Jump to content

DAB-radio i båt

CAT

Recommended Posts

Hei.

Er litt interessert jeg også. Har en 600kroners elendig Korea-bilradio i båten, og Phillips bilradioen i bilen er heller ikke bra lenger. Er det noen som har hørt om "pluggbare" DAB/FM radioer? Så kunne en ta den ut av en ramme i bilen og dytte den inn i en ramme i båten når en skulle på båttur! Men det er vel for mye å håpe på.

Kjenner til dekningsbegrensningene Ingar, men det skulle rekke for meg. Men hva med vestkysten av Sverige, rekker de norske DAB sendingene noe særlig nedover mot Marstrand? Og hva med svenskene, har de også begynt med DAB, og samme system? Og eventuellt dekningskart?

Lars H.

(som har kone og hund på landet og sliper og lakker trapper i "heimen")

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har vært ute ved Oscarsborg og der omkring og prøvd DAB-radioen. Virker meget bra. OG UTEN SUS! Krystallklar lyd hvor høytalerne bestemmer endel av kvaliteten.

Når jeg lytter til f.eks. NRK P1 kan jeg få opp info om sendingen, hvilken program som kommer osv. Dette kommer automatisk opp når jeg trykker på en bestemt knapp. På P4 kommer info om programleder, nyhetssnutter, hvilken melodi som spilles og hvilken artist. Jeg har montert den i en Biltemaholder for bilradio. Når jeg forlater båten vipper jeg ut fronten på radioen som jeg legger ned i et lite etui som fulgte med radioen.

Jeg kan ta ut hele radioen hvis jeg ønsker det, slik alle bilradioer har mulighet til, dersom du vil ha den i bilen også.

Kommer med mer info etterhvert som jeg blir mer varm i trøya!

Bilde

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Etter den første helgen på vannet med DAB-radioen montert kan jeg bare si meg godt fornøyd. Slipper å søke etter stajoner. Info om neste program dukker automatisk opp på  displayet. Glemmer fort klokka når man er ute med båt. Og da er det kjekt å bli minnet på nyheter, værmelding og nye program som kommer. Det blir ikke til at man leser programoversikten i avisa for radioprogrammer. Her blir man minnet på det uansett.

Og blir det diskusjoner om hvilken artist eller samg man hører så er det bare å titte bort på displayet.

Konklusjon så langt: MEGET fornøyd.

Minus er foreløbig: PRISEN

Nettopp - minuset er prisen. Og spør du meg er det et veldig stort minus. Når i tillegg dekningen er så begrenset synes nå jeg at også dette er et stort minus. For de som har fulgt med i mediene er NRKs DAB-satsing langt på vei en fiasko sett i forhold til de forventingene som det var til utbredelse. Salget av DAB-radioer er foreløpig svært tregt. Kan vi regne med at NRK bygger ned tilbudet om ikke lyttertallene blir høyere? Selvsagt synd for oss båtfolk som er av de som har stor nytte av DAB.

...hmmm... prisen er litt uklar for meg. Hos HIFI - klubben får man DAB-radio fra kr. 1.698,-  :smiley:

Det er riktig at man får en DAB-radio for denne prisen. Type reiseradio.

Dette er en enkel DAB-radio uten noen spesielle finesser som info i displayet osv. (Har en slik en i stua)

Men til innmontering i bil/båt med CD-spiller koster den fortsatt mellom 4-5000 kroner.

• 11 måneder senere...

Møte Tommy Jensen hos Service-eksperten Vest i Leangbukta sist helg. Han lå også i Mosse-kanalen. Vi snakket om DAB-radioer, hvor han kvitterte og sa: - Baatplassenmedlemmer vil få 10% rabatt på DAB-radioer hos oss.Han har JVC, to bilradiotyper og et midianlegg, samt et annet merke i reiseradio for rundt 1100 kroner.

Alle har vanlig FM i tillegg.

Her er det penger å spare i båtregnskapet!! :sailing:

Tommy er Baatplassen-medlem og kjører med vimpel.

• 5 måneder senere...

Vet det er mange tråder om DAB, og siden vi tidvis oppfordres til å bruke eksisterende tråder framfor å skape nye, så tok jeg altså tak i denne tråden her (altså tilfeldig valgt)...

Mitt budskap er at iflg. VG m.fl. så blir DAB-satsingen lagt ned i foregangslandet Sverige. Kan kanskje gi føringer også for Norge? Klikk her for å lese fra VG. I alle fall tror jeg det får betydning for min del, jeg hadde faktsik begynt å vurdere dette seriøst. Nå kan det kanskje bety bortkastede penger på litt sikt?

Redigert av Ronald (see edit history)

Det som jeg synes er et trekk med slike systemer de siste 30 år, er at før et system er endelig etablert så er det et konkurrerende system som har kjørt forbi: ISDN - DN står for digital nettverk... hvem tenker idag på ISDN som et digitalt nettverk :confused: Vi så nylig på en nybygget leilighet - uten innlagt telefon, kun bredbånd.

Familiens julegave iår blir/ble media-PC i stua (HTPC); stereoanlegget er kastet, radio kommer bare over bredbånd og satellitt, TV over satellitt, CD'ene ligger allerede på harddisken osv.

Andreas

som hoppet heeelt over ISDN-tidsalderen og lurer på om han også kommer til å hoppe over det digitale terrestriske TV-systemet (vi får se...)

Ser det går litt bylgjer om DAB for tida.

Sjølv har eg ikkje dei store preferansar for hverken det eine eller andre DAB/FM, men synns det var praktisk å kunne ta inn "værvarsel for småbåtbrukere" i Oslofjorden sjølv om eg ikkje er innanfor dekningsområdet til sendarane i Fredrikstad eller Larvik.

Men synns påstandane som kjem frå enkelte hald om at ein "med å anbefale DAB lurar forbrukarane" går litt langt. Ein må i så fall spørje: Kva er alternativet (bortsett fra FM)?

DAB er jo alt ganske godt utbygd i østlandsområdet pluss litt av vestlandet og trøndelag. Dekningskart her

Og det er jo ikkje slik at nettet kjem til å bli slått av i nærmaste framtid når det er seld 35 000 apparat, og radio-folka seier at dei skal satse vidare på DAB.

Det er klart at det finns betre systemer for digital radio, men når blir det utbygd i så fall? Truleg ikkje i løpet av dei første fem åra.

Så eg trur nok at ein trygt kan kjøpe td. bærbar DAB radio i jolegåve (eller til seg sjølv) utan å vera redd for at den blir avlegs i morgon. I tillegg så vert jo dei fleste levert med FM også.

(Og kor lenge varer ein slik radio? Viss ein har den i 5 år så har ein jo hatt bra nytte av den....)

Det vert jo omtrent som om ein skal kjøpe ny PC, det kjem alltid ein betre modell viss ein ventar litt....

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)

Møte Tommy Jensen hos Service-eksperten Vest i Leangbukta sist helg. Han lå også i Mosse-kanalen. Vi snakket om DAB-radioer, hvor han kvitterte og sa: - Baatplassenmedlemmer vil få 10% rabatt på DAB-radioer hos oss.Han har JVC, to bilradiotyper og et midianlegg, samt et annet merke i reiseradio for rundt 1100 kroner.

Har du noe mer informasjon om dette tilbudet? Nøyaktig modellbetegnelse og pris...

Har du noe mer informasjon om dette tilbudet? Nøyaktig modellbetegnelse og pris...

Se Leverandørannonser.

Tommy, alias Kolbjørn, har kommet med endel info vedr. rimelige DAB for Baatplassen-medlemmer. Er noe uklart, ring Tommy. Han er båtmann og ikke minst fagmann innen radio og TV.

Sitter akkurat nå og hører på Met-radioen på DAB. Den gir værrapport og varsel for Indre Oslofjord. Varslet går kontinuerlig.

Redigert av Astor (see edit history)

Det DAB-opplegget synes jeg er litt latterlig med det dekningsområdet. Det er jo også et gammelt system fra 80-tallet. De kunne jo heller har kommet med noe som går på eksisterende plattformer. Digital radio som benytter overføring via Edge/Umts e.l. som det eksisterer dekning på, i stedet for å bruke år og dag på å bygge ut DAB. Det tar jo så lang tid før man får tilgang til slike systemer hvis man ikke bor i det indre østlandsområdet. Vi får bare vente på Wimax... :confused:

Fasttelefon som system er på vei ut - blir vel en bonus i forbindelse med bredbånd om noen år. Dette drar med seg faks, hva bredbånd i utgangspunkt har erstattet vet vi vel alle - modem over telefon. Mobiltelefonprodusenter jobber med mobiltelefoner som kobler seg til trådløs bredbånd når tilgjengelig osv.

For meg ser det derfor ut at alt retter seg mot et nytt - og denne gangen ekte - digitalt nettverk for alle tjenester - det som ISDN i sin tid påsto å være. Bare tull å kaste bort milliarder - eller hundrevis av millioner - på enda et spesialisert nett. De penger kunne bedre blitt brukt for å føre høyhastighetslinjene enda nærmere til sluttbrukeren både de trådbundne og det trådløse.

Har forøvrig idag også lagt merke til at jeg nesten ikke ser noe forskjell om jeg tar in NRK over bredbånd eller med antenna på taket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...