Jump to content

kjølevannsproblen på ford 2704et


Lind

Recommended Posts

motoren fungerer fint på tomgang og under gange så lenge jeg holder meg under 1500 omdr.kort tid etter at jeg øker turtallet, blåser vannet ut lokket på varmeveksleren.tempen er 80-85 grader og øker ikke nevneverdig etter utblåsningen.har ikke kjørt lenge på høyt turtall etter en utblåsning så jeg vet ikke om tempen stiger.det gjør den ikke på 1000-1500 omdr.noen sier det er defekt toppaknin,men har ikke vann i olja eller olje i kjølevannet.hva skjer hvis vannpumpa streiker?kan sjøvannspumpa forhindre overopphetning.den har jo en enorm kapasitet.har bare så lite lyst til å demontere toppen.derfor prøver jeg å elliminere.

får heller ikke mer enn 1950 omdr.har ikke sort røyk under fullt turtall, så jeg regner med at det skyldes dieselmangel.har renset fødepumpa, skiftet alle slanger og satt på dobble slangeklemmer.har ikke testet enda,men hjelper ikke detteså må jeg vel justere mateskruen på dieselpumpa.har røykbegrenser på dieselpumpa,som reguleres ved økende turbotrykk.har ikke sjekket turbotrykket enda.

har dere forslag til hva jeg skal gjøre?sikkre tegn på defekt toppakning.har ikke lyst til å demontere toppen,hvis det ikke er nødvendig.

mvh

Lind :cryin:

Link to post
Share on other sites

Lekasje mellom sylinder og kjølekanal.

Defekt toppakning.

Har hatt samme motor og samme feil/symptomer.

Rett meg dersom jeg tar feil :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg er ikke ekspert på motor, men jeg hadde et lignende probelm med min Ford. Kan være at det noe avleiringer i kjølesystemet? Jeg renset kjølesystemet med Systemrens. Etter det hadde jeg ikke noen problemer med overoppheting. Det er i alle fall enklere og billigere enn å ta av toppen. Bare et forslag fra min side.

Link to post
Share on other sites

takk 880.det var det jeg fryktet.har du noen tips ang. tutallet?

takk til deg også, magnar.det er ikke det at motoren overopphetes.det gjør den kanskje hvis jeg kjører lenge på høyt turtall.virker som det blir trykk i kjølevannet.skulle jeg ikke da ha olje/eksos i kjølevannet og skulle ikke problemet vært tilstede ved lavere turtall?

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye som tyder på en defekt toppakning. man får ikke olje i vannet og motsatt hvis det er havari mellom kjølekanal og sylinder. Da skal det isåfall være snakk om et skikkelig havari. Men trykket inni sylinderen gjør at du får trykk i kjølesystemet.

Mister du kjølevann om du lar motoren stå? Har vært borti et tilfelle på en volvo der varmeveksleren var tert sunn og den blåste ut vannet. Men den hadde på tomgang bobling i ferskvannet.

Link to post
Share on other sites

Takk ringvassøy.Du har nok rett, men det er så lett og bli revet med når man har spurt mange forståsegpåere.mange svar fra div. folk i havna, gjør jo at man får utallige ideer om hva feilen er.

mister ikke kjølevann når motoren står.Da er det vel bare å brette opp ermene og starte skruinga.er det noe spesielt jeg må huske ved demontering av toppen?

mvh

Lind

Link to post
Share on other sites

Skal selv demontere toppen på min motor(samme motor som du har) og det ser ut til å være en grei jobb. Har ikke skjekket alt rundt demontering/montering, men det som er viktig hvis det er overliggende kamaksel er å passe på at registeret merkes og settes likt på plass. Om det er underliggende kamaksel så må du holde tunga rett i munnen når det gjelder støtstengene.

Det finnes her inne i dokumentarkivet oppslag på denne motoren. Last det ned og da klarer du nok dette.

Skjekk om boltene til toppen kan brukes på nytt.

Jeg skal ha toppen av pga at topp pakningen lekker olje nedover blokka utvendig:(

Skal samtidig ta en skjekk av dyser og ventiler og ventiltettinger.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder turtallet på motoren din er det flere spørsmål.. Er båten MYE grodd under?, skiftet dieselfiltere, skjekket eventuelle andre tilstoppinger i dieselsystemet?

Hvis motoren har hatt max turtall(2450) og du ikke har rørt dieselpumpa så vil jeg ikke anbefale å røre den heller. Lite sannsynlig at den skal trenge å justeres. Men du må huske å skifte olje på pumpa. bruk samme olje som på motoren.

Link to post
Share on other sites

På min motor er det også en rekkepumpe med en tappeplugg under, en nivåplugg ca midt oppå siden av pumpa også en fylleplugg oppå pumpa. Oljen fylles til det er opp til nivå pluggen.

Har ikke hørt om at oljen renner rett inni motoren, da må du ha fylt på feil plass. Det kan komme diesel ilag med smøroljen i pumpa. Dette er forholdsvis vanlig så fremt det ikke kommer ettter kort tids bruk.

Du ser med en gang når du tapper oljen om det er diesel i den.

Alt dette står i boka til motoren her inne på dokumentarkivet. Søk på ford.

Link to post
Share on other sites

Motoren skal ha ca 2450 o på full pinne, marsjer på ca 2200.

Turbo begynner å lade ved ca 1900 o.

Dieselpumpen som tidligere beskrevet, har eget oljesystem adskilt fra motor, tappes og fylles...

Motoren har underliggende cam, så her er det støtstenger, disse bør tilbake på samme posisjon.

Ingen justerin nødv. på register.

Bolten til toppen bør byttes, ble opplyst 1. gang at det ikke var nødvendigt. Endte opp med ny runde med bytte av pakning og bolter.

Kjølesystemet på denne motoren er slik at du skal kjøre på marsjturtall for å oppnå og holde ca. 85 gr. C.

Tempen faller fort til 60 eller lavere når du slakker ned. På tomgangskjøring tror jeg at jeg max fikk 40 gr.C.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

båten er jo grodd under,men ikke så mye at det skulle ha betydning.var litt seint ute med vårpussen.når det gjelder dieseltilførselen, så har jeg skiftet fra sorte slanger til gjennomsiktige for å ha kontroll på feks. luft.luftet og hadde motoren i gang i går kveld.i dag så var det luft i et ekstra grovfilter som jeg har ettermontert.kommer nok fra koblingene til filtret.de to andre filtrene ble byttet i sommer.fikk ikke mere turtall da.på tomgang får jeg ca 2800 omdr. kanskje mere,men det tørr jeg ikke.har skiftet propell til en større.den jeg hadde var 17x17.den nye er 19x20.stor økning,men hvis den var årsaken,så skulle jeg vel ha sort røyk ved full hendel.olja på dieselpumpa ble skiftet i sommer.skiftet olje på motoren samtidig.alt som jeg vet om dieselmotor,peker på at det er mangel på diesel som er problemet.husker at jeg i vår sjekket dieselreturen,og det kom ingen ting i retur(tomgang)har hørt fra en pålitelig kilde,at det kan justeres på mateskruen til man får sort røyk,for så å skru tilbake en halv omdr.(til røyken er borte)Har jo denne røykbegrenseren som er anhengig av turbotrykket for å gi max diesel.denne kan være defekt,men er enkel å koble bort.kan jeg mangle turbotrykk?skovlene surrer fint og lett,men men.dette ble mye,men dere er jo dyktige folk :)

dysene er overhalt.hvordan vet jeg om boltene kan brukes?hadde tenkt å skjifte ventiltettinger og sjekke ventilene når toppen er demontert.

mvh

Lind

Link to post
Share on other sites

på tomgang får jeg ca 2800 omdr. kanskje mere,men det tørr jeg ikke.har skiftet propell til en større.den jeg hadde var 17x17.den nye er 19x20.stor økning,men hvis den var årsaken,så skulle jeg vel ha sort røyk ved full hendel.

Lind

Hvilken utveksling på giret har du? Med denne motoren skal du få ca. 20 knop. Hvilken fart hadde du før og etter propellskift?

Link to post
Share on other sites

Prøv å kople vekk denne røykbegrenseren.

Tror ikke du mangler turbotrykk, da ville du hatt mangel på luft og da skulle det vært masse svart røyk.

For stor propell vil selvsakt også føre til lavere turtall, men som du sier så skulle det vært masse røyk da.

Begynner å bli innviklet dette, men spennende å høre resultatet siden jeg har samme motoren som deg.

Link to post
Share on other sites

fikk ikke mer enn 13 knop med den gammle propellen.det ble bare pisking.husker ikke utvekslinga på giret, men skal sjekke det opp senere.

tror egentlig at problemet ligger i røykbegrenseren.tror ikke den åpner ved full hendel, slik at motoren ikke får mere diesel.derfor har jeg ikke sort røyk.

pga. drittvær så blir det nok å demontere toppen før jeg tar røykbegrenseren.må jo ut på fjorden for å teste og det er ikke videre artig i liten kuling :)

skal holde deg oppdatert om hva som blir resultatet.begynner å bli littt lei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...