Jump to content

Tips til opplag av Scand Atlantic


kosl

Recommended Posts

Hei

 

Etter første sesongen med en Scand Atlantic, skal den nå på land :sad:

Er usikker på om jeg skal velge bakke stativ, dekk stativ/pvc eller lett presenning?

Det er mye å velge i - noe som gjør meg litt rådvill, men her i innlandet er jo stor snømengde og -20 grader noen faktorer som en må ta hensyn til.

 

Har også sett noen presenning-stativer med utforming som en omvent-T i hver ende, møne og dekk-støtter, men finner ikke denne typen i noen av nettbutikkene.

 

Trenger alle gode tips og erfaringer jeg kan få!!

 

Mvh.

Kjell Ove

Link to post
Share on other sites

Mine første tre båtvintre var med lettpresenning. Ødela tilsammen fire presenninger, selv om noen var litt dyre og tunge til å være lette. Hadde spart mange kroner på å starte med pvc med en gang. 650 g/m2 er jo tungt, og du trenger jo en nokså stor en (7x12m?). Derfor ville jeg kjøpt en pvc presenning på 450g/m2, som jeg har nå. Jeg bruker et OPI presenningstativ til å feste på rekka (5 A-støtter pluss en vertikal ned på dørken i midtkabin på min Baltic. Den i midten brukte jeg ikke i sist vinter pga. jobbing med motorbytte, og det var ikke noe problem når jeg flyttet A-støttene litt ifht. forrige gang. Vurderer å skippe den i år også.)

 

Når jeg skal legge presenningen på, så forbereder jeg meg ved å legge den helt ut med oversiden opp, så "rullebretter" jeg inn fra begge langsidene inn mot midten til jeg har en total bredde på ca. en meter, før jeg ruller alt dette på en stang. Hvis jeg har med en kamerat da, kan jeg bare rulle dette ut oppå toppen av stativet, så faller presenningen nedover sidene bak meg. Har pleid å bruke deler av stativet fra en hengekøye jeg har. Dvs. den nevnte stangen har 45 graders knekk på to steder, slik at vi slipper å strekke oss så høyt.

 

Sist vinter brukte jeg strikk i maljene i stedet for kanner. Det var veldig greit. Noe a la disse.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan nevne en erfaring jeg gjorde første vinteren med presenningstativet fra OPI (som forsåvidt kostet meg en lettpresenning og noen nye stenger).

 

Det er viktig å bruke tau til å stabilisere dette fra å velte forover eller bakover. Men beskrivelsen i bruksanvisningen var ikke optimal fordi jeg da låste forover på bakerste A-støtte og bakover på fremste A-støtte. Da kunne den ene gli på toppstanga og alt ramlet sammen når det ble skikkelig vind. Dvs. nå sørger jeg for å låse samme A-ramme både forover og bakover med tau. Og jeg gjør det gjerne på mer enn en A-støtte.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har krybben " Goliat " fra Ilas uten midtstøtten og er kjempefornøyd med den. Jeg har også Scand Atlantic.

I tillegg har jeg stort skreddersydd telt kjøpt gjennom Tradepartners i Tønsberg. Stativ i stål og 600grams duk. trenger ikketa ned mast engang. Kan gå rundt båten med gardintrapp. Helt toppers.........Ønsker du mer info. så si ifra.

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg kan nevne en erfaring jeg gjorde første vinteren med presenningstativet fra OPI (som forsåvidt kostet meg en lettpresenning og noen nye stenger).

 

Det er viktig å bruke tau til å stabilisere dette fra å velte forover eller bakover. Men beskrivelsen i bruksanvisningen var ikke optimal fordi jeg da låste forover på bakerste A-støtte og bakover på fremste A-støtte. Da kunne den ene gli på toppstanga og alt ramlet sammen når det ble skikkelig vind. Dvs. nå sørger jeg for å låse samme A-ramme både forover og bakover med tau. Og jeg gjør det gjerne på mer enn en A-støtte.

 

Hei arnearmoa m.fl.!

 

Jeg er på utkikk etter opplagsutstyr til nyervervet Scand Baltic 29, 2005-modell. Mye å velge mellom. Var også innom Båter i sjøen på Aker brygge i går. Har fått tilbud fra både OBWiik (stativ) og Norena (tidl. OPI) (opplagsstøtter og stativ). Ilas fant jeg ikke på messeområdet, men har tenkt mye på en krybbekombinasjon Ilas krybbe type Goliat+vanlig, men de er dyre...

 

Summa summar ser det ut til at jeg lander på et OPI/Norena-rekkestativ (type D3/10m) og fire stk 90 graders opplagsstøtter, også fra Norena.

 

Det hadde vært hyggelig å høre fra deg om du (eller noen andre!) har noen erfaringstips å komme med :smiley:

 

PS1: Jeg har også den originale Scand Baltic krybba.

PS2: Grunnen i båthavna, der båten skal ligger, er lett skrånende. Dermed egner ikke originalkrybba seg optimalt.

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...