Jump to content

Plassering av zinkanode på flyndra


Tutti Frutti

Recommended Posts

Jeg har alltid problemer med at zinkanoden er for liten på propellen.

Derfor tenker jeg å forbedre kunstruksjonen på min Nimbus3003.

Jeg er litt betenkt, hvorfor har ikke fabrikken gjort dette?

Først bilde og deretter forklaringen:

bilde_flyndre4.jpg

(B) er en gjennomgående hylsa til akslingen, som jeg kan koble til minus på motoren.

Drar jeg en ledning fra (B) til (C ), så vil (A+B+C) ha samme potensialet.

Skrur jeg fast en diger Zinkanode (D) så vil sannsynligvis propellen og eventuelt andre skroggjennomføringer få prima beskyttelse.

Roret (E) er jeg ikke sikker på, men tror det er galvanisk skilt fra alle andre deler.

 

Fra før har jeg Zinkanoder, på propell og trimflaps.

 

Høres dette fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

tror du gjør riktig å ha på mere sink der ja.

 

Vil anbefale sink på propellakslingen foran propellen, ser ut som du har plass der. Forbindelsen fra propellhylse til aksling er ikke alltid like god gjennom giret.

 

I tillegg til sink på flyndra tror jeg du skal ha sink på roret, du kan borre 2 hull tvers gjennom og sette i bolter for feste av ett par små sinkanoder på begge sider.

 

red. forbindelse mellom hylse og flyndre som skissert er en god ide.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg til sink på flyndra tror jeg du skal ha sink på roret, du kan borre 2 hull tvers gjennom og sette i bolter for feste av ett par små sinkanoder på begge sider.

Roret er av glassfiber, må ikke zinken være forbundet galvanisk med gjenstanden den skal beskytte?

Link to post
Share on other sites

Eller ha bra med primer på ror og ta bånding på den via børste på aksling på innsiden. Mindre zink, mindre rur :seeya:

Er det vanlig at det er dårlig galvanisk forbindelse mellom motor og propell, på grunn av at giret skaper dårlig kontakt? I tilfellet er børster på akslingen interessant. Hvor får man kjøpt slike børster?

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det vanlig at det er dårlig galvanisk forbindelse mellom motor og propell, på grunn av at giret skaper dårlig kontakt?

 

Det er vanlig ja. Men problemet er ikke større enn at litt sink på akslingen i tillegg til på flyndra løser det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er vanlig ja. Men problemet er ikke større enn at litt sink på akslingen i tillegg til på flyndra løser det...

Jeg har en smule erfaring med det du innledningsvis skriver.

Å jorde stevnlageret til flyndra og sette på en anodesink som du viser mener jeg er bra.

Men dessverre løser det som nevnt ikke sinkproblemet for akselen, her må du fortsatt ha sink.

Bruk akselsink og trekk sinken noe bakover mot propellen så vannet som skal smure cutlesslageret ikke blir hindret.

Du bør absolutt jorde hylsa til minus også fremme ved pakkboksen ellers vil propellen bli rødtonet fordi den mister sink ( dårlig jording gjennom gear) selv om du har akselanode. Du bør også jorde rorstammen om det ikke er gjort.

Som du er inne på kan alternativt jorde akselen ved slepebørste.

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig at det er dårlig galvanisk forbindelse mellom motor og propell, på grunn av at giret skaper dårlig kontakt?

 

Jeg Ohm'et forbindelsen og fant at forbindelsen var god.

Jeg har derimot observert litt tæring på ror-festene så det må jeg vurdere å gjøre noe med. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bør man bruke slik stropp når det er så god plass til å sette på flere akselzinker i forkant av propellen?

Hadde heller valgt den løsningen + zink på roret med god forbindelse til rorstammen.

Hmm. Det kommer vel litt an på hvilke system for beskyttelse båten har?

 

Skal man bare erstatte anoder, vedlikeholde systemet eller bygge om systemet?

Har det blitt gjort andre ting i båten som gjør at man må gjøre noen endringer i beskyttelsen også?

Link to post
Share on other sites

Har det blitt gjort andre ting i båten som gjør at man må gjøre noen endringer i beskyttelsen også?

Det er ikke gjort noen spesielle endringer. En liten zinkanode på propellen er for lite i løpet av en sesong.

Å ha Zink på akslingen er helt klart det enkleste. Men når jeg først er i gang med å forbedre systemet med offeranoder, så er det jo greit å gjøre det skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...