Tutti Frutti Startet 5.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2009 Jeg har alltid problemer med at zinkanoden er for liten på propellen. Derfor tenker jeg å forbedre kunstruksjonen på min Nimbus3003. Jeg er litt betenkt, hvorfor har ikke fabrikken gjort dette? Først bilde og deretter forklaringen: (B) er en gjennomgående hylsa til akslingen, som jeg kan koble til minus på motoren. Drar jeg en ledning fra (B) til (C ), så vil (A+B+C) ha samme potensialet. Skrur jeg fast en diger Zinkanode (D) så vil sannsynligvis propellen og eventuelt andre skroggjennomføringer få prima beskyttelse. Roret (E) er jeg ikke sikker på, men tror det er galvanisk skilt fra alle andre deler. Fra før har jeg Zinkanoder, på propell og trimflaps. Høres dette fornuftig ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 (redigert) tror du gjør riktig å ha på mere sink der ja. Vil anbefale sink på propellakslingen foran propellen, ser ut som du har plass der. Forbindelsen fra propellhylse til aksling er ikke alltid like god gjennom giret. I tillegg til sink på flyndra tror jeg du skal ha sink på roret, du kan borre 2 hull tvers gjennom og sette i bolter for feste av ett par små sinkanoder på begge sider. red. forbindelse mellom hylse og flyndre som skissert er en god ide. Redigert 5.Oktober.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Eller ha bra med primer på ror og ta bånding på den via børste på aksling på innsiden. Mindre zink, mindre rur Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 (redigert) børste på aksling på innsiden. Mindre zink, mindre rur der lærte jeg noe nytt, da kan det kanskje være lurt å droppe jording til minus på hylsa? Redigert 5.Oktober.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Jording på hylse kan være lurt, men overbeskyttelse kan gi problemmer og. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Et praktisk tips: Som (jord)leder under vannlinjen er et flathamret vannrør i kobber veldig greit å bruke. Mitt eksempel, se bildet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 I tillegg til sink på flyndra tror jeg du skal ha sink på roret, du kan borre 2 hull tvers gjennom og sette i bolter for feste av ett par små sinkanoder på begge sider. Roret er av glassfiber, må ikke zinken være forbundet galvanisk med gjenstanden den skal beskytte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Eller ha bra med primer på ror og ta bånding på den via børste på aksling på innsiden. Mindre zink, mindre rur Er det vanlig at det er dårlig galvanisk forbindelse mellom motor og propell, på grunn av at giret skaper dårlig kontakt? I tilfellet er børster på akslingen interessant. Hvor får man kjøpt slike børster? Redigert 6.Oktober.2009 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Er det vanlig at det er dårlig galvanisk forbindelse mellom motor og propell, på grunn av at giret skaper dårlig kontakt? Det er vanlig ja. Men problemet er ikke større enn at litt sink på akslingen i tillegg til på flyndra løser det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Det er vanlig ja. Men problemet er ikke større enn at litt sink på akslingen i tillegg til på flyndra løser det... Jeg har en smule erfaring med det du innledningsvis skriver. Å jorde stevnlageret til flyndra og sette på en anodesink som du viser mener jeg er bra. Men dessverre løser det som nevnt ikke sinkproblemet for akselen, her må du fortsatt ha sink. Bruk akselsink og trekk sinken noe bakover mot propellen så vannet som skal smure cutlesslageret ikke blir hindret. Du bør absolutt jorde hylsa til minus også fremme ved pakkboksen ellers vil propellen bli rødtonet fordi den mister sink ( dårlig jording gjennom gear) selv om du har akselanode. Du bør også jorde rorstammen om det ikke er gjort. Som du er inne på kan alternativt jorde akselen ved slepebørste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Roret er av glassfiber, ok, gikk ut fra det var i syrefast. Da er det ingen hensikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Takk for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Hvor får man kjøpt slike børster? Eksempel www.electromarine.no Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Og da mener Servicemannen sikkert denne akselstroppen. Så enkel at den virker! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Takk for tipset, da skal akselstropp kjøpes inn! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Er det vanlig at det er dårlig galvanisk forbindelse mellom motor og propell, på grunn av at giret skaper dårlig kontakt? Jeg Ohm'et forbindelsen og fant at forbindelsen var god. Jeg har derimot observert litt tæring på ror-festene så det må jeg vurdere å gjøre noe med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Jeg må ha det inn med teskje... Hvordan festes denne ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Det fletta kobberbåndet rundt akslingen, finn en passe plass å feste strekkfisken med fjæra og juster strekkfisken til du har passe stramming. Skal ikke så mye til, bare så du strekker fjæra litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Sliter ikke dette mye på akslingen ? ( Til og med pakkboksen klarer jo å lage synlige merker i akslingen etter noen år ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hvorfor bør man bruke slik stropp når det er så god plass til å sette på flere akselzinker i forkant av propellen? Hadde heller valgt den løsningen + zink på roret med god forbindelse til rorstammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hvorfor bør man bruke slik stropp når det er så god plass til å sette på flere akselzinker i forkant av propellen?Hadde heller valgt den løsningen + zink på roret med god forbindelse til rorstammen. Hmm. Det kommer vel litt an på hvilke system for beskyttelse båten har? Skal man bare erstatte anoder, vedlikeholde systemet eller bygge om systemet? Har det blitt gjort andre ting i båten som gjør at man må gjøre noen endringer i beskyttelsen også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Har det blitt gjort andre ting i båten som gjør at man må gjøre noen endringer i beskyttelsen også? Det er ikke gjort noen spesielle endringer. En liten zinkanode på propellen er for lite i løpet av en sesong. Å ha Zink på akslingen er helt klart det enkleste. Men når jeg først er i gang med å forbedre systemet med offeranoder, så er det jo greit å gjøre det skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.