Jump to content

er dette nok for og heve ett båtkjøp


køsse

Recommended Posts

Tre rotner, det gjør ikke plast

 

Det er den samme gamle historien.

Innbakt treverk i en plastbåt har aldri gått bra over tid før, og det er ingen grunn til at det skal gjøre det nå.

Det er utallige historier om råtne akterspeil og råtne spant og stringers. Og balsadekk som slipper.

En båt bygget i 1980 med treverk som bærende konstruksjon bør man kunne mistenke å være kommet til slutten av livet. Eller en omfattende, og kostbar, reparasjon.

Jeg ville aldri kjøpt en sånn båt uten å ta mange kjerneprøver.

Og det merkelige er at norske båtbyggere fremdeles bygger på denne måten.

Jeg har selv en båt fra 1982. Og den er god som ny. Fordi den er trefri. Ikke en eneste kvadratmillimeter innlaminert eller overstøpt treverk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser dette som to problemer: Winsj-saken og dårlige avstivninger.

Det mest traumatiske er utvilsomt opplevelsen med at båten holdt på å synke. Og slik trådstarter beskriver den hendelsen er det etter mitt syn meget sannsynlig sevforskylt pga. feil bruk av winsjen. Båten hadde jo ikke lekkasje før han brukte winsjen. At selger er villig til å ta dette på sin forsikring synes jeg er svært generøst, og det er jo ikke sikkert han synes det er like greit om du i tillegg ønsker å heve kjøpet.

Om de dårlige avstiverne gir deg grunn til å heve kjøpet vet jeg ikke, men SW har jo uttalt seg ganske bastant om det. Imidlertid tar jeg for gitt at om du får hevet kjøpet, plikter du å reparere de skadene du selv har påført båten mens den var i ditt eie.

 

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...