Jump to content

DAB-radio i båt

CAT

Recommended Posts

Drev å eksperimenterte litt med VDSL her for en tre års tid siden. Det viste litt om hva som kommer i slike s.k. MSN (Multi Service Networks). Det var 28Mb/s over kobber. Da kunne man laste ned videofilmer (Video On Demand) og gå på nett via en Set Top-boks på Tv'n. Men det er også spørsmål om standarder i kjernenettet og utbyggbar kapasitet. Man skal jo også kunne garantere kvaliteten (QoS) på tjenestene. Ingen vil ha hakkete tv-sendinger eller ip-telefoni som plutselig mister forbinelsen pga. pakketap.

Ganske morsomt at ISDN en gang i tiden skulle være fremtidens nettverk, med 2*64kb så er det vel modemhastighet. Her skjer tingene fort. Det går vel mot enten trådløs bredbånd med by-dekning (MAN) eller hver mann, hver sin fiber. :confused:

Interessant diskusjon dette her…

Eg trur, -det er viktig å skille mellom bruken her. Det er forskjell på radio til bruk i heimen og radio til bruk utanfor heimen, til dømes i båten. For radio i heimen har me jo alt i dag moglegheit til å få denne via breibånd i god kvalitet, men for radiolyd når ein er utanfor heimen er forholdet annleis. Vanleg FM radio har svært god kvalitet viss du har stabilt og godt signal, og så lenge du er i ro. Då er det lite å henta på å gå over til eit digitalt system. Viss du derimot er i rørsle så vil du på vanleg FM få fading på grunn av fleirvegstransmisjon. Viss signalstyrken er god så vil du merka lite til den, men med ein gong signalstyrken går ned vil den verte godt merkbar. I eit digitalt radiosystem så har ein moglegheit til å kompensere for dette slik at lyden har samme kvalitet heile tida. (Merk: eg seier ikkje at fleirvegstransmisjon ikkje er eit problem for digitale radionett også, men ein kan kompensere for ein del av problemene som følgjer med).

Så viss ein skal ha lyd med god kvalitet medan ein kjører bil eller seglar så er DAB eit godt alternativ (faktisk det beste per i dag).

Når det gjeld overføring av radiolyd over mobiltelefon (EDGE/UMTS) så er det fullt mogleg, men det vil vera kopla mot ein kostnad (truleg nokså dyrt ei god stund frametter).

Wimax kan vera eit alternativ i svært sentrale strøk, men å tru at ein skal få ei landsdekkande Wimax utbygging i Norge er nok meir optimistisk enn å tru på Jolenissen. Frekvensområdet er såpass høgt (3.6GHz), og Norge har såpass mykje ”topografi” at ein vil trenge altfor mange basestasjoner.

For å få til ein rimeleg god landsdekning så må ein nok bruke dei frekvensområda ein brukar i dag (88 – 108Mhz for FM og ca 220-230 MHz for DAB). Eventuelle nye digitalradiosystem må også ligg i dette frekvensområdet skal ein få ein nokonlunde kostnadseffektiv utbygging.

Kva vert så den nye standarden? Tja sei det… så vidt eg kan sjå er det ikkje nokon soleklår favoritt enno, og det kan fort gå 10 år frå ein ny standard ser dagens ljos før den er i almen bruk. Ein annar ting er at ein kan få oppgraderingar av eksisterande standarder. Som EDGE/AMR er oppgradering av GSM og HSDPA vil vera oppgradering av UMTS så kan ein kanskje sjå for seg HIFI- FM eller Enhanced –DAB, kven veit.

Einaste eg er nokså sikker på er at det vil ta meir enn 5 år før det kjem ein allment akseptert digital radiostandard som erstattar DAB, og det vil ta enda lengre tid før ein har eit landsdekkande nett for denne nye standarden, og det vil gå enda lengre tid før ein koplar ned dagens FM nett.

Og i mellomtida synns eg at radioen med DAB/FM fungerer heilt fint. :smiley:

mvh

Rossicus

Ombord skulle jeg ønske DRM radio sendt over 1314 kHz (i dag er det AM).

DRM er en ny digital standard for mellombølge og kortbølgebåndet. Jeg liker

MB og LB siden det er stor rekkevidde på en frekvens. Med en båndbredde på

4.5 kHz blir jo lyden deretter, men for tale (nyheter/værmelding/talk radio) er

det helt utmerket. DRM skal ha bedre båndbredde enn dette.

NRK er med i DRM konsortiet se på Norkring hjemmeside

http://www.norkring.no/htmldoc/tekniskdrm.html

BBC sender allerede, Norkring fra Kvitsøy (1296 kHz) :

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressrele...er/01/drm.shtml

Det er nok dette vi ønsker oss ombord.

Ole
S/Y Algol

• 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

Beklager at jeg ikke er oppdatert i forhold til all informasjon i denne tråden.

Mitt spørsmål er hva som er en meget god DAB-antenne, hvor denne plasseres, hvordan ledningen fremføres til en meget god DAB mottager, og hva som er en meget god DAB-mottager.

Jeg har hatt flere DAB mottagere ombord og er bare misfornøyd. Så nå må jeg jobbe grundig med saken i løpet av høsten/vinteren/våren 2008-2009.

Jeg har JVC DAB/FM radio (bilradio). Den funker meget godt. Den skifter mellom DAB/FM, etter beste mottakskvalitet. Den kostet ca kr 1200 hos Seatronic.

Jeg har også en DAB-bilradio ombord med utvendig antenne fra JVC. Godt fornøyd så langt. Min radio kostet 4.500 for et par år siden. De har vel trolig fallt i pris etter hvert. Vi bruker radioen mye ombord. TVen ligger fortsatt ubrukt.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg kommer til å kjøpe en Revo DAB-adpter til min bil/båtradio som plugges inn i RCA inngangen i FM radioen, og da har man en fullverdig DAB radio med fjernkontroll. Men det er et problem---adapteren har bare 9V input fra 230V. Jeg tenker å bruke en omformer fra 12-9V som man får kjøpt hos Clas Ohlsson. Er dette en grei løsning? Noen som har prøvd noe tilsvarende?

Komplett.no - Revo Mondo DAB adapter for HiFi

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

På hjemmebanen har jeg gått fullstendig over til internettradio. Har ikke følt behov for så langt. I bilen har jeg en ca 5 år gammel FM radio som jeg kommer neppe å gjør noe med så lenge den spiller CDer og jeg kan høre på NRK Hordaland sine trafikkvarsler.

I båten har jeg også en "bilstereo" med CD, mp3 og FM radio. Tror ikke jeg komme til å bruke radio til mer enn litt nyheter og værvarsel. Så det blir nok ikke DAB for meg på en god stund.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

img_0433.jpg

Her er en fullverdig DAB-mottaker, som kobles til eksisterende stereoanlegg/FM-radio med AUX inngang

img_0434.jpg

Den er beregnet på 220/9V, så jeg bruker denne omformeren fra CO fra 12 til 9V Det fungerer bra. Strømforbruket er det ikke noe å si på,720mA.

Bra å ha når FM båndet engang stenges, dessuten får man ikke lenger båtradioen og alltid klassisk på FM radioen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Pinell Supersound med DAB, FM og Internettradio er løsningen. Da får jeg FM der det er FM dekning, DAB der det er DAB dekning og alle kanaler i væla der det er dekning med ICE bredbånd og trådløs ruter ombord...................

MP3 støtte og Best Buy i Lyd og Bilde og ikke mer enn 1.6000,- - 1.800,- hvis du følger med på tilbud som går nå og da. Akkurat nå 1.599,- i Expert butikkene.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...