Chipsrederx85 Startet 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2009 Er det noen her med båtførerbevis? Test deg selv her: http://na-prod.tv2.no/testorama/?id=36332&reload=1 Lurer på hvor mange båtførere som har det?? Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Pice of cake; 100% :-) Jo jeg tror nok det er overrepresentert av båtførerbevis her på BP, og mange også som har D5L (A) Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 lett som bare det. Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
nives Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Synest desse testene er en god gjennomgang. Vi som har båtførerprøven, kan godt trenge en liten gjennomgang. De som ikke har, får se noenlunde hvor de er. Har sett fleire verdensmestere slite med desse. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
blindleia Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 (redigert) litt mer utfordring kan dere få ved å gå hit Redigert 4.Oktober.2009 av blindleia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 100% Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Lett! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Retox_93 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Er det noen her med båtførerbevis? Skal ta prøven nå til Tirsdag. Noen som har noen tips som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Skal ta prøven nå til Tirsdag. Noen som har noen tips som kan hjelpe? Tja.... Det sikreste er jo å ha full kontroll på det aktuelle stoffet Og linken i innlegg #5 ovenfor gir en veldig god repetisjon både for deg og andre som forbereder seg til prøven. Lykke til på tirsdag! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 litt mer utfordring kan dere få ved å gå hit 100% Lett! Det morsomme er jo at i den testen så er det flere feil hvilket gjør det litt betenkelig at man får 100%? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lagavulin Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Om ikke feil, så hvertfall mangelfulle opplysninger, som f.eks. om seilbåten bruker motoren sin til framdrift eller ikke.. Testen er sikkert utført av en aktiv seiler for å lære opp "nybegynnerne" til at de alltid skal vike for seilbåter.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
oas Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 100% Og jeg har ikke båtførerbevis.... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) ...som f.eks. om seilbåten bruker motoren sin til framdrift eller ikke.. Mener også noe er uklart når det gjelder betydningen av 'knop'. Tre svaralternativer var oppgitt - jeg svarte hastighet og fikk rett på det. Men jeg mener også at 'knute' (som var et annet alternativ) hadde vært riktig. Tok testen på nytt, og konstaterte da at knute ikke ble godkjent som riktig svar. Er dere enig i at testen har en feil her? Redigert 5.Oktober.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Om en seilbåt går for motor, dvs om den motorseiler eller ikke skal vises med dagsignal (kjegle med spissen ned). Dette har jeg bare sett i Tyskland og etpar gangen i Sverige. Signalfiguren min ligger fortsatt pakket ned i likhet med de fleste, så i praksis er det vanskelig å vite om den seiler eller motorseiler og dermed skal følge regler for motorbåt. Fiskere har alltid dagsignalet oppe, det virker komisk når de kommer i 15 knop. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Chipsrederx85 Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Tror det heter "knope" hvis det er en knute som er riktig. Båtmannsknop, en knope. Knute tror jeg ikke kan kalles knop, men knope. Er ikke helt sikker, men mener jeg har hørt det Redigert 5.Oktober.2009 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Knute og knop er det samme. Når du skulle måle farten, så heiv du logglina overbord mens du snudde timeglasset. Når glasset hadde rent ut røkka du i lina sånn at flyndra åpna seg. På lina var det knuter eller knop med bestemte intervalle. Når du heiv lina inn igjen så tellte du knutene. tre knuter er tre knop. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Skal ta båtførerprøven om 3 timer :).... Det er rimelig enkelt og burde være obligatorisk for alle. Jeg nærmer meg 40 (om 3 år :) og det er ikke obligatorisk for meg. Jeg forstod at dette bør alle kunne som et minimum, enten du har hatt båt i 40 år eller ikke. Ikke alle trenger å vite forskjell på deviasjon og misvisning, men alle må vite hva lanterner betyr og vikepliktsreglene. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Litt voksenopplæring: En knop - knopen - flere knoper - alle knopene Wikipedia skriver forøvrig om forskjellen på knop og stikk: "Både stikk og knop er til vanlig brukt som synonymer for knute, men en stikk er egentlig en knute som skjøter to tau, mens en en knop er en knute på et og samme tau." Dette må jo bare være en stor blemme? Eller hva? Min ærbødige påstand er at det burde vært skrevet slik: "Både stikk og knop er til vanlig brukt som synonymer for knute, men et stikk er egentlig en knute på et og samme tau, mens en knop er en knute som skjøter to tau." Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Før man snakker om forskjellen mellom knop og knop så bør man vite om man snakker om knuter eller knop pr nautiske mil :) 1 knop = 1 nautisk mil pr time. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 knop pr nautiske mil :) Hva i alle dager er knop pr. nautisk mil? det er vel det samme som time-1 som vel ikke er mye matnyttig i denne sammenhengen etter mitt syn iallefall Nå er det heller ikke utenkelig at begrepet knop har noe å gjøre med den utenlandske betegnelsen "knot" som har samme definisjonen som den norske knop som er "nautisk mil pr. time" (1 international knot =1 nautical mile per hour) Nå er det vel heller ikke noe anerkjent uttrykk å bruke "knute" for knop når en snakker om hastighet... men ser jo at noen kjekkaser gjerne bruker dette uvisst av hvilken grunn.... er vel i samme kategori som de som bruker betegnelsen "mil" om hastighet... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JanS/EIR Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Ahh--det ble lett 100 % rett der oppe, men det skulle da bare mangle, har gått kurset hos Poseidon Baatskole i tillegg til velså 50 år med små og store båter........ Så ta lappen, kunnskap skader ingen! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Sydvesten, dette er jo ikke noe jeg finner på. Dette er definisjonen av knop. 1852 meter i timen er lik en knop, så enkelt er det, men ta båtførerprøven så får du svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Noen som kan fortelle meg hvordan regne ut Misvisning og devisjon? om Misvisning øst er + eller -? samme med devisjon. Sliter med den delen Redigert 5.Oktober.2009 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Deviasjon er ditt kompass misvisning pga metaller og andre forstyrrende elementer i din båt. Du må ta en magnetisk peiling ut i fra kartet for deretter sjekke med virkeligheten, den differansen du får for hver feks 10 grader er din deviasjon. Du kan lage en tabell som gir deg riktige "grader". Misvisning er forskjellen mellom magnetisk nord og nordpolen, dette står opplyst i kartrosa på alle kart. Man kan si at misvisning mot vest gir minus fortegn og misvisning mot øst gir pluss. Du må lese deg opp på dette, ikke enkelt å forklare :( Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Misvisning er En vektor som består av to komponenter, deklinasjonen og inklinasjonen. Deklinasjonen for Horten er 6.858 E og inklinasjonen for samme sted er 72.581 ned. Jeg prøver å delta i den serien som går på radio om unyttig viten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.