Jump to content

Bytte av takluke i Viksund 925


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Vurderer bytte av takluke (Ca 54x54cm) i tak forkabin grunnet lekkasje. Noen som har gjort dette?

 

Er det noen typer dere kan/ ikke kan anbefale?

 

Noen som passer "rett i" , altså med samme dimensjon og radius i hjørner?

 

Mulig jeg bytter i øvre salong også.... Begynner vel å lekke etter hvert den også. Den er noe større, har ikke målene ennå.

 

Tips/ erfaringer?

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei, har byttet takluke i førerkabin, ertec er produsent av luken, mye arbeid, satte bort jobben først til et verksted som skal være proffe, men det var de ikke, takluka lakk som en sil gjennom lukekarm, skar bort avstiningen mellom indre og ytre tak, blandet helt feil topcoat etc. Jeg måtte gjøre opp alt arbeidet selv, mye jobb men resultatet blev meget bra, kan sende deg bilder hvis interesse.

MVH Geir

Link to post
Share on other sites

Sjekk at du får riktig moonligt luke. Det er forskjell på radius i hjørnene på motorbåtluken og seilbåtluken. Enkelte motorbåtprodusenter har brukt seilbåtluken.

Likeså må du få riktig innerramme. Hvis det er buet underlag der luken skal monteres må du ikke skru luke for hardt ned til slik at luken også buer. Da det vil kunne skape lekkasjer i glass/ramme.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde (har) samme problem. Men luken er et bare et par mnd gammel, og jeg har fått tilsendt ny etter reklamasjon. Ellers ville jeg ha prøvd å bruke sikafleks. Bytter bare lokket, noe som er svært enkelt: 4 skruer. Her er en info fra produsenten om hva som kunne være årsaken til lekkasjen:

 

Der er nogle gange at gummipakningen ikke er limet korrekt før fugningen. Den kan kæntre en anelse. Dette retter vi op ved at lime gummilisten fast. Herved holdes den ind, og overrammen kan lukke uden at gå på underrammen.

Dette er en normal måde at rette en tætningsliste på.

Vi ser ikke nødvendigvis utætheden som en følge af at den er limet (eller ikke limet). Mulige årsager kan være:

· Underramme ikke justeret ordentligt

· Svejsning utæt

· Fuge utæt

· Limning af samling i liste

· Lugen ikke korrekt monteret. Kunden har måske haft adskilt hængsler, og samlet den skævt.

Vi må levere en ny, og få den gamle retur for at sige det helt nøjagtig. Venligst oplys korrekt og komplet varenummer.

 

Best regards

BSI A/S

 

E-postadressen: http://www.bsidk.com/

Norsk importør: Sleipner AS

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Treg ja :giggle:

Har blitt noen nødreperasjoner siden da....

 

Lekkasjen var (kommer sikkert tilbake) mellom plexiglass og luke. Har hatt ute plexiglass 2 ganger og limt det igjen. Blir liksom ikke holdbart i lengden, så tror jeg bruker feil lim. Jeg vurderer å prøve igjen, men da med nye plexiglass. Er det noen som vet hvilken limtype som skal benyttes?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Mulig... Men lurer på om det var det jeg prøvde den ene gangen.... Eller var det Sika? Nå ble jeg usikker. Må jo feste godt på aluminium og plexi. Og samtidig være litt fleksibelt.

 

Og det er vel kanskje mange "kvaliteter" på Plexiglass også? Hvilken type benyttes i takluker?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvilket plexiglass det er.. men tec7 er litt mindre fleksibel en sikaen og tørker fortere er min erfaring . Kan være en fordel og matte ned flatene som skal limes med sandpapir før liming da en får mye bedre heft. Sort eller hvit tec7 limer bedre en blank.. ikke noe fasitsvar bare selvopplevd ☺ og som oftest sitter det noe jævlig...

Link to post
Share on other sites

54x54 er det utvendig total mål eller utskjært hull?

Er dekket buet eller er det flatt? Sjekkes med rettholt eller water uten å bry deg om bobla..

Luker lekker lett om det ikke er helt rett..

 

Jeg har en gebo luke 51x51 hull fra 2015 som ikke ble brukt.. Den vil passe bra om du har 54x54 hull

Link to post
Share on other sites

Lakk i skyveluken over førerplass i vår Viksund, er bare en slags 2sidig tape som var brukt originalt. Fjernet denne, mattet lett ramme og plexi med 320 papir, avfettet og limte med Sika 521FC(?) som er klar og uv bestandig.

Stod i press over natta med 12-14 limklyper fra BT, ble pottetett og usynlig, men har bare erfaring siden Mai ifjor.

Ville anbefalt å prøvd liming evt. bytte av plexi før hele luka, om resten er ok.

Link to post
Share on other sites

Lekkasjene har vært mellom plexiglass og luke. Virker som limet jeg har brukt blir feil....

Skal ta noen mål igjen av luke. Frister jo å bare bytte plexiglasset. Virker å være tett mellom luke og skrog.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

en glassmester skjærer nok et nytt 'glass' for en rimelig penge, i lexan eller plexi om det gamle kan brukes som mal.

Om luka ellers er ok, vil dette bli som nytt og pottetett med riktig festemiddel :)

 

..lakk på samme sted hos meg, ligger vann i sporet mellom ytre karm og glass, og det finner en vei inn til slutt..

Nå er fugen oppe mellom karm og glass, istedet for nede i profilen.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...