Viksund Bravo Startet 5.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2009 Hei Vurderer bytte av takluke (Ca 54x54cm) i tak forkabin grunnet lekkasje. Noen som har gjort dette? Er det noen typer dere kan/ ikke kan anbefale? Noen som passer "rett i" , altså med samme dimensjon og radius i hjørner? Mulig jeg bytter i øvre salong også.... Begynner vel å lekke etter hvert den også. Den er noe større, har ikke målene ennå. Tips/ erfaringer? Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Ikke noen som har byttet luker? Hadde vært fint med tips om hvilke som er av god kvalitet, lukestillere som ikke "gir seg" osv.... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
geir s Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Hei, har byttet takluke i førerkabin, ertec er produsent av luken, mye arbeid, satte bort jobben først til et verksted som skal være proffe, men det var de ikke, takluka lakk som en sil gjennom lukekarm, skar bort avstiningen mellom indre og ytre tak, blandet helt feil topcoat etc. Jeg måtte gjøre opp alt arbeidet selv, mye jobb men resultatet blev meget bra, kan sende deg bilder hvis interesse. MVH Geir Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Hei Geir. Høres ut som om du har hatt litt sjau.... Jeg er veldig interessert i bilder. Er det skyveluke eller hengslet? Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Zach Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Du finner en kommentar her om Moonlight 50 x 50 luke: Montering av Moonlight takluke Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Fin beskrivelse Zach Vel verdt å tenke på før valg av luker. Edit: Det kan godt være jeg også har 50x50 åpning for luken, må finmåle litt.... Redigert 7.Oktober.2009 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Zach Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 ...Det kan godt være jeg også har 50x50 åpning for luken, må finmåle litt.... Obs pluss noen mm hvis du bestiller innerramme (prisen for Moonlight-lukene hos Maritim er MED innerramme). Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Sjekk at du får riktig moonligt luke. Det er forskjell på radius i hjørnene på motorbåtluken og seilbåtluken. Enkelte motorbåtprodusenter har brukt seilbåtluken. Likeså må du få riktig innerramme. Hvis det er buet underlag der luken skal monteres må du ikke skru luke for hardt ned til slik at luken også buer. Da det vil kunne skape lekkasjer i glass/ramme. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Hmm... Det var jeg ikke klar over..... Hvorfor er det forskjellige luker? Har det noe med styrken å gjøre? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
runonce Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 hei jeg og har problem med moonlight takluke på min bella falcon 26,den lekker mellom pakkningen jeg lurer på om det går å skaffe ny pakkning, er det noen som vet det?? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Jeg hadde (har) samme problem. Men luken er et bare et par mnd gammel, og jeg har fått tilsendt ny etter reklamasjon. Ellers ville jeg ha prøvd å bruke sikafleks. Bytter bare lokket, noe som er svært enkelt: 4 skruer. Her er en info fra produsenten om hva som kunne være årsaken til lekkasjen: Der er nogle gange at gummipakningen ikke er limet korrekt før fugningen. Den kan kæntre en anelse. Dette retter vi op ved at lime gummilisten fast. Herved holdes den ind, og overrammen kan lukke uden at gå på underrammen. Dette er en normal måde at rette en tætningsliste på. Vi ser ikke nødvendigvis utætheden som en følge af at den er limet (eller ikke limet). Mulige årsager kan være: · Underramme ikke justeret ordentligt · Svejsning utæt · Fuge utæt · Limning af samling i liste · Lugen ikke korrekt monteret. Kunden har måske haft adskilt hængsler, og samlet den skævt. Vi må levere en ny, og få den gamle retur for at sige det helt nøjagtig. Venligst oplys korrekt og komplet varenummer. Best regards BSI A/S E-postadressen: http://www.bsidk.com/ Norsk importør: Sleipner AS Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Hmm... Det var jeg ikke klar over.....Hvorfor er det forskjellige luker? Har det noe med styrken å gjøre? Nei, tror ikke det. Bare pass på å får riktig type, og monter den rett. Da holder den fint . Redigert 10.Oktober.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Ser noen fabrikanter har herdet glass. Er det fordeler/ ulemper med dette kontra plexi? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Løfter denne gamle tråden igjen. Håper å få gjort noe med lukene i vinter. Noen anbefaling/ ikke anbefaling av type luke? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Worry II Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Ser du startet tråden i 2009, Viksund Bravo. Treg du :-) Vet ikke om du finner jobben jeg gjorde behjelpelig, men her en en link til den: https://baatplassen.no/i/topic/104962-demontere-dekksluke-p%C3%A5-marex-280-er-denne-limt-eller-pakning/ Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Treg ja Har blitt noen nødreperasjoner siden da.... Lekkasjen var (kommer sikkert tilbake) mellom plexiglass og luke. Har hatt ute plexiglass 2 ganger og limt det igjen. Blir liksom ikke holdbart i lengden, så tror jeg bruker feil lim. Jeg vurderer å prøve igjen, men da med nye plexiglass. Er det noen som vet hvilken limtype som skal benyttes? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
boble65 Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Tec7.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Mulig... Men lurer på om det var det jeg prøvde den ene gangen.... Eller var det Sika? Nå ble jeg usikker. Må jo feste godt på aluminium og plexi. Og samtidig være litt fleksibelt. Og det er vel kanskje mange "kvaliteter" på Plexiglass også? Hvilken type benyttes i takluker? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Worry II Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Vet vi har limspesialister her inne som kan bistå, men jeg kommer til kort her, sorry.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Aner ikke hvilket plexiglass det er.. men tec7 er litt mindre fleksibel en sikaen og tørker fortere er min erfaring . Kan være en fordel og matte ned flatene som skal limes med sandpapir før liming da en får mye bedre heft. Sort eller hvit tec7 limer bedre en blank.. ikke noe fasitsvar bare selvopplevd ☺ og som oftest sitter det noe jævlig... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2016 Kan jeg bruke herdet eller laminert glass istedet for plexi? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Luco Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 54x54 er det utvendig total mål eller utskjært hull? Er dekket buet eller er det flatt? Sjekkes med rettholt eller water uten å bry deg om bobla.. Luker lekker lett om det ikke er helt rett.. Jeg har en gebo luke 51x51 hull fra 2015 som ikke ble brukt.. Den vil passe bra om du har 54x54 hull Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Lakk i skyveluken over førerplass i vår Viksund, er bare en slags 2sidig tape som var brukt originalt. Fjernet denne, mattet lett ramme og plexi med 320 papir, avfettet og limte med Sika 521FC(?) som er klar og uv bestandig. Stod i press over natta med 12-14 limklyper fra BT, ble pottetett og usynlig, men har bare erfaring siden Mai ifjor. Ville anbefalt å prøvd liming evt. bytte av plexi før hele luka, om resten er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Lekkasjene har vært mellom plexiglass og luke. Virker som limet jeg har brukt blir feil.... Skal ta noen mål igjen av luke. Frister jo å bare bytte plexiglasset. Virker å være tett mellom luke og skrog. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Kaffelars Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 (redigert) en glassmester skjærer nok et nytt 'glass' for en rimelig penge, i lexan eller plexi om det gamle kan brukes som mal. Om luka ellers er ok, vil dette bli som nytt og pottetett med riktig festemiddel :) ..lakk på samme sted hos meg, ligger vann i sporet mellom ytre karm og glass, og det finner en vei inn til slutt.. Nå er fugen oppe mellom karm og glass, istedet for nede i profilen. Redigert 15.Januar.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.