Jump to content

Nybegynner seilbåt

Vestlending

Recommended Posts

Har en kompis som tenker på å skaffe seg en liten begynnerseilbåt. Han ser helst for seg noe med påhenger siden han er redd for en gammel saltvannskjølt dieselmotor. Noen som kan tipse om noen kjekkee båter å se på? Prisklassen er vel enten rundt 30-40 000 eller rundt 100 000....Han vet ikke helt hva han vil legge ned i dette enda.

Jeg har allerede nevnt for ham båter som Maxi 77 og Maxi 68 samt Colomi 66 siden dette er annerkjennte båter som holder seg godt i pris. Noen med litt bedre kunnskaper enn meg om seiling som kan gi noen råd?

finn.no og baatnett.no er gode plasser å lete etter bruktbåt. Disse to plassene ser for meg ut til å ha størst aktivitet. www.batborsen.no er også brukbar.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kilder til mer informasjon om seilbåter er det en del av.

Ta en titt på www.sailguide.com Det er en kjempeside der en lang rekke brukte seilbåter presenteres med linker til bilder, klubbsider, produsent osv...I tillegg kan eiere legge inn komentarer om de ulike båtene. (Hadde ikke dette vært noe man kunne fått til i norge for både motor og seilbåter?)

Ellers gir seilmagasinet ut et blad som heter seilbåtguiden og du kan kjøpe en bok som heter 300 segelbåtar i test eller noe slikt fra nautisk forlag. Meget bra bok!!!

Har selv hatt en Alo-Mikkel 26. Dette er en båt å se på! Synes personlig den er litt penere enn Maxi77, men være obs på at disse båtene i stor grad er selvinnredet og følgelig har varierende kvalitet på innredningen.

Ellers skal ikke jeg synes om båter jeg ikke har seilt selv, men det finnes mange greie båter i begge disse prisklassene han kan se på.

Takk for tips!

www.sailguide.com var et imponerende tiltak, viser hvor mye en privatperson kan få til på internett.

Båten som var til salgs ligger nok litt langt unna siden han bor sørover, men takk for tips!

Ellers kan det nevnes at vi etter besøk på www.sailguide.com lurer på om det ikke kan være god økonomi i å kjøpe en liten seilbåt i sverige. særlig maxi 68 ligger jo veldig høyt i pris i norge i forhold til i sverige selv om man må betale moms.

• 4 år senere...

Jeg har selv hatt Maxi 77 -mener selv dette var en glimrende nybegynnerbåt. hadde innebordsmotor og det var stort sett en positiv opplevelse. Men denne båten fungerer jo også bra med påhenger. Hadde den i to år, det var en problemfri og hyggelig båt...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Maxi77 er sikkert en flott båt, men dere er klar over at tråden er 4 år gammel? :confused:

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Kanskje det ble en Maxi77, men etter 4 år, så er nok Vestlendingen bitt av 3-fotsyken og ikke minst mer erfaren vil jeg tro. :lol:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Søker du på Finn på båter under 100000,- dukker det opp en del. Av disse vil jeg ha valgt en nyere båt av mer moderene konstruksjon og av en anerkjente konstruktør, fortrinnsvis fabrikkbygd.

På Finn vil du bl.a. finne noen Granada 27, Albin Accent, Albin Express og en Dehler. Dette er båter med godt rykte og gode seilegenskaper. Det kan være andre og eldre båter av bra kvalitet, men ofte er seilegenskaperne ikke helt på høyde eller de er trange og upraktiske. På de fleste båter fra 80- tallet kan regne med at motoren er "som så", særlig om de er sjøvannskjølte, dersom den ikke er skiftet. Bra seil og gode seilegenskaper er kanskje det viktigste - det engasjerer både skipper og mannskap og gjør det morro å være på sjøen. På denne båtstørrelsen kan faktisk en påhenger være et bra alternativ, den frigjør verdifull plass ombord. Lykke til.

En liten sveip på Finn viser en en del båter båter under 100000. Ut fra de erfaringer jeg har i dag vil jeg vel ha valgt min nybegynnerbåt ut fra følgende kriterier: Fabrikkbygget, kjent konstruktør, gode seilegenskaper, gode seil, nyest mulig.

Båter som nå ligger på Finn og tilfredstiller noen av disse kriteriene er Granada 27, Noen Albinbåter og en Deler. Gode seil er viktig, å seiler godt er gøy og engasjerer skipper og hele mannskapet (familien), i motsettning til en krenkende og drivende baljing hvor alle vil i land snarest. På 80-talls båter kan motor være "som så", sats gjerne på en påhengere til en velseilende båt av denne størrelse, det frigjører også volumi båten. Lykke til

Snakker du med deg selv, pettersand? :crazy:

Som nevnt tidligere er denne tråden 4 år gammel, og jeg tviler på at trådstarter fortsatt er ute etter sin første seilbåt...

:lol:

Nå siktet jeg til dine innlegg #11 og 12.

Kanskje hadde du bare glemt at du allerede hadde skrevet et innlegg her. :wink:

Det blir jo etter min subjektive vurdering. Saken er vel at det vil være vanskelig å finne 30 f.inger på det norske markedet i denne prisklassen.

Det kan du se på Finn.no Noen 70-tallsbåter - nyere 30 fotere vil helst være dyrere.

I dag kan du finne en Albin Cumulus , en Polo og en Alo96. Jeg vil ha valget Cumulus, en bra båt på alle måter. Men alle nevte båter hadde sikkert behov for oppgradering av seilgarderobe og hva med motor? 180ooo er faktisk nokså knapt for å få en bra og oppgraderte 30 foter. Ut fra et fast budskjett på kr 180 vil jeg ha gått ned i klassen 25-28 fot dersom en ikke er i restureringsmodus

Redigert av pettersand (see edit history)
Hva slags båt ville man gått for?

- pris ca 180.000

- Nybegynner

- Ca 30 fot.

- Innenbords diesel med nok HK

- Masthead

- Tur/bo/feriebåt

- Ikke MAXI

Båten du beskriver, er en klassisk halvtoner. En Albin Ballad, Comfort 30, Mikkel 30, eller tilsvarende båt, er akkurat det en nybegynner trenger. Problemet er at disse er gamle, kompisen din må ta seg tid til å lete opp et eksemplar med ny motor, nye seil og som er i bra stand. 21 hk er veldig bra, ca 15-18 er greit nok det også.

Man kan få en ganske fin utgave for 180K om man har tid til å vente og prute litt.

Suzuki

No boat needed..

Den ER veldig trang. Men om man seiler alene, eller bare to personer, spiller det kanskjer ikke så stor rolle ?

Forøvrig er B31 generelt sett mye mer trangbodd enn de båtene som er basert på Ballad / Joker skroget. Gjelder ikke bare cockpiten. B31 er 278 cm bred, Jokeren er 296.

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...