jazzen Startet 4.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2009 Holder på å planlegge neste sommers båttur og vi har tenkt oss til Sverige neste sommer . Vi starter i Arendal og har tenkt oss i første omgang ned til Havstenssund og Sannæs-fjorden. Jeg planlegger å kjøre kortest mulig strekk, men problemet er at resten av familien ikke føler seg komfortabel med seiling uten å se land i noen rettninger, så å seile tvers over, er uaktuelt. Tenkte å følge kysten et stykke utaskjærs til omtrendt Tønsberg, og krysse fjorden forbi Kosterøyene og videre til Havstenssund. Dere som har erfaring: Kan jeg krysse fjorden før Tønsberg og samtidig se land enten på norskesiden eller svenskesiden ved normal sikt? Jeg ønsker som sagt at totalstrekket skal bli så kort som mulig. Og samtidig: Dere SOM HAR ERFARING FRA SVENSKEKYSTEN. Er dette området jeg her nevner (Sannæsfjorden og området rund) et greit sted for en nybegynner å starte? Fint om noen tips og erfaringer. Venter i spenning! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Litt usikker på det med før Tønsberg, men litt lenger opp fra Bolærme skal du vel se land greit. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Fra Tjøme ser du land hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Hei Jassen, Følg kysten du, det er ikke noe særlig lenger. men det er så absolutt hyggeligere enn å gå rett over. Gå nord av Tjøme, gjennom Vrengen og over fjorden nord av Hvalerøyene. Da er du i nærkontakt med land hele tiden og du får med deg mye fin kyst. På vei sørover på den andre sida må du ikke glemme Kosterøyene. Der er et lite paradis og har en vell av muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Har gått over fra Koster til Tjøme/ Færder, og jeg så land hele veien i alle fall. Kommer jo an på været og sikten den spesifikke dagen også Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
benna Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Ja, det høres ikke så galt ut hvis man kan ta ved Tjøme. Da blir det ikke mere enn ca 120nm (anslagsvis mål på norgeibilder.no) Takk for den opplysningen. Har dere noe stalltips? Er ikke så veldig begestret for de overfylte gjestehavnene i juli, så det hadde vært fint med noen uthavner å velge mellom. Har vært inne på Havneguiden.no. Det ser jo forlokkende ut, men kanskje det området jeg nevner er så poulært at det blir problemer med å finne uthavner? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Hvis du går mot Vrengensund etter du har passert Tønsberg Tønne, så ligger det et flott sted som heter Stauper på veien der. Ellers har du Svenner Fyr utenfor Stavern. Kommer du deg over til Hvaler, så er det et fint sted som heter Papperhavn på Vesterøy Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Jeppe Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Ad. Sannesfjorden: Bra med uthavner, trygt og godt. Sannes som ligger helt innerst har en liten campingplass med kiosk - Thats it... I klartekst: Hvorfor ikke tusle bare litt lenger sydover? Massevis med uthavner i flott skjærgård. Redd for Gule Humpen? Det bør dere IKKE være, det korte strekket er "oppskrytt"... Ihvertfall i godvær. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Kryssing ved Langesund - utafor Rakke - rett østover til nord for Torbjørnskjær gir deg sikt til land hele tida. Unngå kanskje mer enn 10 m/s hvis besetningen er litt usikker på plaskete overfart. Du får sjøen inn aktenfor tvers og må styre mye. Sannäsfjorden er vel grei, det finnes noen bolter for naturhavner der, og dessuten gjestehavna i Sannäs, og med jolle kommer du greit til Havstenssund. Men jeg er enig med andre her - Koster og dessuten skjærgården sør for Havstenssund er flotte områder, for ikke å snakke om Hvaler :) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
theppan07 Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Krysning mellom Tønsberg Tønne og over til Strømstad/Nord Koster er et trygt valg. Da har du sikt til land og fyr hele veien. Du passerer syd for Tristein fyr(Færder) og krysser over til nordsiden av Torbjørnskjær, deretter inn til Strømstad eller Koster. Tristein fyr ser du hele tiden, og Torbjørnskjær nesten hele tiden. For de som ønsker tryggheten ved å se land hele tiden, så er denne ruten i tillegg motorveien for de fra Sandefjord/Tønsberg som skal på handletur i Strømstad. I tillegg er dette ruten for Sandefjord-Strømstad fergen med 2 båter og mange avganger hver dag. Det betyr at du ser mange båter på overfarten. Selv så kjører jeg denne strekningen 2-3 ganger hver sommer. Riktig nok i en 22 fot WA. Er det 7-10 s/m vind, legger jeg meg bak fergen og lar den"brøyte vei". Den marsjer av gårde i 19-20 knops fart. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Du kan vel se land hele tiden om du går seiler over allerede ved Jomfruland, det er jo ikke lenger enn 50mil og du ser da Norge bak deg helt til du ser Sverige foran deg. Bare av nysgjerrighet hvilken båt seiler du med ? Redigert 4.Oktober.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Har en Bavaria 35 sport. Jeg ser at jeg trolig ikke trenger å fylle diesel på hele turen (800l tank). Hvis jeg trenger å fylle, så går jeg ut fra at svenskedieselen ikke skader mine 2 "ømfintlige" D-4'ere? Tenkte å reise tidlig på morgenkvisten en dag hvor værmeldingene var gode. Som dere forstår, har mine to sneller (kone og datter) fått skrekken etter en strabasiøs overfart over rakke med høy sjø, torden og lyn jeg aldri har opplevd maken til og regnvær som overgikk troperegn med glans! Hvis jeg følger deres ruteforslag (som jeg er takknemlig for å ha fått), så vil jeg vel være i Havstensund rundt lunchtider. Dere som mener jeg heller bør gå enda lenger sydover: Hvilke uthavner tenker dere da på? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Med god sikt ser du vel kanskje land til og med om du går rett over til Skagen, og derfra over til Gøteborg, og så nordover til Havstensud! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Som dere forstår, har mine to sneller (kone og datter) fått skrekken etter en strabasiøs overfart over rakke med høy sjø, torden og lyn jeg aldri har opplevd maken til og regnvær som overgikk troperegn med glans! Hvis jeg følger deres ruteforslag (som jeg er takknemlig for å ha fått), så vil jeg vel være i Havstensund rundt lunchtider. Dere som mener jeg heller bør gå enda lenger sydover: Hvilke uthavner tenker dere da på? Menn denne ballasten hadde jeg defintivt lagt listen langt lavere enn 10m/s som settes her under... rundt Rakke og Tønsberg tønne kan være ritkig så utfordrende ved denne vindstyrekn om vinden kommer fra alt annet enn "nord" her.. Unngå kanskje mer enn 10 m/s hvis besetningen er litt usikker på plaskete overfart. Du får sjøen inn aktenfor tvers og må styre mye. Jeg hadde nok satset på en tur "innaksjærs" det meste av veien, utakskjærs fra Lyngør til Jomfrulandsrenna, er været greut hadde jeg krysset sør av Stråholmen utaskjærs og rett mot Tvistein fyr,er det ikke så hadde jeg fulgt Tonerleia omtrent til Skjæregg... Rakke kan være en utfordring med rett vind, men en passer fint på nordsiden av Tvistein med kurs mot Svenner... god led... deretter fulgt leia opp mot Færder.... rett over yttre oslofjord og innaskjærs sørover mot Koster... Men vinden blir nok den største utfordringen din her, og frisk bris fra sør. sør-vest er frisk i dette området... Jeg hadde ikke seilt med en motorbåt med en famile som er redd i 10 m/s her... hadde ikke gjort det en seilbåt heller med "rett" vindretning..... Redigert 5.Oktober.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
jazzen Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Kikker litt på "eniro.se" (kart og flyfoto) av Sverige. Kunne ha tenkt meg nedover rundt Fjellbacka. Ser at syd for Fjellbaka ligger Trinisla og Galgenberget (som er beskrevet i Havneguide). På østsiden av leden her ligger Kalvøn, Brattø, Stensholmen etc. Er det noen som har vært i dette området? Er denne uthavnen noe å trakte etter? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Søk på Svenskekysten, det er en tråd med det i navnet. Da har du flere timers god lesning som dekker meste av det du trenger å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.