Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Sydvesten, dette er jo ikke noe jeg finner på. Dette er definisjonen av knop.1852 meter i timen er lik en knop, så enkelt er det, men ta båtførerprøven så får du svar :) Du svarte ikke på det jeg spurte om.... som var hva er "knop pr nautiske mil" som du selv skrev. Jeg skal selvsagt vurdere å ta båtførerprøven en vakker dag, men om dette er definisjonen jeg får så vil jeg kreve pengene tilbake.. At 1 knop er 1 nautisk mil pr. time er velkjent for de fleste... som er det samme som ett bredde minutt pr. time.. som igjen kommer fra at det er "antatt" at det er 10000km fra ekvator til nordpolen, og at det er 5400 breddeminutter (90 grader, som er delt inn i 60 minutter)... Regner en på dette så finner en at ett breddeminutt er 1851,85m, dette er deretter avrundet og definert til å være 1852 meter som er en nautisk mil.... Bruker en 1852 meter og regner andre veien så er avstanden fra ekvator til polen... får en 10000,8km... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Her er et greit kart over kloden som viser misvisningen rundt forbi i år 2000, som en kan se så variere dette en smule... for å si det mildt Redigert 5.Oktober.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hillmar Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Hvis vi skal pirke så er 1852meter den avrundete gjennomsnittsverdien av breddeminuttene. Ved ekvator så er et breddeminutt=1842,90m, så stiger lengden mot polene slik at ved 90 grader N eller S er et breddeminutt=1867,57. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 91% Har ikke peiling på hva lydsignaler osv betyr og har aldri vært ute for at noen har brukt det heller men jeg får vel ta og lære meg det iløpet av vinteren , håper å få tid til å ta denne D5L lappen om jeg finner noen her i nærheten som har kurs (vestfold) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Du har nok trolig rett her siden moder jord ikke er en kule.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 misvisningen rundt forbi i år 2000, Bruker du IGRF modellen kan du regne ut hva den er nå der du er. moder jord ikke er en kule.... Det er det bare brukerne av WGS84 som tror. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Har du en link som sier noe om IGRF modellen, jeg liker også å skaffe meg mer unyttig viten.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ÅtteGlass Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Prøv denne. Eller denne. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
mask Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Nå er det heller ikke utenkelig at begrepet knop har noe å gjøre med den utenlandske betegnelsen "knot" som har samme definisjonen som den norske knop som er "nautisk mil pr. time" (1 international knot =1 nautical mile per hour) Og i tillegg så betyr jo "knot" også knute på norsk, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Hva blir kompasskursen når rettvisende kurs er 120º, misvisningen 1 grad øst og deviasjonen -4? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 117 grader. Lett Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Fra dårlig til god, fortegn besto.... er et gammelt jungelord fra Stavanger... RK er bedre enn KK, her regner vi fra god til dårlig..... dermed skulle det vel bli 123 grader..... om hukommelsen står meg bi... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Hurra, da var jeg ferdig med båtførerprøven (i dag kl 20), fikk dessverre 2 feil, men til gjengjeld fikk jeg 48 riktige. Så da har jeg i allefall noe teori i hodet :) og sertifikat i lommeboka... Redigert 5.Oktober.2009 av SelQueen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 117 grader. Lett 123 grader er rektig :P Ikkje ta alt på fårhånd :D Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 100%... har ikkje lest eller vert borti båtstoff av slik art siden prøven i 1988........ Trur pensum var lettere da..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Njord Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Hurra, da var jeg ferdig med båtførerprøven (i dag kl 20), fikk dessverre 2 feil, men til gjengjeld fikk jeg 48 riktige.Så da har jeg i allefall noe teori i hodet :) og sertifikat i lommeboka... Gratulerer så mye Godt jobba Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Misvisning mot øst regnes med + fortegn :) 120 + 1 = 121. deviasjon med minus fortegn skal trekkes i fra 121 - 4 = 117. Men siden du svarer så skråsikkert 123 bør du "bevise" dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Men siden du svarer så skråsikkert 123 bør du "bevise" dette :) Det er bare å ta båtførerprøven så lærer du nok dette...... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Hva klikker dere på for å få med sitat i inlegget? Men sydvesten, er du uenig i at misvisning mot øst skal ha + fortegn? Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) 100% på tross av at eg avla båtførerprøva i 1983, da som valgfag på ungdomsskulen Klikk på dobble hermetegn for sitat! Redigert 5.Oktober.2009 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Fra dårlig til god, fortegn besto.... er et gammelt jungelord fra Stavanger... RK er bedre enn KK, her regner vi fra god til dårlig..... dermed skulle det vel bli 123 grader..... om hukommelsen står meg bi... Du husker selvfølgelig fullstendig riktig Sydvesten; du har tross alt gått på kurs hos meg - og da banker vi inn denslags til det virkelig sitter Misvisning mot øst regnes med + fortegn :) 120 + 1 = 121. deviasjon med minus fortegn skal trekkes i fra 121 - 4 = 117. Regnestykket ditt ville ha vært riktig hvis de 120 gradene var kompasskurs og man skulle regne ut rettvisende. I dette tilfellet er de 120 gradene en rettvisende kurs og da må alle fortegn "snues", dvs brukes motsatt. Men siden du svarer så skråsikkert 123 bør du "bevise" dette :) Det var sikkert Sydvesten som ble pålagt bevisbyrden her, men jeg tar sjansen på å bli akseptert som dommer Hva klikker dere på for å få med sitat i inlegget? Man trykker på knappet merket "SITAT" før det trykkes på svarknappen. Men husk for all del å fjerne de delene av det siterte innlegget som du ikke ønsker å sitere - ellers blir innleggene og trådene grusomt lange . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjell E Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) SelQueen, du glemmer en viktig regel her: "Fra dårlig til god - fortegnene i ro". Men her gikk vi fra god til dårlig, og da skal fortegnene være omvendte. Så svaret blir 123o. Mvh, Kjell Redigert 5.Oktober.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 (redigert) SelQueen, du glemmer en viktig regel her: "Fra dårlig til god - fortegnene i ro". Men her gikk vi fra god til dårlig, og da skal fortegnene være omvendte. Så svaret blir 123o. Mvh, Kjell Dette har dere helt rett i, jeg tok feil vedr rettvisende. Deilig å være her med så mange kloke hoder Redigert 5.Oktober.2009 av SelQueen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Hvor mye rett må man svare for å bestå båtførerprøven ? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Du må ha 40 av 50 spørsmål riktig for å bestå. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.