Jump to content

Skal det være sinkanoder på trebåter

rolk

Recommended Posts

Jeg var på et foredrag om vedlikehold av trebåger med en kjent trebåtbygger. Jeg forstod det slik på han at trebåter ikke måtte ha sinkanoder på seg. Dette ødela treverket. Han sa at det er billigere å skifte reparere propell/gjennomføringer og slike ting enn å skifte treverket i båten. Dette blir da som å velge det beste av to onder. Allikevel ser jeg sink på de fleste trebåter jeg ser bilde av. Han sa også at store deler av den norske tre fiskeflåten begynnte å få slike skader på 70/80 tallet. Dette grunnt sinkanodene. Hva sier folket her?????????

Kommer an på hvor mye sinkanoder som blir hektet på det. Noe må du jo ha for å demme opp for korrosjon på spiker som holder skutesiden sammen. Med fornuftig sinkanodeforbruk så holder spikeren rundt 30-35 år før den må byttes. Vet at overforbuk av sink fører til råte det også. Viktig å finne en gylden middelvei her :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Tror ikke det er så farlig at hovedstrømmen står på til starter og dynamo. Verre er det at forbrukstrømmen står på til lamper, radio, kjøleskap og annet som kan danne kryp. Også viktig å ha topolete givere til alle motorinstrumenter slik at de ikke tar jord fra motor. Kan også kjøpe galvaniske skiller for batterisiden hvis det er nødvendig :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Tror ikke det er så farlig at hovedstrømmen står på til starter og dynamo. Verre er det at forbrukstrømmen står på til lamper, radio, kjøleskap og annet som kan danne kryp.

Hvis starter for feil (noet som gjøres med dem alle sammen, men kun yrkesfartøy er påbudd med instrumenter som fanger opp slik feil) på grunn av støv fra børstene er problemer på gang.

Hvis feilen ligger på minussiden blir anlegg kun en-pol men hvis den er på plus-siden har båten ikke gjennomføringer mer. En-pol anlegg er sikrere på fritidsbåt hvis eier følger IKKE hele tiden med hvad gjøres, dersom små lekasje på plussiden har redusert påvirkning på drev/propellanlegg.

Lamper på forbrukskrets lager mindre alvorlige problemer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...