Jump to content

Felles GPS mottaker for flere apparater

Stbotnen

Recommended Posts

Er nylig blitt den stolte eier av en Sea King 38. Da det ikke er kartplotter ombord, har jeg tenkt å bruke bærbar PC med kart i stedet. Vil i den forbindelse kjøpe en god GPS antenne.

Hvordan er det med tilkobling av en ekstern GPS antenne til PC'en??

Ønsker også koble den til VHF'en, samt en ekstern fartsmåler som også får signaler fra en GPS mottaker.

Med andre ord, så ønsker jeg å koble antennen til 3 forskjellige apparater. Er dette mulig? I såfall, hvordan gjøres dette??

En ekstern GPS antenne som sender data i NMEA 183 formatet kan kobles til RS232 kontakten på PC.

Beste måten er å kjøpe en nmea multiplexer/ optoisolator. du kan da sende gps data til flere enheter og samle data fra flere enheter (radar, el. kompass, log osv) til en nmea datastrøm som du sender til pc. Selges i Norge bla. av Pronav( NMEA Multiplexer). Et rimligere alternativ er å koble flere enheter til samme NMEA utgang på gps. Eks Furuno GP32 har to NMEA utganger hvor en kan brukes til PC og andre til div andre NMEA mottakere. Dette er en mer sårbar løsning men vanlig i lystbåter. Når det gjeder GPS antenner med innebygget elektronikk har vel de som regel bare en NMEA utgang?

Redigert av Dag-Håkon (see edit history)

Iflg. bruksanvisningen til min gamle, pensjonerte Philips Mk8 kunne man kjøre NMEA-signalene parallelt til inntil 3 apparater. Dette fungerte fint i alle de 16 årene GPS'en fungerte. De gikk til PC, radar og radio (DSC). Nå er Philipsen erstattet av en Garmin Etrex Vista håndholdt på brakett (s/h skjerm - altså ikke den nyeste). Dette fungerer akkurat like fint. Da er det vel grunn til å tro at de fleste GPS'er klarer det samme.

Eivind

Med andre ord, så ønsker jeg å koble antennen til 3 forskjellige apparater. Er dette mulig? I såfall, hvordan gjøres dette??

Du trenger mer enn en GPS antenne. Du trenger en mottaker også. Men jeg regner med at det er det du mener.

Furuno GP32 som er nevnt er en meget god mottager til en relativt billig penge.

I båten min er ingenting koblet direkte sammen. Alt går via optoisolator. Hvorfor optoisolator? Jo, det er for å ta høyde for at de forskjellige duppedittene ikke har samme elektriske grensesnitt. Noen har en såkalt singleended utgang hvor signalet skifter rundt jord. Andre har en balansert utgang hvor to ledere veksler høy/lav. Signal minus på en balansert utgang rett til jord er lite lurt.

Jeg ville gått til innkjøp av en Lemming 4 fra Marin Elektronik som det linkes til tidligere.

Kobl inngangen på denne til GPS'en. Koble videre til PC, VHF og annet til de andre utgangene. Alt som er koblet her er isolert fra hverandre så dersom en feil oppstår vil det ikke påvirke noe annet.

Når du skal fordele GPS signal til flere mottakere, så kan du lodde til så mange ledninger som mottakere, til de to lederne fra GPS som du skal bruke. Så lenge det er bare en "talker" GPS, og de andre er "listner" så er det ingen problemer med å kople til flere.

Dette stemmer ikke alltid. Har sett flere installasjoner der brukere "mister" signalet fordi antall brukere trekker ned nivået så mye at noen får problemer med å tolke innholdet i setningene og vil dermed forkaste setningene.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Du kjøper en aktiv GPS antenne som forsyner en NMEA splitter med GPS posisjonsdata.

F.eks. denne fra Humminbird.

Den har en kabel med tre ledere: Sort = minus/signal jord, Rød = +12V og Hvit = GPS signal som koples til splitter.

Splitteren nedenfor har GPS signal inn og du kan kople til inntil 9 brukere på den.

F.eks. LapTop inne, kartplotter ute, VHF, Navtex mm.

Her er en. Sjekk med Pronav hva Denne her koster.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...