Jump to content

Er det noen her med båtførerkurs/bevis? Gjør sjøen tryggere!

Chipsrederx85

Recommended Posts

Sydvesten, dette er jo ikke noe jeg finner på. Dette er definisjonen av knop.

1852 meter i timen er lik en knop, så enkelt er det, men ta båtførerprøven så får du svar :)

Du svarte ikke på det jeg spurte om.... som var hva er "knop pr nautiske mil" som du selv skrev. Jeg skal selvsagt vurdere å ta båtførerprøven en vakker dag, men om dette er definisjonen jeg får så vil jeg kreve pengene tilbake..

At 1 knop er 1 nautisk mil pr. time er velkjent for de fleste... som er det samme som ett bredde minutt pr. time.. som igjen kommer fra at det er "antatt" at det er 10000km fra ekvator til nordpolen, og at det er 5400 breddeminutter (90 grader, som er delt inn i 60 minutter)... Regner en på dette så finner en at ett breddeminutt er 1851,85m, dette er deretter avrundet og definert til å være 1852 meter som er en nautisk mil....

Bruker en 1852 meter og regner andre veien så er avstanden fra ekvator til polen... får en 10000,8km...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Her er et greit kart over kloden som viser misvisningen rundt forbi i år 2000, som en kan se så variere dette en smule... for å si det mildt

Mv-world.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Du har nok trolig rett her siden moder jord ikke er en kule....

Har du en link som sier noe om IGRF modellen, jeg liker også å skaffe meg mer unyttig viten....

Fra dårlig til god, fortegn besto.... er et gammelt jungelord fra Stavanger... RK er bedre enn KK, her regner vi fra god til dårlig..... dermed skulle det vel bli 123 grader..... om hukommelsen står meg bi...

Men siden du svarer så skråsikkert 123 bør du "bevise" dette :)

Det er bare å ta båtførerprøven så lærer du nok dette...... :yesnod:

Fra dårlig til god, fortegn besto.... er et gammelt jungelord fra Stavanger... RK er bedre enn KK, her regner vi fra god til dårlig..... dermed skulle det vel bli 123 grader..... om hukommelsen står meg bi...

Du husker selvfølgelig fullstendig riktig Sydvesten; du har tross alt gått på kurs hos meg - og da banker vi inn denslags til det virkelig sitter :sailing::sailing:

Misvisning mot øst regnes med + fortegn :) 120 + 1 = 121. deviasjon med minus fortegn skal trekkes i fra 121 - 4 = 117.

Regnestykket ditt ville ha vært riktig hvis de 120 gradene var kompasskurs og man skulle regne ut rettvisende.

I dette tilfellet er de 120 gradene en rettvisende kurs og da må alle fortegn "snues", dvs brukes motsatt.

Men siden du svarer så skråsikkert 123 bør du "bevise" dette :)

Det var sikkert Sydvesten som ble pålagt bevisbyrden her, men jeg tar sjansen på å bli akseptert som dommer :giggle:

Hva klikker dere på for å få med sitat i inlegget?

Man trykker på knappet merket "SITAT" før det trykkes på svarknappen. Men husk for all del å fjerne de delene av det siterte innlegget som du ikke ønsker å sitere - ellers blir innleggene og trådene grusomt lange . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...