CAT Startet 11.Desember.2003 Del på Facebook Startet 11.Desember.2003 Vår kjære båtradio som sender fra Larvik og Fredrikstad kan jo være et problem og få inn dersom en ikke sitter oppe på senderen da , men nå skal den fra nyttår også bli tilgjengelig via DAB radio ref linken http://met.no/kyst_og_hav/batvar.html Er det noen som har erfaring med bruken av DAB radio i båt. Dekningen skal jo være meget bra fra Halden og Kristiansand i syd til Steinkjær. For min del er Oslofjord, Svenskekysten mest av interesse Det er mye info på nettet , men hva mener de som har praktisk erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.Desember.2003 Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Rart dette kom opp. Jeg satt akkurat å prøvde å orientere meg i markedet da jeg synes båten bør utstyres med DABradio. Fant ut at Blaupunkt Woodstock med DAB, CD, MP3 og MMC koster SEK 4495 hos LevelOne. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
KOB Svart 11.Desember.2003 Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Hva er DAB-radio?? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
CAT Svart 11.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Vær obs på at Blaupunkt har en ny utgave "53" som avløser til 52 Sitér dette innlegget Link to post
CAT Svart 11.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Hva er DAB-radio?? Dette kan være en start ,http://www.worlddab.org/ Denne er litt mer rett på ift Norge http://www.norkring.no/htmldoc/nyheter_DAB_i_mediene.html Men i korte trekk digital sending Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.Desember.2003 Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Hva er DAB-radio?? DAB= Digital Audio Broadcasting. Alt går ut på samme frekvens, og blir dekodet i mottakeren. F.eks går NRK Alltidnyheter, Stortinget og Klassisk som DAB over hele landet, mens de kun kan høres på FM i Osloområdet. Det blir også muligheter for å sette opp egene kanaler for idrettsarrangement, messer og lignende. Selvfølgelig er traffikk og RDS-funksjoner inkludert. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
spike Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Jeg skal gå til innkjøp av ny radio i båten og i den forbindelse så vurderer jeg en såkalt DAB radio, men er litt usikker på hvordan dekningen og lydkvaliteten er på sjøen.Håper at det er noen som kan dele sin erfaring med bruk av en slik radio og da fortrinnsvis hvordan dekninger er på vestlandet og spesielt bergensområdet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Har ikke erfaring med DAB men er rimelig sikker på at følgende skjer når du får litt dårligere dekning: radioen blir HELT TAUS istedenfor at det skurrer litt mer. Er det ønskelig? På landjorda er det vel slik at radioen finner en annen sender, men på sjøen pleier det ikke være så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Hei. Du finner info om DAB-radio på http://www.dabdigitalradio.no Dekning ser ikke bra ut. Hva som legges ut i DAB Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
spike Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Takker for svar . Jeg ser at det finnes såkalte combi DAB/FM radioer ,noe som som ser ut til passe bra for meg,siden det ser ut til å være bra digital dekning i bergensområdet. Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Takker for svar . Jeg ser at det finnes såkalte combi DAB/FM radioer ,noe som som ser ut til passe bra for meg,siden det ser ut til å være bra digital dekning i bergensområdet. Her er en super en http://www.cheap-car-audio.co.uk/product.html?code=186 - hadde det ikke vert for prisen ... Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Hei! Som en liten parantes: Sammen med Meteorologiske starter Redningsselskapet og NRK værmelding for båtfolk i Oslofjorden på DAB. Dette vil bety bedre dekning fra nord for Oslo og lengre syd i fjorden enn hva som er tilfelle nå. Detaljer blir presentert på Sjøen for alle. Bil/båtradioer med MP 3, FM og CD spiller og DAB er på markedet, og ligger på omtrent samme pris som vanlige mottakere i tilsvarende kvalitet. Ingvar Johsen, Redningsselskapet Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Astor Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Kjøpte en DAB/FM radio av den bærbare typen til å hjemme i vintermånedene og i båten på sommeren. Her på Hurum tar jeg inn 17 forskjellige stasoner i ypperste kvalitet. Radioen har både DAB og vanlig FM, har innebygde batterier, strømomformer og kan bruke sigarettplugg i båten. (ekstrautstyr) Radioen kostet rundt 2.500 kroner og er av merket: PURE EVOKE-2. Det finnes også en billigere verson (ikke stereo) til tusenlappen billigere. Konklusjon her i Oslofjorden: MEGET FORNØYD. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Kjøpte en DAB/FM radio av den bærbare typen . . . av merket: PURE EVOKE-2. Hei. Høres svært interessant ut. Hvor får en kjøpt en slik sak? Har du bilde av den du kan legge ut? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
spike Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Bildet finner du her : http://www.hifiklubben.no/image/prod/EVOKE2MP_1_b.jpg og koster ca.2700,- kr. hos hifiklubben.no Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Hvilke fordeler har en DAB radio? Sitér dette innlegget Link to post
spike Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Hvilke fordeler har en DAB radio? Fordelen med en DAB radio er en mye bedre lydkvalitet, ( nær cd kvalitet) og i tillegg kan radiostasjonen sende data i tillegg til den ordinære radiosendingen som b.l.a. kan inneholde værmeldinger,trafikkmeldinger o.l. Dette vil da kunne vises på et display på radioen såfremt en har en radio som støtter dette.Ellers vil også det digitale sendenettet kunne inneholde mange flere radiostasjoner enn dagens nett når det er ferdig utbygd. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Fordelen med en DAB radio er en mye bedre lydkvalitet, ( nær cd kvalitet) Dette kan nok diskuteres. At et produkt er digitalt, sier nok absolutt ingenting om lydkvaliteten som sådan. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Dette kan nok diskuteres. At et produkt er digitalt, sier nok absolutt ingenting om lydkvaliteten som sådan.Forholdet mellom signal og støy blir dramatisk mykje betre for digital lyd, spesielt for radio der det ofte blir svært mykje støy. Elles vil både samplingsfrekvens og kvaliteten på konverteringa mellom digital og analog lyd ha innverknad på lydkvaliteten. Elles er eg einig i at digital lyd ikkje treng vera betre enn analog lyd. Eg var snar til å kjøpa CD-spelar når desse kom på 80-talet, og snar til å ta platespelaren til nåde att når eg opplevde at CD-lyden ikkje svarte heilt til forventningane. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Alltid moro med ny teknologi, men dette klarer jeg ikke se noe som helst behov for i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Alltid moro med ny teknologi, men dette klarer jeg ikke se noe som helst behov for i båt. Hei Lasse. Fordelen ligger vel i det som blir sagt i innlegget til Ingvar J. litt lenger oppe i tråden. Det er jo en radio, men har i tillegg ........... som er greit å ha. (God dekning i Oslofjorden.) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Fant igjen en artikkel fra 2001 om DAB hos NRK. Ser ut som den største fordelen ligger hos de som skal sende radio. Mest interessant for oss som lyttere er vel dette avsnittet: Hvis man flytter seg fra et sted til et annet her i landet, vil radiokanalene ligge på forskjellige steder på FM-båndet som går fra 87,5 til 108 MHz. Årsaken til dette er at senderne ikke skal kollidere slik at radiosignalene forstyrrer hverandre i gråsonen mellom to eller flere sendere. Med DAB vil ikke signalene forstyrre, men derimot forsterke hverandre. Det betyr at vi kan la en kanal ligge på den samme frekvensen over hele landet, fra Lindesnes til Nordkapp. Hele artikkelen: http://nrk.no/informasjon/nyheter_om_nrk/1389603.html Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
KOB Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Noen som har tips om DAB bil/båtradio som kan erstatte vanlig bil/båtradio? Jeg vurderer å gå til det skritt i "nybåten", men har ikke funnet så mange alternativer på nettet så langt. Foreløpig kun 2 fra Blaupunkt, den nyeste og mest avanserte her http://www.bilradiospesialisten.no/prod_de...ljer.php?id=685 og her http://www.blaupunkt.no/7641706310_main.asp Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Astor Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Jeg har montert inn en JVJ DAB-radio med cd-spiller i Astor. Her er det vært å merke seg følgende: Radioen tar i mot DAB-sendinger i tillegg til vanlig FM. Dette kan man fritt velge selv. Men kjøper man en DAB-radio vil man jo selvsagt høre DAB-sendinger ombord. Det er her bla. værmeldingen for småbåteiere ligger. Stasjonene i DAB-båndet ligger ikke som i FM etterhverandre i frekvensbåndet. De ligger i "pakker" slik at når man finner en sending i DAB vel man kunne "laste" ned alle tilgjenglige stasjoner i denne "pakken". Hos meg ligger det pr. i dag 17 stasjoner tilgjenglige. I tillegg må man sette opp en egen DAB-antenne i tillegg til FM-antennen. Denne er liten og nett og relativt lett å plassere. Antenne-inngangen er helt spesiell og det er viktig at man får med overgangen som passer inn i radioen mot antennekabelen. DAB-radien krever god jording. Jeg kommer tilbake med mer info når jeg har skaffet meg mer erfaring med DAB i båt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
PanPan Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Jeg kommer tilbake med mer info når jeg har skaffet meg mer erfaring med DAB i båt.Meget interessant! Et blåøyd spørsmål: Får man DAB-radioer som både går på nettet og 12V? Vet du noe om dekningsforholdene rundt omkring i Skagerrak? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.