Jump to content

Er det noen her med båtførerkurs/bevis? Gjør sjøen tryggere!

Chipsrederx85

Recommended Posts

Synest desse testene er en god gjennomgang. Vi som har båtførerprøven, kan godt trenge en liten gjennomgang.

De som ikke har, får se noenlunde hvor de er.

Har sett fleire verdensmestere slite med desse.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

...som f.eks. om seilbåten bruker motoren sin til framdrift eller ikke..

Mener også noe er uklart når det gjelder betydningen av 'knop'. Tre svaralternativer var oppgitt - jeg svarte hastighet og fikk rett på det. Men jeg mener også at 'knute' (som var et annet alternativ) hadde vært riktig. Tok testen på nytt, og konstaterte da at knute ikke ble godkjent som riktig svar.

Er dere enig i at testen har en feil her?

Redigert av Ronald (see edit history)

Om en seilbåt går for motor, dvs om den motorseiler eller ikke skal vises med dagsignal (kjegle med spissen ned). Dette har jeg bare sett i Tyskland og etpar gangen i Sverige. Signalfiguren min ligger fortsatt pakket ned i likhet med de fleste, så i praksis er det vanskelig å vite om den seiler eller motorseiler og dermed skal følge regler for motorbåt. Fiskere har alltid dagsignalet oppe, det virker komisk når de kommer i 15 knop.

Ole

Ole
S/Y Algol

Skal ta båtførerprøven om 3 timer :)....

Det er rimelig enkelt og burde være obligatorisk for alle. Jeg nærmer meg 40 (om 3 år :) og det er ikke obligatorisk for meg. Jeg forstod at dette bør alle kunne som et minimum, enten du har hatt båt i 40 år eller ikke.

Ikke alle trenger å vite forskjell på deviasjon og misvisning, men alle må vite hva lanterner betyr og vikepliktsreglene.

Litt voksenopplæring:

En knop - knopen - flere knoper - alle knopene

Wikipedia skriver forøvrig om forskjellen på knop og stikk:

"Både stikk og knop er til vanlig brukt som synonymer for knute, men en stikk er egentlig en knute som skjøter to tau, mens en en knop er en knute på et og samme tau."

Dette må jo bare være en stor blemme? Eller hva? :eek:

Min ærbødige påstand er at det burde vært skrevet slik:

"Både stikk og knop er til vanlig brukt som synonymer for knute, men et stikk er egentlig en knute på et og samme tau, mens en knop er en knute som skjøter to tau."

Med vennlig hilsen

Torkjel

knop pr nautiske mil :)

Hva i alle dager er knop pr. nautisk mil? det er vel det samme som time-1 som vel ikke er mye matnyttig i denne sammenhengen etter mitt syn iallefall

Nå er det heller ikke utenkelig at begrepet knop har noe å gjøre med den utenlandske betegnelsen "knot" som har samme definisjonen som den norske knop som er "nautisk mil pr. time" (1 international knot =1 nautical mile per hour)

Nå er det vel heller ikke noe anerkjent uttrykk å bruke "knute" for knop når en snakker om hastighet... men ser jo at noen kjekkaser gjerne bruker dette uvisst av hvilken grunn.... er vel i samme kategori som de som bruker betegnelsen "mil" om hastighet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Deviasjon er ditt kompass misvisning pga metaller og andre forstyrrende elementer i din båt.

Du må ta en magnetisk peiling ut i fra kartet for deretter sjekke med virkeligheten, den differansen du får for hver feks

10 grader er din deviasjon. Du kan lage en tabell som gir deg riktige "grader".

Misvisning er forskjellen mellom magnetisk nord og nordpolen, dette står opplyst i kartrosa på alle kart.

Man kan si at misvisning mot vest gir minus fortegn og misvisning mot øst gir pluss.

Du må lese deg opp på dette, ikke enkelt å forklare :(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...