rolk Startet 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2009 Jeg var på et foredrag om vedlikehold av trebåger med en kjent trebåtbygger. Jeg forstod det slik på han at trebåter ikke måtte ha sinkanoder på seg. Dette ødela treverket. Han sa at det er billigere å skifte reparere propell/gjennomføringer og slike ting enn å skifte treverket i båten. Dette blir da som å velge det beste av to onder. Allikevel ser jeg sink på de fleste trebåter jeg ser bilde av. Han sa også at store deler av den norske tre fiskeflåten begynnte å få slike skader på 70/80 tallet. Dette grunnt sinkanodene. Hva sier folket her????????? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Kommer an på hvor mye sinkanoder som blir hektet på det. Noe må du jo ha for å demme opp for korrosjon på spiker som holder skutesiden sammen. Med fornuftig sinkanodeforbruk så holder spikeren rundt 30-35 år før den må byttes. Vet at overforbuk av sink fører til råte det også. Viktig å finne en gylden middelvei her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Jeg synes dette høres litt merkelig ut ! En sinkanode i forbindelse med propell, aksling eller motorblokk har jo ingen forbindelse med treverket !? Disse skal bare forhindre irr/korosjon på motor og den deler som er i kontakt med vann... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Vann leder det også, og vått treverk leder også. derfor skrur en fast anoder langs kjølen for å skåne spikeren gjennom kjølbordet og inn i kjølstokken. det samme med annen spikerstand under vannlinjen. De fleste fiskefartøyer er kravellbygget og helspikret Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
rolk Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Dette med spiker som korroderer, hvordan kan jeg sjekke det. Jeg er muligens i ferd med å kjøpe meg en skute som er fødd i 58. Det er jo mer enn 35 år det. Kan jeg risikere at den "ramler" fra hverandre. HVORDAN SJEKKE. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Må få skuta på slipp og finne pluggene der hvor spikeren finnes. Alle er spikret gjennom klølbordet og inn i kjølstokken, men det er mange skøyter som er naglet i tre i stedet for. Da har du bare spikeren i stevner og kjøl å tenke på. Finn ut hvordan skuta er bygget. Letter å danne seg et bilde da. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mir Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Se http://home.online.no/~jeppejul/ANODER.html Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Dette har også vært en av mine tidligere bekymringer: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=lut+råte https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...0råte&st=10 Ser ikke tegn til mer av dette etter reparasjon på Skjælø. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Tror ikke det er så farlig at hovedstrømmen står på til starter og dynamo. Verre er det at forbrukstrømmen står på til lamper, radio, kjøleskap og annet som kan danne kryp. Også viktig å ha topolete givere til alle motorinstrumenter slik at de ikke tar jord fra motor. Kan også kjøpe galvaniske skiller for batterisiden hvis det er nødvendig Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Servicemannen Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Zink ligge i ca 950mv og er de mer en tre kan lede uten endring i PH. Skrogen skilles i vann på utsiden men på innsiden oppstår lutskader. Til trebåt er anbefalt ca 550mv anode. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
rolk Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Finnes det noen i bergensområdet som kan leiges til besiktigelse av båt. Dette har jeg ikke kontroll på. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Tror ikke det er så farlig at hovedstrømmen står på til starter og dynamo. Verre er det at forbrukstrømmen står på til lamper, radio, kjøleskap og annet som kan danne kryp. Hvis starter for feil (noet som gjøres med dem alle sammen, men kun yrkesfartøy er påbudd med instrumenter som fanger opp slik feil) på grunn av støv fra børstene er problemer på gang. Hvis feilen ligger på minussiden blir anlegg kun en-pol men hvis den er på plus-siden har båten ikke gjennomføringer mer. En-pol anlegg er sikrere på fritidsbåt hvis eier følger IKKE hele tiden med hvad gjøres, dersom små lekasje på plussiden har redusert påvirkning på drev/propellanlegg. Lamper på forbrukskrets lager mindre alvorlige problemer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.