Jump to content

Katadyn PowerSurvivor 160E/12 V Erfaringer med den?


BMP

Recommended Posts

Vurderte en slik til min egen båt, den så grei ut ved første øyekast. Etterhvert fant jeg ut at det var som å reise med Ryanair.Det kom masse ekstra i tillegg, som instrumentpanel og slanger og rør. Det var heller ingen distributør i her i landet som kunne gi service og utstyr for vinterkonservering etc. Flak importerte de en stund , men de ga opp da det ble altfor dyrt.

 

Kjøpte en Dessalator 30 l/ i timen i stedet. Den har funket upåklagelig i 4 år. Lett også å få grovfiltre og kjemikalier til den. Har tenkt meg på langtur om et år og Dessalator har servicenett over hele verden.

Forsøkte å maile Katadyn et par ganger før jeg handlet men de gad ikke en gang å svare på mail.

 

Har fått topp service fra Dessalator sin representant i Norge.

Link to post
Share on other sites

Ja da får jeg kansje vurdere den Dessalator enheten istedet for Katadynen.

Hvordan er strømforbruket på den Dessalator enheten du har montert?

Hva må gjøres under oppstart og avstenging om en kun kjører den 3t i døgnet?

Hvor stor og tung er enheten?

Og sist men ikke minst hva var prisen.

Link to post
Share on other sites

Den bruker ca 370 watt, jeg pleier å starte den opp om morgenen når jeg skal ut og sette seil og har motoren i gang, og så kjører jeg den når jeg skal inn i havn. Ellers så går den når jeg har motoren i gang for batterilading. Når det er vindstille dager så må jeg jo ha motoren i gang uansett og da fyller jeg vanligvis tanken full. Bruker anledningen til å skylle seil, vinsjer og dekk med ferskvann siden jeg har alltid nok.

Hvis du bruker den jevnlig er det ingenting som skal gjøres bortsett fra normal stopp og start, er du borte fra båten i mange dager så pleier jeg å kjøre den på "tomgang" ca 10 minutter . Hvis du skal være borte fra båten i mange uker så kjøres en liten dose med kjemikalier av samme type som brukes i næringsmiddelindustrien, det er gjort på få minutter.

En gang i sesongen byttes partikkelfilteret på 25 my, det koster hos Dessalator ca kr.95.

Alt i alt er det minimalt med vedlikehold, det er nok mange myter om watermakere at det er mange problemer, men min fungerer helt prikkfritt.

Jeg seiler endel regatta og sparer mye vekt på å alltid starte med praktisk talt tom vanntank. Hele uniten veier ca 23 kg. Ville ikke vært foruten watermakeren, populært hos damene ombord at de aldri behøver å spare på vannet.

Husker ikke nøyaktig hva den kostet, men mener at det var ca 45000 + moms.

Bruker også båten mye mer i "skuldersesongene" da vannanlegget i min marina stenger tidlig om høsten og starter opp sent om våren.

Link to post
Share on other sites

Høres jo ut som en bra enhet men jeg ser at energiforbruket pr liter produsert vann er en del høyere en hva Katadyn oppererer med. Det skyles vel at den ikke har samme energigjenvinningssystem som katadyn. Får prøve og undersøke lit mer. Fortsetter dollaren og falle kjøper jeg kansje en enhet fra USA.

Link to post
Share on other sites

Morn folkens.

 

Kan støtte cooling sine tanker om Katadyn. Vurderte de som leverandør for watermaker til vår båt da det virket som en rimelig løsning, men som cooling sier så kom det en rekke tilleggsutstyr som var dønn nødvendig. Var som å vurdere mercedes som bil: speil og ratt er ekstrautstyr.

 

En kamerat av meg har en DUO modell fra de. Tror den modellen han har produserer ca 100l/h på det beste. Han er iallefall strålende fornøyd. Var på tur nedover kontinentet i sommer i hans bår og det var utrolig deilig å slippe å drikke havnevann! Vannet i danmark, frankriket etc er ikke det samme som hjemme :)

Link to post
Share on other sites

Høres jo ut som en bra enhet men jeg ser at energiforbruket pr liter produsert vann er en del høyere en hva Katadyn oppererer med. Det skyles vel at den ikke har samme energigjenvinningssystem som katadyn. Får prøve og undersøke lit mer. Fortsetter dollaren og falle kjøper jeg kansje en enhet fra USA.

 

Har lært en god del om watermakere generelt etter at jeg anskaffet en egen. Kjøp ikke en watermaker med såkalt energigjenvinning, grunnen er at membranet blir tilført pulserende trykk, derfor blir levetiden på membranet sterkt forkortet. Membranet er den dyreste delen og Dessalator som har jevnt trykk på sine membraner har en levetid på 10-15 år. De såkalte lavenergimaskinene har en membranlevetid på 3-4 år.

Ønskedrømmen på min neste båt er å anskaffe en Dessalator Duo som går både på 230 og 12V.

Energiforbruket på min maskin er 7wattimer pr. liter vann.

Det er sikkert mange bra watermakere på markedet - sjekket opp hva de fleste verftene rundt om i Europa monterte som standard , de fleste hadde Dessalator som standardmodell.

Link to post
Share on other sites

Ønskedrømmen på min neste båt er å anskaffe en Dessalator Duo som går både på 230 og 12V.

Hvorfor 230 ??

er det ikke så att når du har 230 så ligger du i havn o der finnes som oftast vann ?!

 

+ att i havner er vannet oftast skittent ?!

 

her er ytterligare en modell http://www.echotecwatermakers.com/english/index.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvorfor 230 ??

er det ikke så att når du har 230 så ligger du i havn o der finnes som oftast vann ?!

 

+ att i havner er vannet oftast skittent ?!

 

Min neste båt skal ha generator så jeg kan lade batterier og kjøre bl.a watermaker på havet når jeg seiler. Blir også mindre avhengig av havner når en er selvforsynt med strøm og vann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...