Jump to content

Erfaringer med ny Bavaria 35 cr etter en sesong

blueline

Recommended Posts

Da er sesongen over for vår del og det er tid for å dele litt erfaringer. Vi fikk levert båten 20 juni i Danmark. Båten seiler godt selv med mine begrensede seilferdigheter. Vi valgte kort kjøl for å komme inn i flere havner. Det fungerer godt, men da kjølen består av to korte finner etter hverandre med en torpedo under blir den nesten som å manøvrere en langkjølet båt i havn. Dvs. det er vanskelig å få god sving forover når det er trangt og da det ikke er stor flate på kjølen driver den fort av. Etter en sommer med mye vind i havnene har jeg begynt å ønske meg baugpropell. På den annen side var vi inne i 3 havner i løpet av ferien hvor vi ikke hadde kommet inn med dyp kjøl.

Motoren 28 hk er meget god, men ikke større enn nødvendig når man holder til langt inn i Oslofjorden. Topper 7,8 knop og marsjer fint 7,2 knop ved 2500 omdr. Vi investerte i vindskjerm fra Hønø båtvindrutor og cockpitkalesje fra Kappell och annat og det var bra å ha i juli/august. Jeg kan faktisk sitte inne å styre om jeg vil da jeg faktisk ser godt gjennom vindskjermen.

Bokomforten er topp og med vannbåren varme og 300 l ferskvann er det nok vv-vann til dusj og oppvask så mye man vil selv når man ligger i uthavn. Planløsningen fungerer meget godt. Vi har flyttet til babord aktercabin og flyttet veggen mellom cabinene så vi har meget stor seng og minstemann har fått litt mindre. Fornøyd med at vi valgte flyttbar vegg mellom aktercabinene.

Følgende feil og mangler har jeg oppdaget gjennom sommeren. Dør til forcabin begynte å ta i karmen etter noen uker i sjøen, badeplattform ville ikke heves uten hjelp, luftlomme i gelcoat i cockpit. Dette ble fikset sist uke hos Lundebåt. Ny styringsenhet til badeplattformen, gelcoaten ble fikset så bra at jeg ikke ser skaden(imponerende og det er tydelig at noe gjør proffene bedre en amatørene) og døren ble hevet slik at den ikke tar i.

Jeg monterte ankervinsj akter, vannbåren varme, vv-vann i en hektisk uke før ferien. 6,5 mm kjetting glipper på Quick vinsjen så leverandør gir meg 8 mm kjetting i stedet(Denne Bavariaen er ikke baktung så det går nok bra.) Jeg skal forsterke akterspeilet da det beveger seg litt under bruk. Får skaffe litt info om plastarbeid da jeg ikke har erfaring med dette. Autopilot, vinsj foran, baugpropell står på ønskelisten til jul, men tiden får vise hva jeg får råd og tid til. dsc03015.jpgdsc02758.jpg

Flott oppsummering av sesongen.... :flag:

Synes båten kler vindskjermen jeg da :yesnod: ... men hva legger du i at akterspeilet beveger seg litt under bruk?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er under bruk av vinsjen at akterspeilet flekser litt rundt vinsj og brakett. Den forrige båten hadde tradisjonell løsning med "trapptrinn" badeplattform noe som gjør at konstrukjsonen blir stivere. Her er det en stor plan flate som vinsj og brakett er montert i . Denne gangen holder det ikke med limt mothold på baksiden så jeg må nok plaste inn finer på baksen el. for å få det stivere. Det er store krefter når du trekker med vinsjen og kjettingen trekker til siden. Båten veier sine 6 tonn vinsjen trekker med 350 kg. Jeg har ikke noe erfaring med plastarbeid, men det får jeg sette meg inn i nå i vinter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...