gir større styrke mot tøyning. At dette laminatet kanskje ikke holder fullt så lenge som Dacron teknisk kan så være men det er ikke langt unna i dag. Unsett må det være greit at kona faktisk ser at duken er gåen da er det lettere å argumentere for nytt seil Får sitere en seilmaker sørpå fra New Zealand: "Nordmenn er utrolig skeptisk for andre seil en Dacron, hadde det vært samme skepsisen for ski så hadde de samme folkene brukt treski i dag. Men det gjør nesten ingen selv om de fungerer utmerket og holder år etter år!" Hydranet er etter det jeg har skjønt en "dacron" duk med innflettet Spectra/dynema tråder for større styrke. Før var disse sterke trådene kun i en retning og ble brukt i tradisjonell kutt men i dag tror jeg de brukes i triradiel kutt også. Et alternativ til lamintseil. Se her: http://www.mesailing.com/hydra_net_fabric.html Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Xtian Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Har en mistanke om at det er lite å spare på å velge bort standardseilene. I så fall ville jeg ha tatt med meg standardseilene og brukt disse på hjemhentingsturen. Så, når båten var seilt hjem, ville jeg hentet seilene jeg hadde bestilt i forveien hos min lokale favorittseilmaker, tatt disse ombord, og pakket vekk "standardseilene" og hatt disse som reserve. Alternativt hadde jeg muligens latt pengene til nye seil stått på konto et år og heller brukt standarseilene første sesongen medmindre de er helt håpløse. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
ravddo Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Hvis dere ikke har spesielle behov vil de oppgraderte standarseilene være mere en godt nok. Noe som også bekreftes av Krimart som tydligvis har hatt Bavaria med oppgraderte seil. De oppgraderte standardseilene er ikke "High tech seil" der prestasjon går foran levetid. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.