Jump to content

Kobling av høyttalere


agun

Recommended Posts

Hei,

 

Har du "fader" så har du antagelig uttak til 4 høytalere.

 

Jeg vil anbefale deg å koble "riktig" med alle 4 høytalerene. Da bruker du alle 4 forsterkerene. Så kan du heller ha Av / På bryter på begge kursene i tillegg.

 

På denne måten kan du sette "fader" til en standardstilling, som gir en bra lydfordeling. (Kan hende du f.eks. trenger mer lyd ute )

 

Gerhard

Link to post

Hei.

 

Jeg har en billig Korea bilradio med en tilsvarende billig 2x20w booster, og har et lite bryterpanel med tre doble brytere, en for lyd til salongen, en for akterkabinen og en for uteplassen. Dermed kan jeg kombinere lyden der jeg vil. Med lyd til alle høytalerne, blir det litt hard belastning på forsterkeren, men det går bra. Dersom det ikke er felles jord, må jord for høyre og venstre kanal splittes.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker for innspillene, spesielt til Lars for sin illustrasjon.

 

Jeg tenkte kanskje at det ville vært tilstrekkelig å koble kun den ene lederen på hver høyttalerkabel (totalt 4) til bryteren (3-trinn, 6 poler) og la den andre lederen gå direkte til høyttaler.

 

En annen ting: Jeg har koblet anlegget til sikringstavle som igjen er koblet til hovedstrømsbryter. Når jeg forlater båten skrur jeg av hovedstrømsbryteren og alt blir koblet ut. Det gjør følgelig også anlegget, og alle innstillinger (fader, radiostasjoner, etc) resettes. Må jeg bite i det sure eplet å trekke en egen kabel utenom hovedstrømsbryter eller finnes andre løsninger?

 

Ønsker i utgangspunktet å ha alt elektrisk tilkoblet hovedstrømsbryteren!

Link to post


agun:

En annen ting: Jeg har koblet anlegget til sikringstavle som igjen er koblet til hovedstrømsbryter. Når jeg forlater båten skrur jeg av hovedstrømsbryteren og alt blir koblet ut. Det gjør følgelig også anlegget, og alle innstillinger (fader, radiostasjoner, etc) resettes. Må jeg bite i det sure eplet å trekke en egen kabel utenom hovedstrømsbryter eller finnes andre løsninger?

 

Ønsker i utgangspunktet å ha alt elektrisk tilkoblet hovedstrømsbryteren!


Aternativet er et lite batteri ved radioen.

 

Det kunne evt. være oppladbart fra båtens 12v, men denne funksjonen trekker så lite strøm, så det tror jeg ikke du trenger.

 

Gerhard

Link to post


agun: En annen ting: Jeg har koblet anlegget til sikringstavle som igjen er koblet til hovedstrømsbryter. Når jeg forlater båten skrur jeg av hovedstrømsbryteren og alt blir koblet ut. Det gjør følgelig også anlegget, og alle innstillinger (fader, radiostasjoner, etc) resettes. Må jeg bite i det sure eplet å trekke en egen kabel utenom hovedstrømsbryter eller finnes andre løsninger?
Vel, i en bil står det alltid spenning frem til radioen, og det går jo stort sett bra. For min bilradio (den i bilen altså), ville det blitt problem med hovedbryter. Radioen har nemlig kodelås. Og å legge inn koden for hver gang jeg startet opp og ville høre litt på Elvis? Nei takk! Hva du gjør i båten får du bestemme selv. Husk i hvert fall sikring. Og skulle du glemme å slå av radioen mellom helgeturene, vil den jo tappe batteriet ditt en del. Glemte kupelyset på en gang da jeg var borte fra bilen en uke. Det lyset trakk 0,25A, og etter en uke var batteriet tappet med 42Ah! Var ikke lett å starte da når batteriet var på 60Ah.

 

Det eneste lure jeg kunne tenke meg for at radioen din ikke skal glemme oppsettet, er et opplegg med backup batteri og dioder. Laget en rask tegning for det og. Ikke helt ideell, for dersom du slår på radioen uten hovedbryter, vil du kjøre den ene og alene fra backupbatteriet.

 

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Men Lars,

 

Minnefunksjonen har egen ledning inn.

 

Han kan altså legge egen ledning med liten sikring til denne, forbi hovedbryter.

 

Radioen vil gå av med hovedbryteren, bare minnefunksjonen vil få strøm. Sånn er det i bilen og den tåler å stå i flere uker.

 

Men for å unngå dette må han ha eget batteri. Ser du tegner 9v. Det holder sikkert.

 

 

Gerhard

Link to post

Et løsningsforslag til. Det eneste drawbacket med dette, er at det kreves 8 brytere med "endevender" funksjonalitet. Mye brukt i f.eks. lange korridorer hvor man skal ha mulighet til å slå av og på lyset fra begge ender av korridoren. Det er da snakk om vanlige lysbrytere. Muligens fåes vippebrytere/mindre brytere med samme funksjonalitet.

 

Det blir 4 brytere på hvert sted, men til gjengjeld kan du:

 

Sitte i salong og: Slå av/på venstre og/eller høyre høytaler på flybridge.

Sitte i salong og: Slå av/på venstre og/eller høyre høytaler i salong.

 

Sitte på flybridge og: Slå av/på venstre og/eller høyre høytaler på flybridge.

Sitte på flybridge og: Slå av/på venstre og/eller høyre høytaler i salong.

 

Da har du full kontroll...  :sailing:

 

Bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...